چرا دلار از کانال ۵۸ هزار تومانی خارج نمی‌شود؟

نوسان قیمت دلار در کانال ۵۸ هزارتومانی سبب شده برخی از تحلیلگران کانال ۵۸ هزار تومانی را نقطه تعادل جدید بازار اعلام کنند. این افراد معتقدند که نرخ دلار در این بازه قیمتی چسبندگی دارد.

بازار غیررسمی ارز در روز گذشته نوسانات کاهشی را پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد احتمال صدور قطعنامه جدید علیه برنامه هسته‌ای کشور بیش از این نمی‌تواند انتظارات بازیگران بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، برخی از فعالان بازار معتقدند که احتمال عدم تصویب این قطعنامه از طریق وتوی کشور‌های چین و روسیه وجود دارد و حتی در صورت تایید آن نیز با تعدیل یک کانالی نرخ شاخص‌های ارزی در هفته گذشته، بازار بخشی از آثار این خبر را پیش‌خور کرده است. از سوی دیگر سیگنال‌های منتشر شده از سوی مقامات دیپلماتیک کشور نیز حاکی از آن است که دیپلماسی نخستین انتخاب ایران برای برطرف کردن مشکلات با آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین مساله رفع تحریم‌های اقتصادی است. در نتیجه به عقیده تحلیلگران ارزی بازار تهران هم اکنون ریسک سیاسی مهمی متوجه بازار ارز نیست و احتمال ثبات قیمت در سطوح حال حاضر وجود دارد.

گزارش یک روز کاهشی

دیروز چهارشنبه 16 خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار آزاد کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را با 200 تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ نقدی پیش از تعطیلات در رقم 59 هزار تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب روند کاهشی دلار تندتر شد و این ارز در نهایت با افتی 500تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 58هزار و 700 تومان معامله شد.
 
بازار فردایی این ارز نیز در بازه 58 هزار و 650 تا 58 هزار و 850 تومان رنج شد. علاوه بر نرخ دلار، قیمت دیگر شاخص‌های بازار ارز نیز دیروز کاهشی بود. یورو و پوند در عصر روز گذشته به ترتیب با 750 و 900 تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ‌های نقدی در ارقام 64 هزار و 50 تومان برای یورو و 75 هزار و 100 تومان برای پوند دادوستد شدند. نرخ دلار رسمی سامانه بازار متشکل ارزی روز گذشته بدون تغییر در رقم 45 هزار و 182 تومان به فروش رسید. نرخ موزون غیرمعاملاتی بانک مرکزی نیز با حدود 90 تومان رشد در رقم 37 هزار و 166 تومان ثبت شد

توقف برادران کوچک‌تر سکه

همزمان با افت نرخ اسکناس آمریکایی، قیمت سکه طلا طرح جدید نیز دچار نوسانات کاهشی شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که نرخ دلار آزاد و بهای جهانی اونس طلا در تشکیل ارزش ذاتی سکه تاثیری مستقیم دارند. در نتیجه با افت نرخ 500 تومانی دلار قیمت سکه نیز کاهش یافت.
 
بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز گذشته با 150 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ پیشین در رقم 40میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسید. اما این در حالی است که دو برادر کوچک‌تر در این روند کاهشی همراه نشدند و بدون تغییر به ترتیب در ارقام 23 میلیون و 300 هزار تومان برای نیم سکه و 15میلیون و 300 هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.
 
نرخ حباب هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته در سطح 8 میلیون و 200 هزار تومانی ثبت شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان