ویژه‌های مشرق؛

تصویب راهبرد اصلاح‌طلبان برای مدیریت مجلس دوازدهم/ رئیس مجلس مطلوب برای فراکسیون اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها چه کسی است؟

بعد از مشخص شدن چهره اکثریت نمانیدگان مجلس دوازدهم بسیاری از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی فعالیتشان آغاز شده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه 26 اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که تحلیل عملکرد دولت و رسانه‌های مستقل در افطاری با رئیس جمهور، قول نرخ تورم 20 درصدی، لزوم افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن در سال 1403 و اسب زین شده برای تسویه حساب‌های سیاسی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

بعد از مشخص شدن چهره اکثریت نمانیدگان مجلس دوازدهم بسیاری از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی فعالیتشان آغاز شده است. برخی معتقدند که این مجلس دنباله روی مجلس یازدهم خواهد بود و بعضی از کارشناسان معتقدند که مجلس دوازدهم همانند مجلس ششم عمل خواهد کرد و سراسر اختلاف خواهد بود.

روزنامه آرمان‌ امروز در گزارشی با عنوان «جریان شناسی مجلس دوازدهم» درباره ترکیب فراکسیون‌ها در مجلس آینده نوشته است:

سه جریان را در مجلس می‌بینیم. جریان نخست، جریانی که با پایداری‌ها همگام است، جریان دوم، جریانی است که به آقای قالیباف و میانه روهای مجلس مرتبط می‌شود که جمهوریخواه و به دنبال جمهوری اسلامی و قانون اساسی هستند و جریان سوم، جریانی از فراکسیون اقلیت است که قاعدتا در جریان مجلس به عنوان افرادی عمل خواهند کرد که منتقد شرایط موجود محسوب می‌شوند. بر این اساس در مجلس چند صدایی هم وجود خواهد داشت. کاهش مشارکت مردم چند مفهوم دارد. نکته اول این که مردم از وعده و وعیدهایی که در مجلس یازدهم داده شد و به جای خاصی نرسید، ناراضی هستند.

تصویب راهبرد اصلاح‌طلبان برای مدیریت مجلس دوازدهم/ رئیس مجلس مطلوب برای فراکسیون اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها چه کسی است؟

روزنامه شرق اما به نقل از الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتمادملی از مدیریت اصلاح‌طلبان بر مجلس آینده خبر داده و می‌نویسد:

به قول معروف در ناامیدی بسی امید است، پایان شب سیه سفید است. اتفاقا ما باید از تجربه مجلس دهم درس بگیریم تا بتوانیم حتی از همین 30 نفر به شکل درستی در چهار سال آینده حمایت کنیم تا منشأ اثر بیشتری باشند. من معتقدم مجلس دوازدهم یک مجلس شاداب و پویا خواهد بود، چون تعدد فراکسیون خواهد داشت. از هم‌اکنون به شما می‌گویم که مجلس دوازدهم دست‌کم سه یا چهار فراکسیون مهم و تأثیرگذار خواهد داشت. اولین فراکسیون که فراکسیون مربوط به اصلاحات و معتدلین است. دوم فراکسیون مربوط به آقای قالیباف است.

در بخش دیگری از این تقسیم بندی آمده است:

سومین فراکسیون، پایداری‌ها هستند و جریان «صبح ایران» فراکسیون چهارم است. چون طیف صبح امید، زیر پرچم قالیباف نخواهند رفت. چون تمام قدرت سیاسی و رسانه‌ای خود را برای تخریب وی به کار بردند و از آن سو با وجود برخی اشتراکات با پایداری‌ها هم به ائتلاف واحدی با آنها نمی‌رسند. به همین دلیل به نظر من انتخابات مجلس دوازدهم یعنی تغییر پارادایم سیاسی ایران!

تصویب راهبرد اصلاح‌طلبان برای مدیریت مجلس دوازدهم/ رئیس مجلس مطلوب برای فراکسیون اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها چه کسی است؟

بر اساس اخبار دریافتی اصلاح طلبان ضمن تاکید بر شکل گیری فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی و لزوم مدیریت بهینه آن، خارج از پارلمان تاکید کرده اند که هدف اصلی این جریان در مجلس باید تعمیق شکاف میان قالیباف و جبهه پایداری و حامیان دولت باشد.

اصلاح‌طلبان تاکید دارند تقویت موضع قالیباف در مجلس از اهداف اصلی این جریان می باشد اما نه به دلیل حمایت از شخص قالیباف بلکه بر اساس این راهبرد که قالیباف ضعیف شده نمی تواند نزاع و اختلاف در میان جبهه اصولگرایی را در داخل و خارج مجلس تامین کند.

به باور اصلاح طلبان تاکید بر حضور قالیباف در راس مجلس گرچه در فرایند مذاکره برای تامین سهم برای فراکسیون اصلاح طلبان و بازی در این مجلس موثر است اما به طور کلی 2 راهبرد اصلی را هدف قرار می دهد اولی تولید نزاع میان اصولگرایان و تعمیم آن به شکست یکدست سازی و دومین آن مشغول سازی قالیباف، تولید مساله برای وی و دور ساختن او از سودای ریاست جمهوری.

گفتنی است اصلاح طلبان به ویژه اصلاح طلبان ساختاری در حالی به دنبال بهره گیری از مجلس دوازدهم می باشند که مشارکت در انتخابات آن را تحریم و عملا مبارزه با حاکمیت را تجویز کرده بودند و حال با برنامه ریزی برای مجلس آینده علاوه بر به نمایش گذاشتن دورویی خود، از سوی دیگر اعتیاد این جریان به قدرت را نیز عیان می سازند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان