ویژه‌های مشرق؛

بازی در این نقش به حسن روحانی نخواهد رسید!/ اصلاح‌طلبان: خاتمی، ناطق و سیدحسن خمینی لیست مشترک بدهند

جدیدترین اظهارات حسن روحانی بیانگر آن است که وی همچنان می کوشد تا حول دال‌های سیاست خارجی و تحریم کمپین انتخاباتی اعتدالیون را راهبری کند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز سه شنبه 19 دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که مقایسه تطبیقی میزان ردصلاحیت‌ها در دوازده دوره انتخابات مجلس، بررسی حادثه تروریستی کرمان از منظر امنیتی، حذف قیمت دستوری خودرو و افزایش اشتغال‌زایی در طرح یارانه دستمزد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

برخی اخبار حکایت از آن دارد که جریان تحریمی جریان اصلاحات فشارهای خود را به طیف مشارکت جو افزایش داده است، تحریمی‌های اصلاح طلب که با هدف پیگیری کاهش مشارکت می کوشندتفسیری خاص از این وضعیت بسازند و ب راهبرد عدم مشارکت در انتخابات به عنوان راهبرد غالب پیگیری کنند، در آن سو اصلاح‌طلبانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند معتقدند که می‌توان لیستی قابل دفاع ارائه داده و دوری از قدرت به معنای خودکشی سیاسی است!

روزنامه آرمان‌ملی که مدافع شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات است به نقل از یدالله طاهر نژاد عضو حزب کارگزاران سازندگی نوشته است:

در حال حاضر بخش زیادی از جامعه از احزاب و جریانات سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده است، آیا در زمان کنونی فرد یا افرادی وجود دارند که بتوانند نقش مرحوم هاشمی را ایفا کند، من آن ظرفیت را در کمتر کسی می‌بینم اما شاید با یک فاصله‌ای آقای خاتمی، بعد از او آقای لاریجانی و شاید آقای روحانی بتوانند چنین نقشی را ایفا کرده و جامعه را به سمت اعتدال هدایت کنند. ما آسیب‌های زیادی از افراط خوردیم، فرقی نمی‌کند از کدام طرف باشد چون افراط از هر سویی ممدوح نیست و در سایه اعتدال و تعادل است که می‌توان کشور را ساخت و به پویایی و نشاط رساند. شاید این افراد بتوانند نقشی ایفا کنند اما در حد و اندازه مرحوم هاشمی کسی به ذهنم نمی‌رسد که بتواند آن نقش را ایفا کند.

بازی در این نقش به حسن روحانی نخواهد رسید!/ اصلاح‌طلبان: خاتمی، ناطق و سیدحسن خمینی لیست مشترک بدهند

برخی اصلاح طلبان تحریمی به صورت جسته و گریخته و در ارتباطات میان فردی خود در حال بیان این توصیه به برخی کاندیداهای اصلاح طلب هستند که از کاندیداتوری در انتخابات مجلس انصراف داده و به زعم خود راهبرد غالب جبهه اصلاحات یعنی عدم مشارکت در انتخابات را تقویت نمایند. پیشنهادی که نه تنها از سوی این کاندیداها رد شده بلکه طیف اصلاح طلبان مشارکت جو را مصمم به حضور در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی کرده است.

پش از این محمد قوچانی افرادی را که مخالف شرکت در انتخابات بوده و به دیگر اصلاح‌طلبان برچسب می‌زنند را بلشویک‌ خوانده و نوشته بود:

اصلاح طلبان چب که شاگردان بهزاد نبوی محسوب می‌شدند، پدر خویش را به محافظه کاری، راست روی و سازشکاری متهم کردند؛ همانگونه که چهل سال قبل مهدی بازرگان را به چنین اتهاماتی محکوم می‌کردند. کار به جایی می‌رسد که وقتی بهزاد سوی می‌گوید با حضور خانم آذر منصوری در هیئت رئیسه جبهه اصلاحات مخالف است، آقای محسن امین زاده کارگردان پشت پردهٔ جبهه اصلاحات نامه‌ای به بهزاد نبوی می‌نویسد و او را با سازشکاری و محافظه کاری متهم می‌کند.

روحانی می‌تواند هاشمی دوم باشد؟

جدیدترین اظهارات حسن روحانی بیانگر آن است که وی همچنان می کوشد تا حول دال‌های سیاست خارجی و تحریم کمپین انتخاباتی اعتدالیون را راهبری کند.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی خواهان تبدیل شدن روحاین به هاشمی برای شرایط خاص شده و نوشته است:

حسن روحانی اما به خبرگان چشم دارد و به نقشی که می‌تواند ایفا کند بی‌آن‌که الزاماً نیاز به نشستن در صدر باشد. چراکه گاه حضور کافی است. چندان که در نیمۀ خرداد 68 هاشمی‌رفسنجانی برای آن‌که اعضای مجلس خبرگان را مجاب کند سریع‌تر به تصمیم برسند به نقل از همین حسن روحانی گفت تحرکاتی در مرزها دیده شده و در نظر داشته باشید رهبری، فرماندهی کل قوا را هم برعهده دارد و به جز آن خاطره این نقل قول هم در تسریع انتخاب رهبر جدید مؤثر افتاد.

بازی در این نقش به حسن روحانی نخواهد رسید!/ اصلاح‌طلبان: خاتمی، ناطق و سیدحسن خمینی لیست مشترک بدهند

بررسی مواضع روحانی و اعتدالیون نشان می‌دهد که آن‌ها می کوشند تا ضمن تعریف خود به عنوان صدای مخالف ذیل عناوینی همچون مخالفت با یکدست سازی، سخت تر شدن شرایط معیشتی و...خود را آلترناتیو وضع موجود تعریف و تفسیر کنند، روحانی همچنین می کوشد مجلس فعلی را موجب خسارت تشدید تحریم ها تعریف کرده و از این منظرگاه به نقد مجلس یازدهم پرداخته و به طور ضمنی کنش های احتمالی خود در مجلس آتی را ورود به این حوزه بازنمایی کند، اما سوال این است که آیا بازی در این نقش به حسن روحانی در آینده می‌ررسد یا خیر به زودی پاسخ به این سوال برای همگان عیان خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان