تایید صندوق ETF اتریوم برای آینده این رمزارز چه معنایی دارد؟

فرصت آینده‌ساز اتر

شماره روزنامه: ۶۰۱۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۷ ...

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) 23مه تایید کرد که تغییرات اساسی در قوانین را تصویب کرده است تا اتریوم بتواند در صندوق‌های قابل معامله در مبادلات بورسی حضور داشته باشد. با توجه به اینکه هفته گذشته از تحلیلگران بلومبرگ گرفته تا فعالان بازار تصور داشتند پرونده صندوق‌های قابل معامله اتریوم سرانجامی نخواهد داشت، این خبر به بازار شوک وارد کرد و حال افراد از تصور تایید رسمی اتریوم هیجان‌زده هستند. این خبر با خود نشان از چرخش قابل توجه قانون‌گذاران درباره بازار دارد. پس از اعلام وضعیت سبز برای ETF بیت‌کوین در اوایل سال جاری، به نظر نمی‌رسید که تنظیم‌کننده‌ها قصد تعامل درباره ETF اتر داشته باشند و حال با تایید پرونده‌های مرتبط به نظر می‌رسد رویه پیشین نهادهای قانونی در روزهای اخیر تغییر کرده است.

با در نظر داشتن این نکته که آژانس در طول مبارزه بر سر فهرست کردن ETF بیت‌کوین چگونه فعالانه با آن مخالفت می‌کرد، طفره رفتن گری کنسلر، از تایید صندوق‌های اتر منطقی به‌نظر نمی‌رسد. در گذشته کنسلر در مقابل هیات سه‌نفره از قضات در دادگاه تجدیدنظر، دلیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار را برای انکار وجوه بیت‌کوین از صفات «خودسرانه و دمدمی مزاجانه» استفاده کرد؛ درحالی‌که قبلا محصولات آتی بیت‌کوین را تایید کرده بود که در واقع در موضع مشابهی قرار داشتند. در شرایطی که وضعیت مشابهی برای اتریوم صادق بود، به احتمال زیاد برخی از شرکت‌ها خوشحال می‌شدند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار این موضوع را دقیقا به همان روشی که گروه ارز دیجیتال برای ETF بیت‌کوین پیش برد، مطرح کند.

این‌بار، تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار درست در جهت مخالف انتظارات و به اندازه صفات مورد استفاده کنسلر «خودسرانه» به نظر می‌رسد. جسی همیلتون در مصاحبه‌ای با کوین‌دسک ساعاتی قبل از انتشار عمومی تایید، اظهار کرده بود کنسلر گفته است این آژانس تفسیر دادگاه‌ها از قانون را پذیرفته است.

 انگیزه‌های سیاسی

به نظر می‌رسد که طرز نگاه به دارایی‌های دیجیتال و وضعیت نظارتی کریپتو تغییر یافته است. 24مه، مجلس آمریکا یک رای تاریخی برای تصویب اساسی‌ترین قانون مربوط به رمزارز تا به امروز گرفت. این امر پس از رای‌گیری هر دو مجلس عالی و پایین کنگره برای لغو قانون بحث‌برانگیز حسابداری رمزارزها در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رخ داد. با مشارکت قابل توجه دموکرات‌ها در هر دو لایحه، به نظر می‌رسد که جنگ طولانی دولت ایالات متحده علیه ارزهای دیجیتال به پایان خود نزدیک شده است. بایدن اعلام کرده است که لایحه ساختار بازار کریپتو FIT21 را که کاخ سفید رسما با آن مخالفت می‌کرد، وتو نخواهد کرد و به این ترتیب صنعت کریپتو بالاخره موفق شد یک امتیاز بسیار بزرگ از دولت آمریکا بگیرد.

این امکان وجود دارد که رویدادهای اخیر برای کنسلر این پیام را داشت که رویکرد او نسبت به ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به یک خطر سیاسی است و باعث شد از مواضع پیشین خود عقب‌نشینی کند. از این گذشته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمایت خود را از ارزهای دیجیتال به‌طور گسترده اعلام کرده بود و انکار اتریوم بیش از این به نفع آژانس نمی‌توانست باشد. هر چند خبر خوش تایید پرونده صندوق ETF اتر همگان را خشنود ساخت، اما به‌نظر نمی‌رسد کمیسیون بورس و اوراق بهادار به این زودی تایید نهایی را صادر کند.  در این تاییدیه فقط پیشنهادهای شرکت‌های Cboe، NYSE Arca و Nasdaq’s 19b-4، پذیرفته شده است که به آنها اجازه می‌دهد که همچون موسسه‌های مالی مانند Ark Invest، Bitwise،BlackRock، Fidelity که پرونده S-1 آنها تایید شده است، فعالیت داشته باشند.

 آینده اتریوم

اول آنکه راه‌اندازی صندوق‌های اتریوم به این معنی است که به زودی ممکن است نهادهای مالی بزرگ بیشتری جذب دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار شوند. این تاییدیه نه تنها به‌عنوان نوعی مهر تایید عمل می‌کند، بلکه هریک از سرمایه‌گذاران خاص و عام را که به دنبال تنوع بخشیدن دارایی‌های خود به سمت صندوق‌های تامینی کشیده می‌شوند، به سمت اتریوم هدایت می‌کند؛ دقیقا مشابه اتفاقی که برای صندوق‌های ETF برای بیت‌کوین انجام دادند. درحالی‌که صندوق‌های ETF در واقع فقط وسیله‌ای برای قرار گرفتن در معرض دارایی هستند، اما همچنین ممکن است جذب سرمایه به این واسطه در واقع کاربران بیشتری را به سمت اتریوم سوق دهد.

در همین راستا، همان‌طور که جیک چروینسکی، مدیر ارشد حقوقی Variant در شبکه اجتماعی X اشاره کرد، تایید احتمالا به یک سوال مهم پاسخ می‌دهد: آیا اتریوم را می‌توان هم‌عرض اوراق بهادار به حساب آورد؟ چروینسکی در این مورد می‌گوید اگر به این وجوه اجازه داد و ستد داده شود، احتمالا به این معنی است که به‌ویژه اتــریوم بدون سهام، از ‌نظر آژانس بـــه‌عنــــــوان سهام شناخته نمی‌شود. اما این امر به خودی خود ممکن است موسسات بیشتری را به بازار سوق دهد؛ با توجه به اینکه بسیاری از آنها در حال حاضر صرفا به دلیل عدم اطمینان نظارتی در حال توقف هستند.

در سطح فنی، سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره معنای این تاییدیه برای اتریوم در دنیایی وجود دارد که برای تشکیل این صندوق‌ها لازم است تا مقادیر زیادی از اتریوم خریداری شود (البته با فرض اینکه صندوق‌های ETF اتر به اندازه بیت‌کوین محبوب خواهند بود). اتریوم مکانیسمی را ایجاد کرده است که با هر تراکنش توکن‌ها را از بین می‌برد و به این واسطه توانست برای مدت طولانی از این کلاس دارایی تورم‌زدایی کند. اما با محبوبیت فزاینده L2 و زنجیره‌های جایگزین مانند Solana، حجم تراکنش‌های اتریوم به حدی کاهش یافته است که عرضه اتریوم دوباره در حال رشد است و پیامدهای بلندمدتی را برای قیمت و تقاضای دارایی ایجاد می‌کند. با خوش‌بینی می‌توان انتظار داشت با راه‌اندازی صندوق‌های ETF اتر، اقتصاد این ارز دیجیتال جان تازه‌ای بیابد.

در نهایت اما کماکان چگونگی تاثیر این صندوق‌ها بر سرمایه‌گذاری نامشخص است؛ درحالی‌که زنگ خطر درباره سهام اتریوم برای برخی به صدا درآمده است و افراد به دنبال محافظت از دارایی‌های خود هستند.  در همین رابطه اکنون برنامه‌هایی مانند Lido قفل کردن حتی مقادیر کمی از ارز دیجیتال را برای افراد بسیار آسان می‌کند. این تصور که صندوق‌های ETF اتر باعث شود اتریوم بیشتری از بازار خارج شود بر نگرانی‌های پیشین افزوده است.

 سرنوشت سایر ارزهای دیجیتال

همان‌طور که گفته شد، تایید صندوق اتریوم چیزی شبیه به تایید خود اتریوم است و احتمالا فرصت بی‌نظیری برای تثبیت جایگاه و موقعیت برند به اتریوم می‌دهد. بنا به استدلالی از کوین‌دسک گفته می‌شود با فرض اینکه ETF اتریوم حتی کسری از جریان‌های نهادی را که ETF بیت‌کوین مشاهده کرد بتواند داشته باشد، این امکان کاملا وجود دارد که برای چندین سال آینده اتریوم به‌عنوان رهبر بی‌رقیب در پلتفرم‌های برنامه غیرمتمرکز، حداقل از نظر سهم بازار و ارزش‌گذاری، تثبیت شود. از سوی دیگر این تحرکات ممکن است راه را برای زنجیره‌های جایگزین مانند کاردانو، سولانا و ریپل نیز باز کند تا وارد دنیای سرمایه‌گذاران بزرگ شوند. البته قابل توجه است که بیت‌کوین و اتریوم از همه منظر کار راحت‌تری برای به انجام رساندن سرانجام خود داشتند؛ زیرا صاحبان مالی مانند CME قبلا آنها را پذیرفته بودند. قراردادهای آتی اتر سه سال است که در CME فعال هستند؛ در حالی که حتی مشخص نیست که آیا سایر دارایی‌های رمزنگاری در نظر گرفته‌شده است یا خیر؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان