گزارش مشرق؛

آن‌چه باید درباره سوءقصد علیه دونالد ترامپ بدانید +عکس و فیلم

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا، روز شنبه هدف سوءقصد ناکام قرار گرفت؛ حادثه‌ای که برای جمهوری‌خواهان بیش‌تر «فرصت» بود تا «تهدید».

سرویس جهان مشرق - دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال این کشور، روز شنبه هنگام سخنرانی تبلیغاتی در شهر «باتلر» در ایالت پنسیلوانیا، هدف یک سوءقصد ناکام[1] قرار گرفت[2]. پس از شنیده شدن صدای تیراندازی، ترامپ، در حالی که گوش راستش خون‌ریزی می‌کرد، روی زمین نشست. مأموران سرویس مخفی (مسئول حفاظت از اشخاص شناخته‌شده در آمریکا) دورتادور ترامپ را گرفتند تا از او در مقابل گلوله‌های احتمالی بعدی محافظت کنند. ترامپ سپس از جای خود بلند شد و در حالی که مشتش را در هوا تکان می‌داد، ظاهراً چندین بار گفت: «مبارزه!» سرویس مخفی بلافاصله او را سوار خودرو کرد و کاروان خودرویی ترامپ، صحنه را ترک کرد. ترامپ در واکنش به این حادثه در شبکه‌ی اجتماعی خودش «تروث سوشال» نوشت: «بلافاصله فهمیدم اتفاقی افتاده؛ چون یک صدای ویزمانند تیراندازی شنیدم و بلافاصله احساس کردم گلوله پوستم را شکافت. خون زیادی از من رفت.»

آن‌چه باید درباره سوءقصد علیه دونالد ترامپ بدانید +عکس و فیلم

«دونالد ترامپ» در حالی که خون از گوشش به روی صورتش جاری است، مشت گره‌کرده‌اش را در هوا تکان می‌دهد و می‌گوید: «مبارزه.» تصاویری مانند این، اکنون به طور گسترده در آمریکا، و به‌ویژه در میان حامیان ترامپ، دست‌به‌دست می‌شود و از او چهره‌ای «انقلابی» می‌سازد. کارشناسان معتقدند سوءقصد علیه ترامپ، احتمال پیروزی او در انتخابات پیش روی آمریکا را افزایش می‌دهد. (+)

لحظات سوءقصد علیه «دونالد ترامپ» تا زمان سوار شدنش به خودرو برای ترک محل [دانلود]

بایدن: ترامپ را در مرکز سیبل قرار دهید

اداره‌ی فدرال تحقیقات آمریکا، اف‌بی‌آی، ضارب را «توماس متیو بروکس[3]»، 20 ساله، و اهل شهر «بتل پارک» در ایالت پنسیلوانیا، معرفی کرده است. مأموران سرویس مخفی چند ثانیه پس از شروع تیراندازی، کروکس را، که روی پشت‌بامی در فاصله‌ی 150 متری از محل سخنرانی ترامپ درازکش اقدام به تیراندازی کرده بود، به ضرب گلوله به قتل رساندند. در این حادثه، یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم کشته شد و دو تماشاگر هم به‌شدت زخمی شدند. این حمله، جدی‌ترین سوءقصد علیه یک رئیس‌جمهور یا نامزد ریاست‌جمهوری از حادثه‌ی تیراندازی به رونالد ریگان در سال 1981 محسوب می‌شود. دونالد ترامپ روز دوشنبه برای سومین بار رسماً در مراسم گردهمایی جمهوری‌خواهان به عنوان نامزد این حزب در انتخابات معرفی خواهد شد. سوءقصد علیه ترامپ بار دیگر نگرانی‌ها درباره‌ی اختلافات در جامعه‌ی دوقطبی‌شده‌ی آمریکا را در فاصله‌ی چهار ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، پررنگ کرد.

آن‌چه باید درباره سوءقصد علیه دونالد ترامپ بدانید +عکس و فیلم

«جو بایدن» (راست) رئیس‌جمهور آمریکا، پس از شکست مفتضحانه در مناظره‌ی اول با «دونالد ترامپ» (چپ) رقیب انتخاباتی‌اش، در جمع حامیان مالی‌اش گفته بود: «صحبت درباره‌ی مناظره دیگر بس است؛ زمان آن است که ترامپ در مرکز سیبل قرار داده شود.» جمهوری‌خواهان اکنون این جمله‌ی بایدن را دست گرفته‌اند و آن را انگیزه‌ی سوءقصد علیه ترامپ معرفی می‌کنند. (+)

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، و رقیب انتخاباتی ترامپ، چندین ساعت پس از حادثه‌ی تیراندازی، گزارش این سوءقصد را دریافت کرد و تلفنی با ترامپ صحبت کرد. بایدن سپس در اظهاراتی عمومی اعلام کرد: «این نوع خشونت در آمریکا جایی ندارد. نفرت‌انگیز است. نفرت‌انگیز است.» در عین حال، بسیاری از جمهوری‌خواهان تقصیرِ وقوع این حادثه را به گردن بایدن و متحدانش انداخته‌اند. این افراد می‌گویند حملات تبلیغاتی مداوم علیه ترامپ و معرفی او به عنوان «تهدیدی برای دموکراسی» موجب مسموم شدن فضای آمریکا شده است. یکی از جملات بایدن به طور خاص مورد اشاره‌ی جمهوری‌خواهان است. رئیس‌جمهور آمریکا کم‌تر از یک هفته پیش از سوءقصد به ترامپ گفته بود: «زمان آن است که ترامپ در مرکز سیبل قرار داده شود.» سؤالات زیادی درباره‌ی این حادثه وجود دارد، از جمله: ضارب چگونه توانسته تا این اندازه به محل سخنرانی ترامپ نزدیک شود؟ و چگونه پلیس و تیم امنیت تا پیش از تیراندازی نتوانسته‌اند ضارب را شناسایی کنند؟

آن‌چه باید درباره سوءقصد علیه دونالد ترامپ بدانید +عکس و فیلم

جای تعجب و سؤال دارد که چگونه یک جوان 20 ساله توانسته مسلح خودش را به حدود 150 متری محل سخنرانی ترامپ برساند، بدون این‌که توسط پلیس یا نیروهای امنیتی شناسایی شود. (+)

پیامدهای سوءقصد بر رقابت‌های انتخاباتی

سوءقصد روز شنبه علاوه بر پیامدهای فوری، از جمله تمرکز بر کوتاهی سرویس مخفی[4] در تأمین امنیت محل سخنرانی ترامپ[5]، احتمالاً پیامدهای عمیق‌تری نیز بر رقابت‌های انتخاباتی امسال خواهد گذاشت[6]. پیش‌بینی می‌شود حمله به ترامپ و واکنش او به این سوءقصد، تأثیر مثبتی بر احتمال پیروزی او در انتخابات داشته باشد[7]. تصاویر ترامپ در حالی که پشت تریبون ایستاده و با صورت خون‌آلود، مشت‌هایش را در هوا تکان می‌دهد، و همچنین تکان دادن مشت‌هایش و دادن شعار «مبارزه» تا آخرین لحظه قبل از این‌که مأموران امنیتی او را سوار خودرو کنند، اکنون همه‌جا در حال انتشار است و سیمای یک شخصیت «انقلابی» را از ترامپ ترسیم خواهد کرد. مشاوران بایدن متفق‌القول به او می‌گفتند باید در تبلیغاتش مستقیماً به خود ترامپ حمله کند. با این حال، اجرای چنین نقشه‌ای علیه کسی که اکنون تا چند میلی‌متری مرگ رفته و برگشته، کار دشواری است[8]. بایدن از این به بعد باید راهی پیدا کند تا همزمان، ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی» معرفی کند و در عین حال، از سوءقصد علیه او اعلام برائت کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در حالی که ترامپ را «دونالد» خطاب می‌کند، از وقوع «خشونت سیاسی» در آمریکا و سوءقصد علیه ترامپ ابراز انزجار می‌کند. [دانلود]

آن‌چه باید درباره سوءقصد علیه دونالد ترامپ بدانید +عکس و فیلم

جمهوری‌خواهان سوءقصد علیه «دونالد ترامپ» (مرکز تصویر) را بیش‌تر «فرصت» می‌بینند تا «تهدید». مقامات و حامیان این حزب اکنون ترامپ را یک «قهرمان» و «مبارز» نشان می‌دهند که از ترور به دست «تشکیلات آمریکا» جان سالم به در برده است. (+)

در سوی دیگر، مقامات جمهوری‌خواه تصاویر قهرمانانه‌ی ترامپ را در صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند[9] و معتقدند این سوءقصد ناکام در نهایت به نفع ترامپ و حزب جمهوری‌خواه تمام خواهد شد. و برای بهره‌برداری از این حادثه دست‌به‌کار شده‌اند. «جِی. دی. وانس» سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوهایو و یکی از گزینه‌های ترامپ برای معاون اولی، در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «[حادثه‌ی] امروز صرفاً یک حادثه‌ی منحصربه‌فرد نیست. فرضیه‌ی محوری تبلیغات بایدن این است که پرزیدنت دونالد ترامپ یک فاشیست مستبد است که باید به هر قیمتی متوقف شود. این ادبیات مستقیماً به سوءقصد علیه پرزیدنت ترامپ منتهی شد[10] «کریس لاسیویتا» از مدیران ستاد انتخاباتی ترامپ نیز در ایکس نوشت: «سال‌هاست، و حتی همین امروز، کنشگران جناح چپ، حامیان مالی دموکرات، و اکنون حتی جو بایدن، اظهارات و توصیفات منزجرکننده‌ای درباره‌ی تیراندازی به دونالد ترامپ می‌کنند ... وقت آن است که به این خاطر مجازات شوند ... بهترین راه از طریق صندوق رأی است.»

آن‌چه باید درباره سوءقصد علیه دونالد ترامپ بدانید +عکس و فیلم

در حالی که مأموران امنیتی تلاش می‌کنند تهدید را برطرف کنند، اعضای «سرویس مخفی» خودشان را روی ترامپ انداخته‌اند تا از اصابت گلوله‌های بیش‌تر به او جلوگیری کنند. هنوز سؤالات زیادی درباره‌ی سوءقصد علیه ترامپ وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها دلیل بی‌مبالاتی دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی نسبت به تأمین امنیت محل سخنرانی ترامپ به گونه‌ای است که یک جوان 20 ساله توانسته در ارتفاع مناسب در فاصله‌ی حدود 150 متری از رئیس‌جمهور سابق آمریکا مستقر شود و اقدام به تیراندازی به سوی او کند. (+)

ستاد ترامپ ظرف چند ساعت از سوءقصد پیامی منتشر کرد و از رأی‌دهندگان خواست به این ستاد کمک کنند. در متن این پیام آمده بود: «این‌ها دنبال من نیستند؛ دنبال شما هستند.» در عین حال، یک فرضیه نیز این است که سوءقصد علیه ترامپ اتفاقاً با مدیریت تیم تبلیغات او و برای بالا بردن شانس موفقیتش طراحی و اجرا شده است. «برَد بَنِن» یکی از طراحان راهبرد حزب دموکرات، می‌گوید حادثه‌ی تیراندازی روز شنبه می‌تواند از نظر سیاسی به نفع ترامپ باشد: «این سوءقصد احساسات همدردی با ترامپ را برمی‌انگیزد. به علاوه، این نظریه را در ذهن رأی‌دهندگان تأیید می‌کند که کشور دچار یک مشکل بنیادین است؛ نظریه‌ای که انگیزه‌ی حمایت از ترامپ می‌شود.» به هر حال، باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده چه جزئیات جدیدی از این حادثه منتشر می‌شود و چه ابعاد دیگری از آن افشا خواهد شد.


[1] Trump survives assassination attempt Link

[2] Trump injured but ‘fine’ after attempted assassination at rally, shooter and one attendee are dead Link

[3] Who is Thomas Matthew Crooks, the suspected Trump rally shooter Link

[4] Trump shot in ear at US election campaign rally after major security lapse Link

[5] Trump rally shooting: Focus on Secret Service Link

[6] A shocking act that will reshape the presidential race Link

[7] Trump-victory trades to swell after shooting, investors say Link

[8] Biden campaign faces delicate moment after shocking attack on Trump Link

[9] GOP lawmakers rally around image of bloodied Trump Link

[10] How Trump shooting will affect the US election campaign Link

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر