حجت‌الاسلام رفیعی:

رواج «حلم» بسیاری از مشکلات جامعه را کم می‌کند/ مهم‌ترین ویژگی امام حسن(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته استاد حوزه علمیه قم، اگر حلم در جامعه رواج پیدا کند، بسیاری از مشکلات از جمله اختلافات خانوادگی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 22 تیرماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) به تبیین شخصیت امام حسن(ع) پرداخت و گفت: روایات مدح امام سه دسه هستند؛ روایاتی که ایشان را در مجموعه اهل بیت(ع) تمجید و تعریف کرده‌اند که تعداد آن هم زیاد است و در قرآن نیز نمونه دارد مانند آنچه در آیه اهل بیت(ع) و در سوره انسان آمده است.

وی افزود: پیامبر(ص) در روایتی فرموده‌اند که هر کس این خاندان، اهل بیت مرا دوست دارد من هم او را دوست دارم و چنین فردی سعادت‌مند است و هر کس راه شقاوت را انتخاب کند دشمن این خاندان است.

رفیعی، با اشاره به دسته دوم روایات تصریح کرد: دسته دوم روایاتی است که درباره حسنین(ع) است و این دو امام را سیدا شباب اهل الجنه معرفی کرده است.

وی ادامه داد: دسته سوم روایاتی است که مخصوص خود امام حسن(ع) است که پیامبر(ص) در یکی از این روایات فرموده قول و فعل امام حسن(ع) قول و فعل من است که نشان دهنده حجیت و عصمت این امام است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که اگر چشمی برای حسن(ع) گریه کند در قیامت گریان نخواهد شد و دلی که برای او محزون باشد، محزون نمی‌شود.

وی «حلم» را یکی از ویژگی‌های امام حسن(ع) دانست و تصریح کرد: بسیاری از گرفتاری‌های جامعه به علت دوری از حلم است، در حالی که خداوند از ابراهیم(ع) تعریف و تمجید می‌کند و او را حلیم می‌داند. همچنین این واژه 15 بار به عنوان صفت خدا آمده است.

رفیعی با بیان اینکه حلم به معنای کنترل غضب و خشم است، اظهار کرد: علم و حیاء دو بال حلم است که تجلی اعظم آن را در امام حسن(ع) می‌توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه حلم در 5 جا باید تحقق یابد، تصریح کرد: یکی وقتی انسانی عزیز است و ذلیل شود، مثلا پست و مقام و وزارت و وکالتی دارد، اما به یکباره همه را از دست می‌دهد و برکنار می‌شود. اگر در اینجا غوغا نکرد و سر و صدا راه نیانداخت و شروع به پاپوش درست کردن نکرد، معلوم است حلیم است.

رفیعی ادامه داد: دومین موضع جایی است که انسان راستگو باشد، اما تهمت دروغ به او بزنند و سومین مورد جایی است که انسان به معروف و حقی دعوت کند و به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر کند که البته باید این کار با رعایت آداب آن انجام شود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه حلم مدیریت خشم است، عنوان کرد: موضع چهارم جایی است که انسان را متهم به چیزی کرده باشند به خصوص در مسایل سیاسی زیاد است و موضع پنجم اینکه انسان حق خود را بخواهد و با او مخالفت کنند.

وی تاکید کرد: اگر حلم در جامعه رواج یابد اختلافات خانوادگی و بسیاری از درگیری‌ها کم می‌شود. همچنین دادسراها و کلانتری‌ها خلوت می‌شود، همان طور که در ماه رمضان این‌گونه مسایل کمتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر