دندان مصنوعی چیست؟

هدف از استفاده از دندان‌های مصنوعی، علاوه بر بهبود عملکرد دندانی، بهبود ظاهر و زیبایی دندان‌های بیمار است. برای استعلام قیمت دندان مصنوعی به سایت کلینیک دندان پزشکی دکتر میرموئینی مراجعه کنید.

دندان مصنوعی به طور کلی به دندان‌هایی گفته می‌شود که به طریقی از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند و در جای دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند. این دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به جایگزینی دندان‌های طبیعی داشته باشند، مانند تصادفات، تآکل زیاد، شکستگی یا عفونت.

اصطلاح "دندان مصنوعی" شامل دندان‌های مصنوعی مختلفی می‌شود، از جمله:

  1. پلکان‌های دندانی: که یک گروه از دندان‌ها را جایگزین می‌کنند.
  2. تاج و پره‌های دندانی: که به عنوان پوششی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.
  3. دندان‌های مصنوعی کامل: که یک دندان یا چندین دندان را به طور کامل جایگزین می‌کنند.

هدف از استفاده از دندان‌های مصنوعی، علاوه بر بهبود عملکرد دندانی، بهبود ظاهر و زیبایی دندان‌های بیمار است. برای استعلام قیمت دندان مصنوعی به سایت کلینیک دندان پزشکی دکتر میرموئینی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت عصب کشی دندان

انواع دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی به چندین نوع تقسیم می‌شوند، که هر کدام برای شرایط خاصی طراحی شده‌اند. این انواع شامل:

  1. پلکان‌های دندانی (Dental Bridges):
    • استفاده می‌شود برای جایگزینی یک یا چند دندان که از بین رفته‌اند. پلکان‌ها به دندان‌های مجاور متصل می‌شوند و می‌توانند ثابت یا متحرک باشند.
  2. تاج دندانی (Dental Crowns):
    • یک پوشش مصنوعی است که بر روی دندانی که تضعیف شده یا آسیب دیده است قرار می‌گیرد. تاج دندانی به دندان برمی‌گرداند استحکام و زیبایی آن را.
  3. دندان‌های مصنوعی کامل (Dentures):
    • برای جایگزینی همه دندان‌ها در یک یا دو جانب فک بالا یا پایین استفاده می‌شوند. دندان‌های مصنوعی کامل می‌توانند ثابت یا قابل خارج و نصب باشند.
  4. ایمپلنت دندانی (Dental Implants):
    • ایمپلنت‌های دندانی یک جایگزین دائمی برای یک دندان گم شده هستند. آن‌ها از جنس تیتانیوم ساخته شده‌اند و به استخوان فک یا مغزه فک متصل می‌شوند.

هر نوع دندان مصنوعی بر اساس نیازهای بیمار طراحی و انتخاب می‌شود، با هدف بهبود عملکرد دندانی، زیبایی، و کیفیت زندگی بیمار.

بیشتر بخوانید: هزینه ترمیم دندان شکسته جلو

انواع دندان‌ مصنوعی ثابت

دندان‌های مصنوعی ثابت به عنوان جایگزینی دائمی برای دندان‌های طبیعی استفاده می‌شوند و اغلب به کمک ایمپلنت‌های دندانی یا سازوکارهای دیگر به استخوان یا دندان‌های مجاور متصل می‌شوند. انواع اصلی دندان‌های مصنوعی ثابت شامل موارد زیر می‌باشد:

بیشتر بخوانید: کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران

  1. تاج دندانی (Dental Crown):
    • تاج دندانی یک پوشش مصنوعی است که بر روی دندانی که ضعیف شده یا آسیب دیده است قرار می‌گیرد. این نوع دندان‌های مصنوعی برای بهبود استحکام و زیبایی دندان مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پلکان‌های دندانی (Dental Bridges):
    • پلکان‌های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان که از بین رفته‌اند، مورد استفاده قرار می گیرد. این انواع دندان‌های مصنوعی می تواند به دندان های مجاور به طور مستقیم متصل گردند و اغلب از طریق محکم بودن و به طور موثر متصل شدند.

بیشتر بخوانید: درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

انواع دندان مصنوعی متحرک

دندان‌های مصنوعی متحرک به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند: پروتز‌های دندانی کامل و پارسی‌های دندانی جزئی.

  1. پروتز‌های دندانی کامل (Complete Dentures):
    • این نوع پروتز برای جایگزینی همه دندان‌ها در یک یا دو جانب فک بالا یا پایین استفاده می‌شود. پروتز‌های کامل ممکن است متحرک باشند، به این معنی که بیمار می‌تواند آن‌ها را بردارد و بگذارد.
  2. پروتز‌های دندانی جزئی (Partial Dentures):
    • این نوع پروتز برای جایگزینی یک یا چند دندان در جایی از دندان‌ها که دندان‌های طبیعی هنوز باقی مانده‌اند، استفاده می‌شود. پروتز‌های جزئی ممکن است با نیروی گوشتی، کلیپ‌ها، یا همین طور بر اساس نیاز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت پروتز دندان تکی

فیلیپر یا پروتز متحرک تک دندان

فیلیپر یا پروتز متحرک تک دندان به عنوان یک نوع پروتز دندانی جزئی استفاده می‌شود، که برای جایگزینی یک دندان گم شده در جایی از دندان‌ها که دندان‌های طبیعی دیگری همچنان حاضر هستند، طراحی شده است. این نوع پروتز به دندان‌های مجاور خود متصل می‌شود و می‌تواند با راحتی درون دهان قرار گیرد و برداشته شود.

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان عقل بالا راحت تره یا پایین

دندان مصنوعی کامل

دندان‌های مصنوعی کامل به عنوان پروتز‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که همه دندان‌های طبیعی فرد را جایگزین می‌کنند، به طور کامل در داخل دهان قرار می‌گیرند. این نوع پروتز‌ها ممکن است به دندان‌های فک بالا یا پایین اتصال یابند و بسته به شرایط، ممکن است به صورت متحرک یا ثابت باشند. از جمله ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به انعطاف‌پذیری در استفاده، راحتی در تمیز کردن و بهبود کیفیت زندگی کاربر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: هزینه جرم گیری دندان

قیمت دندان مصنوعی آلمانی

قیمت دندان مصنوعی آلمانی می‌تواند بسیار متغیر باشد و بستگی به چندین عامل دارد، از جمله مکان جغرافیایی، جنس مصنوعی، تکنولوژی استفاده شده و همچنین تجربه و مهارت دندان‌پزشکی که پروسه تهیه و نصب دندان‌های مصنوعی را انجام می‌دهد. به طور کلی، دندان‌های مصنوعی آلمانی به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته و جنس‌های با کیفیت، معمولاً هزینه بالاتری نسبت به سایر نوع دندان‌های مصنوعی دارند. برای دقیق‌ترین اطلاعات، توصیه می‌شود که با یک دندان‌پزشک مشورت کنید تا بر اساس شرایط شما قیمت مناسبی را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: هزینه کشیدن دندان

دندان مصنوعی تکی جلو

دندان مصنوعی تکی جلو به عنوان یک نوع پروتز دندانی جزئی است که برای جایگزینی یک دندان گم شده در جلوی دهان (معمولاً دندان‌های فرامینیال یا incisor) استفاده می‌شود. این نوع پروتز ممکن است به دندان‌های مجاور خود متصل شود و معمولاً با داشتن یک زیبایی طبیعی و تطبیق کامل با سایر دندان‌ها، ترجیح داده می‌شود. قیمت آن می‌تواند بسته به مواد استفاده شده، کیفیت پروتز، مهارت دندان‌پزشک و منطقه جغرافیایی مختلف باشد. برای دقیق‌ترین اطلاعات، می‌توانید با دندان‌پزشک خود مشاوره کنید و قیمت مناسبی برای شرایط خود دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت روکش طلایی دندان

دندان مصنوعی ثابت چسبی

دندان‌های مصنوعی ثابت چسبی به عنوان جزء از تکنیک‌های ایمپلنت دندان استفاده می‌شوند که به دندان‌های اصلی شما متصل می‌شوند. این دندان‌ها به وسیله‌ی چسب خاصی که بر روی ایمپلنت‌ها یا دندان‌های اصلی قرار می‌گیرد، محکم شده و به نظر می‌رسند که همانند دندان‌های طبیعی در دهان شما قرار دارند.

برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه‌ی نصب، نگهداری و هزینه‌های دندان‌های مصنوعی ثابت چسبی، می‌توانید با یک دندان‌پزشک مشورت کنید، زیرا این موارد ممکن است به شرایط خاص دندانی شما و نیازهای درمانی شما بستگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دندانپزشک در پونک

دندان مصنوعی ژله ای

دندان‌های مصنوعی ژله‌ای (همچنین به آن‌ها "دندان‌های مصنوعی اکریلیکی" یا "دندان‌های مصنوعی پروتزی" نیز گفته می‌شود) از مواد پلاستیکی مانند پلی‌متیل‌متاکریلات ساخته می‌شوند. این دندان‌ها به شکل پروتز برای جایگزینی دندان‌های اصلی یا دندان‌های مفقود شده استفاده می‌شوند و به کمک ژله‌ای که بر روی دندان‌های باقی‌مانده یا لثه‌ها قرار می‌گیرد، نصب می‌شوند.

دندان‌های مصنوعی ژله‌ای معمولاً در آزمایشگاه دندانپزشکی تهیه و با توجه به نیازهای خاص فرد ساخته می‌شوند. این دندان‌ها از لحاظ ظاهری به شکل و رنگ دندان‌های طبیعی شخص تنظیم می‌شوند تا به دهان طبیعی و گوناگون بیماران واقعی بسیار نزدیک باشند.

برای اطلاعات دقیق‌تر و نصب دندان‌های مصنوعی ژله‌ای، می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

منبع: عصب کشی دندان چیست؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان