همترازی تولید و مصرف
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تکذیب واردات بنزین به کشور با توجه به همترازی تولید و مصرف گفت: در سال1402 در مقایسه با مدت مشابه سالقبل رشد 10درصدی مصرف بنزین بهثبت رسیدهاست. علیاکبر نژادعلی با اشاره به موضوع مدیریت کارتهای هوشمند سوخت جایگاهداران، گفت: بر اساس بند(هـ) تبصره14 قانون بودجه بهمنظور بهبود نظام توزیع سوخت، باید تا پایان 6ماهه سالجاری 90درصد خودروهای بنزینی و 95درصد خودروهای گازوئیلی از کارت هوشمند شخصی استفاده کنند. به عقیده نژادعلی اکنون ناترازی وجود ندارد و «برای این همترازی تمام صنعت نفت آماده شدهاست که توسعه تولید پالایشگاهها را میتوان در همین مسیر دید.»
به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی گروهبندیهایی برای خودروها اعمالشده و هرکدام کلاس و گروه خاص خود را دارند و برای همه خودروها کارت سوخت صادر شد. او با بیان اینکه تمام نقاط ایران دارای کارت هوشمند سوخت هستند، گفت: باید چالشی که برای تامین کارت خام هوشمند سوخت داشتیم را برطرف کنیم و برای همه خودروها کارت صادرشده و توزیع میشود. کارتهای سوخت شخصی برای هر خودرو وجود دارد و برای موارد اضطراری، کارتهای آزاد در اختیار جایگاهداران قرار گرفته و همه جایگاههای سوخت دارای کارت سوخت آزاد هستند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: در سیستان و بلوچستان طرح کدینگ را اعمال کردیم و بر اساس آن تنها با کارت سوخت خودروهای همان مناطق سوخت توزیع میشود و البته کارت اضطراری هم تحویل شدهاست.
تکذیب واردات بنزین
علیاکبر نژادعلی در پاسخ به خبرنگار «دنیایاقتصاد» که بسیاری از تحلیلگران معتقدند چارهای جز واردات نداریم، گفت: ما به واردات اعتقاد نداریم بلکه باید برنامههایی برای مدیریت مصرف تعریف و نهادینه شود. باید با ابزارهای غیرقیمتی مصرف سوخت را مدیریت کنیم. چرا باید شدت مصرف انرژی نسبت به کشورهای دیگر بالا باشد؟ چرا در بخشهای مختلف انرژی شدت مصرف با معیار استاندارد اینقدر فاصله دارد؟
او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنیبر اینکه غیراز مصرف عمومی که نیاز به فرهنگسازی دارد، چه عواملی در افزایش مصرف سوخت وجود دارد؟ گفت: فرسودگی ناوگان حملونقل بهگونهای است که حتی خودروهای کارخانه هم از تکنولوژی روز برخوردار نیستند. از طرفی شرکتهای خودروسازی تولید خودروهای گازسوز را متوقف کردهاند و به تولید پرشتاب خودروی بنزینی پرداختند. از طرفی دیگر هیچ برنامهای برای جایگزینی خودروهای فرسوده نداریم. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی استفاده از خودروی شخصی در مسیرهای کوتاه نیز در شدتمصرف بیتاثیر نیست و نمیتوان فرهنگسازی در این حوزه را نادیده گرفت.
به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی عواملی مانند فرسودگی ناوگان حملونقل، اسقاط نشدن خودروهای فرسوده و مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی نیز در شدت مصرف بنزین اثرگذار است. او گفت: با توجه به همترازی بین تولید و مصرف، تاکنون واردات بنزین نداشتهایم، اما سیر رشد مصرف بنزین در کشور عدد غیرمنتظرهای است؛ بهطوریکه در سال1401 نسب به 1400 حدود 20درصد رشد مصرف داشتیم. امسال متوسط رشد مصرف نسبت به سالگذشته حدود 10درصد است و بیش از 110میلیون لیتر در روز مصرف بنزین در کشور ثبت میشود. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی گفت: سوآپ فرآورده انجام میشود؛ اما واردات بنزین اتفاق نیفتاده است.
او با اشاره به اینکه برای کیفیت بنزین استانداردی وجود دارد که همه شرکتهای پالایشی بر اساس آن بنزین تولید میکنند، ادامه داد: اگر کیفیت فرآوردههای نفتی نامناسب باشد، برخورد خواهد شد و مشخصههای استاندارد توسط خود شرکتهای پالایشی چک میشود. نژادعلی گفت: معتقدیم مدیریت مصرف و فرهنگسازی باید در کشور نهادینه شود زیرا شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالا است.
طرح کدینگ در مرزها
او گفت: برخی از جایگاهها باید تنها با کارت کدینگ سوخت عرضه کنند و برخی دیگر بحث کدینگ وجود ندارد و سایر خودروها میتوانند سوختگیری کنند. نژادعلی با تاکید بر اینکه دولت، مجلس و کشور برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارند، ادامه داد: با توجه به قانون بودجه و مباحث دولت، بنزین و سایر فرآوردههای نفتی هیچ برنامهای برای افزایش قیمت وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی تاکید کرد: ساماندهی کارتهای هوشمند سوخت اضطراری جایگاهها را انجام دادیم و با توجه به تعداد تردد و مراجعات و تعداد نازلها، تعداد مناسبی از کارتها در اختیار جایگاهها قرار گرفتهاست. به گفته نژادعلی قاچاق سوخت نیز مصرف را افزایش میدهد و باید با فرهنگسازی مصرف را کاهش دهیم. نژادعلی با بیان اینکه در 10پالایشگاه کشور طرحهای توسعهای و افزایش ظرفیت را اجرا میکنند، ادامه داد: افزایش تولید در پالایشگاهها جزو برنامههای اساسی است و افزایش تولید بنزین اتفاق خواهد افتاد. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی درخصوص صادرات بنزین، اعلام کرد: صادرات این فرآورده انجام نمیشود.
او با بیان اینکه برای دریافت بنزین 3هزارتومانی تا پیش از اجرای طرح ساماندهی کارتهای سوخت تقریبا 100درصد از کارت جایگاهها استفاده میشد، گفت: اکنون 35درصد از سوختگیری بنزین 3هزارتومانی با کارت سوخت شخصی انجام میشود. نژادعلی تاکید کرد: 55درصد فروش بنزین مربوط به بنزین هزار و 500تومانی و 45درصد نیز 3هزارتومانی است. مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران مجموع تعداد کارتهای هوشمند سوخت را 29میلیون کارت اعلام کرد و ادامه داد: در سالگذشته 3میلیون و 800هزار کارت سوخت تولید و در اختیار شرکت پست قرار داده شد و اکنون 450هزار کارت سوخت در باجههای معطله پست است که مردم میتوانند با مراجعه به شرکت پست، کارت خود را تحویل بگیرند.
ظرفیت سیانجی برای سبد انرژی
وی تاکید کرد: در حوزه نفتگاز آمار مصرف در سال1402 حدود 103میلیون لیتر در روز است که نسبت به سالقبل 4درصد افزایش را نشان میدهد. امسال انتظار داریم مصرف نفتگاز به 115میلیون لیتر برسد. نژادعلی گفت: روزانه 24میلیون لیتر سیانجی مصرف میشود که اگر این کار انجام نمیشد، به همین میزان باید واردات بنزین انجام میدادیم. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بیان کرد: تفاوت قیمت فرآوردههای نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب میکند.
او به لزوم توجه به افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت اشاره کرد و ادامه داد: اکنون حدود 12میلیون لیتر ظرفیت خالی در جایگاههای سیانجی وجود دارد که میتواند جایگزین بنزین شود. نژادعلی از توقف تولید خودروهای گازسوز توسط خودروسازان خبر داد و گفت: همچنین استقبال خوبی از مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی نشد و تنها 260هزار خودروی عمومی از طرح دوگانهسوزکردن رایگان استفاده کردند. این مدیر دولتی در پایان نشست خبری، صرفهجویی و بهینهسازی مصرف را تنها راه مدیریت انرژی کشور اعلام کرد. او با بیان اینکه در تولید و مصرف بنزین ناترازی نداریم عواملی مثل تولید خودروهای پایهگازسوز، توسعه ناوگان حملونقل گازسوز، بازرسی ادواری خودروهای گازسوز و تعویض رایگان خودروهای فرسوده از چرخه مصرف را در شدت مصرف انرژی تاثیرگذار دانست.