نماینده نزدیک به جبهه پایداری:هر کسی می گوید تحریم ها به اف ای تی اف مرتبطه کلاه گشادی سرش رفته/با قبول اف تی اف تحریم ها نمی رود

با فرض پذیرش تمثیل قالیباف در تشبیه دوران دفاع مقدس، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا همین تشبیه را می‎‌توان ادامه داد و از مسئولان عالی رتبه کشور خواست موضوع پذیرش قطعنامه توسط امام خمینی برای پایان جنگ را الگو قرار بدهند و با احیای توافق برجام یا پذیرش اف‌ای‌تی‌اف گام‌های بلندی برای حل مسائل اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم بردارند؟

نماینده نزدیک به جبهه پایداری:هر کسی می گوید تحریم ها به اف ای تی اف مرتبطه کلاه گشادی سرش رفته/با قبول اف تی اف تحریم ها نمی رود

حسام‌الدین اسلاملو: مشکلات اقتصادی ایران درحالی به تنگ‌تر کردن معیشت مردم منجر شده است که بسیاری از میان خود مسئولان آن را به جنگ اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران تشبیه می‌کنند و با شرایط جنگی دوران دفاع مقدس قابل مقایسه می‌دانند تا جایی که محمدباقر قالیباف رییس مجلس اخیرا به همین تشبیه دست زد و سپس قول رفع مشکلات اقتصادی و تورم را در پنج سال آینده داد. پنج سالی که از دید بسیاری از فعالان سیاسی جمع یک سال مانده از عمر این مجلس با چهار سال مجلس بعد است!

با توجه به نزدیکی اظهارات اخیر رییس مجلس به نیمه خرداد و سالروز رحلت امام خمینی و با فرض پذیرش تمثیل قالیباف در تشبیه دوران دفاع مقدس، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا همین تشبیه را می‎‌توان ادامه داد و از مسئولان عالی رتبه کشور خواست موضوع پذیرش قطعنامه توسط امام خمینی برای پایان جنگ را الگو قرار بدهند و با احیای توافق برجام یا پذیرش اف‌ای‌تی‌اف گام‌های بلندی برای حل مسائل اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم بردارند؟

نماینده نزدیک به جبهه پایداری:هر کسی می گوید تحریم ها به اف ای تی اف مرتبطه کلاه گشادی سرش رفته/با قبول اف تی اف تحریم ها نمی رود

«خبرآنلاین» با همین صورت مساله به سراغ هادی بیگی نژاد نماینده ملایر و عضو دو کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفته است.

این نماینده نزدیک به جبهه پایداری که در کارنامه سیاسی خود مخالفت با برجام را نیز دارد، در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که منش و کنش امام خمینی چه درسی برای الگوی کشورداری مسئولان امروز ما داشته، پاسخ می‌دهد: «حضرت امام غیر از خدا ملاحظه هیچ چیز را نداشت. ملاک‌شان رضایت الهی بود و اینکه این رضایت خداوندی در هر تصمیمی چیست، تا همان تصمیم را بگیرند. حضرت امام معتقد بودند مسئولان نباید زندگی اشرافی داشته باشند و مهمترین نکته اینکه وقتی حضرت امام برایشان موضوعی حجت پیدا می‌کرد واقعا و بدون تعارف به آن عمل می کرد. دیگر در انجام آن کار کوتاهی نمی‌کرد.»

با اینکه بیگی‌نژاد خود معتقد است اگر «ما مسئولان این موارد را از میان آموزه‌های حضرت امام رعایت کنیم خیلی از گره‌ها باز می‌شود» اما در عین حال این نماینده مجلس انقلابی در مورد مقایسه میان پذیرش دیروز قطعنامه توسط حضرت امام و امکان الگو قرار دادن آن برای نشان دادن نرمش در سیاست خارجی امروز توسط مسئولان کشور برای حل مشکلات اقتصادی مردم معتقد است: «این دوتا هیچ شباهت و ربطی به هم ندارند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اینکه سابقا خود بر نقش مخرب تحریم‌ها اذعان کرده و در جایی دیگر بر لزوم برقراری دیپلماسی انرژی و تاثیر مثبت ارتباط با کشورهای منطقه به عنوان عامل خنثی ساز تحریم‌ها حرف زده است، در همین باره به خبرآنلاین نیز می‌گوید: «برای حل مشکل واردات ارز و تبادلات‌اش دارند کار می کنند و برای این موضوع تحریم‌ها باید برداشته بشود.»

اینکه کشورهای عربی با وجود بهبود روابط‌شان با ایران باز هم حاضر نیستند برسر منافع ملی‌شان ریسک و دردسر معامله با ایران را به خاطر نپیوستنش به اف‌ای‌تی‌اف بپذیرند، موضوعی‌ست که بیگی‌نژاد در پاسخ آن به خبرآنلاین می‌گوید: «تحریم‌ها ربطی به اف‌ای‌تی‌اف ندارد. مشکل اقتصادی کشور هم ربطی به اف‌ای‌تی‌اف ندارد. اعمال تحریم‌ها یک مساله است و پذیرش اف‌ای‌تی‌اف یک مساله دیگر. به یکدیگر پیوندشان می دهند ولی به هم ربطی ندارند. این دوتا خیلی با هم فرق می‌کنند. هرکس گفته ربط دارند کلاه گشادی سرش رفته و از چاله‌ای به چاهی افتاده است.»

این موضوع که چگونه می‌توان به مردم وعده‌ی اقتصادی داد بدون توجه به این نکته که حتی نمی‌توان بدون اف‌ای‌تی‌اف با کشورهایی که از نظر سیاسی با آن‌ها تنش‌زدایی کرده‌ایم، وارد روابط تجاری بشویم نیز پرسشی است که این نماینده در واکنش به آن باز هم تاکید موکد می‌کند: «نه هیچ برداشته نمی‌شود. اگر بگویند اف‌ای‌تی‌اف را امضا کنند، تحریم‌ها برداشته می‌شود، این کلاه برداری است.»

بیگی‌نژاد همچنین جمله‌ی مشهور امام خمینی درباره در راس امور بودن مجلس را نیز قابل مقایسه با مجلس امروز نمی‌داند: «مجلس آن موقع که در راس امور بود، نخست وزیر و هیئت دولت را تعیین می‌کرد. این مجلس از لحاظ ساختاری متفاوت است. لذا اینکه ما بگوییم این مجلس همان مجلس است، نمی‌تونیم این رو بگوییم واقعا چون شرایط فرق کرده. ولی اگر قانونی گذاشته بشود، همه موظف‌اند به آن عمل کنند. از این نظر بله مجلس در راس امور است.»

211

بیشتر بخوانید:

216211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان