سوره مائده مدنی است و یکصد و بیست آیه دارد
بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود احلت لکم بهیمة الانعام الا ما یتلی علیکم غیر محلی الصید و انتم حرم ان الله یحکم ما یرید (1)یا ایها الذین آمنوا لا تحلوا شعائر الله و لا الشهر الحرام و لا الهدی و لا القلائد و لا آمین البیت الحرام یبتغون فضلا من ربهم و رضوانا و اذا حللتم فاصطادوا و لا یجرمنکم شنآن قوم ان صدوکم عن المسجد الحرام ان تعتدوا و تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان و اتقوا الله ان الله شدید العقاب (2)حرمت علیکم المیتة و الدم و لحم الخنزیر و ما اهل لغیر الله به و المنخنقة و الموقوذة و المتردیة و النطیحة و ما اکل السبع الا ماذکیتم و ما ذبح علی النصب و ان تستقسموا بالازلام ذلکم فسق الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینافمن اضطر فی مخمصة غیر متجانف لاثم فان الله غفور رحیم (3)
ترجمه آیات
بنام خدا که هم رحمتی عمومی دارد و هم رحمتی خاص به مؤمنین- هان ای کسانی که ایمان آوردید به قراردادها و تعهدات وفا کنید، گوشت چارپایان به استثنای آنهائی که برایتان بیان می شود برای شما حلال شده است، نه برای کسی که شکار را در حالی که محرم هستید حلال می داند، (و بدانید)که
صفحه : 256
خدا هر حکمی را که بخواهد صادر می کند(1).
هان ای کسانی که ایمان آوردید مقتضای ایمان این است که- شعائر خدای و - چهار - ماه حرام راحلال مشمارید و نیز کشتن و خوردن قربانیهای بی نشان مردم و قربانیهای نشان دار آنان را حلال ندانید، و متعرض کسانی که به امید فضل و خوشنودی خدا، راه بیت الحرام را پیش گرفته اندنشوید، و هر گاه از احرام در آمدید می توانید شکار کنید، و دشمنی و کینه کسانی که نگذاشتند به مسجد الحرام درآئید شمارا وادار به تعدی نکند، یکدیگر را در کار نیک و در تقوا یاری کنید، و در گناه و دشمنی به یکدیگر کمک مکنید و ازخدا پروا کنید، که خدا شدید العقاب است(2).
اما آن گوشتها و چیزهائی که خوردنش بر شما حرام شده گوشت مردار و خون و گوشت خوک وگوشت حیوانی است که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آن برده شده، و حیوانی که خفه شده، و یا به وسیله کتک مرده، یا سقوط کرده، و یا به وسیله ضربت شاخ حیوانی دیگر مرده، و یا درنده از آن خورده،مگر آنکه آن رازنده در یابید، و ذبح کنید، و آنچه به رسم جاهلیت برای بتها ذبح شده، و نیز اینکه اموال یکدیگررا به وسیله اوتار(با چوبه تیر)قسمت کنید، امروز است که دیگر کفار از ضدیت با دین شما مایوس شدند، دیگر از آنهانترسید،و تنها از من بترسید امروز است که دین شما را تکمیل کردم، و نعمت خود بر شما تمام نمودم، و امروزاست که دین اسلام را برای شما پسندیدم - و آنچه گفتیم حرام است در حال اختیار حرام است - اما اگرکسی در محلی که قحطی طعام است به مقداری که از گرسنگی نمیرد نه زیادتر که به طرف گناه متمایل شود می تواند بخورد، که خدا آمرزگار رحیم است(3).
بیان آیات
اگر در آیات این سوره، آیات اول و آخر و وسطش دقت کنیم ودر مواعظ و داستانهائی که این سوره متضمن آنها است تدبر کنیم، خواهیم دریافت که غرض جامع از این سوره دعوت به وفای به عهدها، و پایداری در پیمانها، و تهدید و تحذیر شدید از شکستن آن و بی اعتنائی نکردن به امرآن است و اینکه عادت خدای تعالی به رحمت و آسان کردن تکلیف بندگان وتخفیف دادن به کسی که تقوا پیشه کندو ایمان آورد و باز از خدا بترسد و احسان کند جاری شده، و نیز بر این معنا جاری شده که نسبت به کسی که پیمان با امام خویش را بشکند، وگردن کشی و تجاوز آغاز نموده از بند عهد و پیمان در آید، و طاعت امام را ترک گوید،و حدودو میثاقهائی که در دین گرفته شده بشکند، سخت گیری کند.
و به همین جهت است که می بینی بسیاری از احکام حدودو قصاص، و داستان مائده زمان عیسی(ع)، که از خدا خواست مائده ای از آسمان برای او و یارانش بیاید،وداستان دو پسران آدم، و اشاره به بسیاری از ظلمهای بنی اسرائیل و پیمان شکنی های آنان در
صفحه : 257
این سوره آمده است، و در آیاتی بر مردم منت می گذارد که دینشان را کامل و نعمتشان را تمام کرد، و طیبات را بر ایشان حلال، و خبائث را بر ایشان حرام کرد، و احکام و دستوراتی بر ایشان تشریع کرد که مایه طهارت آنان است، و در عین حال عسر و حرجی هم نمی آورد.
مناسب با زمان نزول این سوره نیز تذکر این مطالب بوده، برای اینکه اهل حدیث وتاریخ اتفاق دارند بر اینکه سوره مائده آخرین سوره از سوره های مفصل قرآن است، که در اواخرایام حیات رسول خدا(ص)بر آن جناب نازل شده، در روایات شیعه و سنی هم آمده که در مائده ناسخ هست ولی منسوخ نیست، چون بعد از مائده چیزی نازل نشد تا آن رانسخ کند، و مناسب با این وضع همین بود که در این سوره به حفظ پیمانهائی که خدای تعالی ازبندگانش گرفته، و خویشتن داری در حفظ آنها سفارش کند.
معنایعقدو وجوهی که دربیان مراد از عقود دراوفوا بالعقودگفته شده استیا ایهاالذین آمنوا اوفوا بالعقودکلمهعقود جمع عقد است، و عقد به معنای گره زدن و بستن چیزی است به چیزدیگر، بستن به نوعی که به خودی خود از یکدیگر جدا نشوند، مثل بستن و گره زدن یک طناب ویک ریسمان به طناب و ریسمانی مثل خودش و لازمه گره خوردن این است که هر یک ملازم دیگری باشد،و از آن جدا نباشد، و این لوازم در گره خوردن دو چیز محسوس در نظر مردم معتبربوده، و سپس همه اینها را در گره های معنوی نیز معتبر شمردند، مثلا در عقد معاملات از خریدو فروش و اجاره و سایر معاملات معمول و نیز در عهدها و پیمانهاکلمه عقد را اطلاق کردند، چون اثری که در گره زدن هست در اینها نیز وجود داشت و آن اثر عبارت بود از لزوم آن پیمان و التزام در آن.
و چون عقد - که همان عهد باشد - شامل همه پیمانهای الهی و دینی که خدا ازبندگانش گرفته می شود و نیز شامل ارکان دین و اجزای آن چون توحید و نبوت و معاد وسایراصول عقائد و اعمال عبادتی و احکام تشریعی و امضائی و از آن جمله شامل عقد معاملات و غیره می شود، و چون لفظالعقودجمع محلی به الف و لام است، لا جرم مناسب تر و صحیح تر آن است که کلمهعقوددرآیه را حمل کنیم بر هر چیزی که عنوان عقد بر آن صادق است.
با این بیان روشن می شود که معنای خاصی که بعضی ازمفسرین برای عقد کرده اندصحیح نیست، یکی گفته: مراد از عقود عقودی است که در بین مردم جریان دارد، مانندعقدبیع و نکاح و عهد، و یا عهدی که آدمی خودش با خود می بندد، مثلا سوگند می خورد که فلان کار را بکند یانکند، و دیگری گفته: مراد از عقود پیمانهایی است که اهل جاهلیت در بین خود می بستند، مبنی بر اینکه یکدیگر را در هنگامی که مورد حمله قرار گرفتند یاری دهند، و یا
صفحه : 258
اگر کسی خواست به آنها زور بگوید از او جلوگیری نمایند واین همان حلفی است که در مردم جاهلیت دائر بوده، و در سر زبانها معروف است.
بعضی دیگر گفته اند: مراد ازالعقودمیثاقهائی است که از اهل کتاب گرفته می شده، که بدانچه در تورات و انجیل هست عمل کننداینها وجوهی است که در معنا و مراد به کلمهعقودذکرکرده اند، و بر هیچ یک از آنها دلیلی از ناحیه لفظ آیه نیست، علاوه بر اینکه ظاهر جمع محلی به الف و لام - صیغه جمعی که الف و لام در اولش در آمده باشد - عمومیت رامی رساند، و نیز مطلق آمدن عقد که در عرف شامل همه عقود می شود از این وجوه نمی سازد.
بحثی پیرامون معنای عقد
قرآن کریم همانطور که از ظاهر جمله: اوفوا بالعقودملاحظه می کنید، دلالت داردبر اینکه دستور اکید داده بر وفا کردن به عقود، و ظاهر این دستور عمومی است، که شامل همه مصادیق می شود، و هر چیزی که در عرف عقد و پیمان شمرده شود و تناسبی با وفا داشته باشد رادر برمی گیرد، و عقد عبارت است از هر فعل و قولی که معنای عقد لغوی را مجسم سازد، و آن معنای لغوی عبارت است ازبرقرار کردن نوعی ارتباط بین یک چیز و بین چیز دیگر، بطوری که بسته به آن شود، و از آن جدائی نپذیرد، مانند عقدبیع، که عبارت است از نوعی ربط ملکی بین کالا و مشتری، بطوری که مشتری بعد از عقد بتواند در آن کالا به هرجوری که بخواهد تصرف کند، و علاقه ای که قبلا فروشنده با آن کالا داشت قطع شود، ودیگر نتواند در آن کالا دخل و تصرف کند چون دیگر مالکیتی در آن ندارد.
و مثل عقد نکاح که عبارت است از ایجاد رابطه زناشوئی بین زن و مردی بنحوی که آن مرد بتواند از آن زن تمتع ببرد و عمل زناشوئی با او انجام دهد و آن زن دیگر نتواندچنین رابطه ای با غیر آن مرد برقرار نموده، مردی دیگر را بر ناموس خود تسلط دهد، و مانند عهدی که صاحب عهدشخص معهود له را بر خود مسلط می سازد، تا آن عهد را برای او وفا کند، و نتواندعهد بشکند.
قرآن کریم در وفاء به عهد به همه معانی که دارد تاکید کرده، و رعایت عهد را و درهمه معانی آن و همه مصادیقی که دارد تاکید شدید فرموده، تاکیدی که شدیدتر از آن نمی شود،و کسانی که عهد و پیمان را می شکنند را به شدیدترین بیان مذمت فرموده، و به وجهی عنیف و لحنی خشن تهدید نموده، و کسانی را که پای بند وفای به عهد خویشند در آیاتی
صفحه : 259
بسیار مدح وثنا کرده، و آیات آنقدر زیاد است که حاجتی بذکر آنها نیست.
و لحن آیات و بیاناتی که دارد طوری است که دلالت می کندبر اینکه خوبی وفای به عهد و زشتی عهدشکنی از فطریات بشر است، و واقع هم همین است.
حسن وفای به عهد و قبح نقض عهد از فطریات بشر است و انسان در زندگی فردی و اجتماعی بی نیاز از عهد و وفای به آن نیست و علت و ریشه این مطلب این است که بشردر زندگیش هرگز بی نیاز از عهد و وفای به عهد نیست، نه فرد انسان از آن بی نیاز است، و نه مجتمع انسان، واگر در زندگی اجتماعی بشرکه خاص بشر است دقیق شویم، خواهیم دید که تمامی مزایائی که از مجتمع و از زندگی اجتماعی خوداستفاده می کنیم، و همه حقوق زندگی اجتماعی ما که با تامین آن حقوق آرامش می یابیم، بر اساس عقد اجتماعی عمومی و عقدهای فرعی و جزئی مترتب بر آن عهدهای عمومی استوار است، پس ما نه از خود برای انسانهای دیگر اجتماعمان مالک چیزی می شویم، و نه ازآن انسانها برای خود مالک چیزی می شویم، مگر زمانی که عهدی عملی به اجتماع بدهیم، وعهدی از اجتماع بگیریم، هر چند که این عهد را با زبان جاری نکنیم چون زبان تنها در جائی دخالت پیدامی کند که بخواهیم عهد عملی خود را برای دیگران بیان کنیم، پس ما همینکه دور هم جمع شده و اجتماعی تشکیل دادیم در حقیقت عهدها و پیمانهائی بین افراد جامعه خودمبادله کرده ایم هر چند که به زبان نیاورده باشیم و اگر این مبادله نباشد هرگز اجتماع تشکیل نمی شود، و بعد از تشکیل هم اگر به خود اجازه دهیم که یا به ملاک اینکه زورمندیم،و کسی نمی تواند جلوگیر ما شود، و یا به خاطر عذری که برای خود تراشیده ایم این پیمانهای عملی رابشکنیم، اولین چیزی را که شکسته ایم عدالت اجتماعی خودمان است، که رکن جامعه مااست، و پناهگاهی است که هر انسانی از خطر اسارت و استخدام و استثمار، به آن رکن رکین پناهنده می شود.
و به همین جهت است که خدای سبحان این قدر در باره حفظ عهد و وفای به آن سفارش های اکید نموده، از آن جمله فرموده: واوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا (1) ، و این آیه شریفه مانند غالب آیاتی که وفای به عهد را مدح و نقض آن را مذمت کرده هم شامل عهدهای فردی و بین دو نفری است، و هم شامل عهدهای اجتماعی و بین قبیله ای و قومی و امتی است، بلکه از نظر اسلام وفای به عهدهای اجتماعی مهم تر از وفای به عهدهای فردی است، برای اینکه عدالت اجتماعی مهم تر و نقض آن بلائی عمومی تر است.
اهتمام شارع مقدس اسلام به حرمت عهد و لزوم وفای به آن و به همین جهت قرآن این کتاب عزیز هم در مورد دقیق ترین عهدها و هم بی
............................................ (1)و به پیمان وفاکنید، که پیمان خود مسؤولیت آور است.سوره اسری، آیه 34.
صفحه : 260
اهمیت ترین آن موارد با صریح ترین بیان و روشن ترین سخن از نقض عهدمنع کرده، از آن جمله فرموده: براءة من الله و رسوله الی الذین عاهدتم من المشرکین.فسیحوا فی الارض اربعة اشهر و اعلموا انکم غیر معجزی الله، و ان الله مخزی الکافرین.و اذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الاکبران الله بری من المشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیر لکم و ان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزی الله، و بشر الذین کفروابعذاب الیم.الا الذین عاهدتم من المشرکین ثم لم ینقصوکم شیئا، و لم یظاهروا علیکم احدا، فاتموا الیهم عهدهم الی مدتهم، ان الله یحب المتقین.فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم و اقعدوا لهم کل مرصد (1).
و این آیات همانطور که سیاقش به ما می فهماند بعد از فتح مکه نازل شده، بعد از آنکه خدای تعالی در آن روز مشرکین را خوار کرد، و قوت و شوکتشان را از بین برد، اینک در این آیات بر مسلمانان واجب کرده که سرزمین تحت تصرف خود را که بر آن تسلط یافته اند از قذارت و پلیدی شرک پاک کنند، و به همین منظور، خون مشرکین را بدون هیچ قید و شرطی هدرکرده، مگر آنکه ایمان آورند، و با این همه تهدیدمع ذلک جمعی از مشرکین را که بین آنهاو مسلمانان عهدی برقرار شده استثناء کرده، و فرموده متعرض آنان نشوند، و اجازه هیچگونه آزارو اذیت آنان را به مسلمین نداده، با اینکه روزگار، روزگار ضعف مشرکین و قوت و شوکت مسلمین بوده است، و هیچ عاملی نمی توانسته مسلمانان را از آزار و اذیت آن عده جلوگیر شود، و همه اینها به خاطر احترامی است که اسلام برای عهد و پیمان قائل است، و برای اهمیتی
............................................ (1)برائتی است از ناحیه خدا و رسول او که بایدبه مشرکین اعلام شود، که بین شما مسلمانان وبین آنان عهدی برقرار شده.و آن اینکه در مدت چهار ماه کسی از مسلمانان متعرض شما نمی شود، و می توانیدبا ایمنی کامل سفر کنید، و بدانید که شما نمی توانید خدا را به ستوه بیاورید،و نیز بدانید که خدا کافران راخوار خواهد کرد.و اعلامی است از ناحیه خدا و رسولش به سوی همه مردمی که در روزقربانی در منا جمع می شوند: اینکه خدا و رسول او از مشرکین بیزارند، حال اگر توبه کنید که برایتان بهتر است، و اگرهمچنان از پذیرفتن دعوت حقه اسلام اعراض کنید، بدانید که نمی توانید خدا را به تنگ بیاورید، و تو ای رسول،کفاررا به عذابی دردناک خبر بده، که در انتظار ایشان است.مگر آن عده از مشرکین که شما با آنها پیمان بستید، و آنها پیمان شما را هیچ مقدار نشکستند، و علیه شما با احدی هم پیمان نشدند، شما نیز مامورید که عهد آنان را تا مدتی که مقررکرده اید بپایان ببرید، چون خدای تعالی مردم با تقوا را دوست می دارد. همینکه چهار ماه حرام - رجب و ذیقعده وذیحجه و محرم - تمام شد، مشرکین را هر جا که یافتید به قتل برسانید، و دستگیر و محاصره کنید، ودر هر کمین گاهی به کمین بنشینید.سوره توبه، آیه 5 - 1.
صفحه : 261
است که اسلام در امر تقوا دارد.
بله علیه شکننده عهد حکم کرده است که اگر عهدی را بعداز عقد شکست، آن عقدو آن پیمان ملغی و باطل است، و به طرف مقابلش اجازه داده که بر وی تجاوز کند، به همان مقداری که او به وی تجاوز کرده، و در این باره فرموده است: کیف یکون للمشرکین عهدعند الله و عند رسوله، الا الذین عاهدتم عند المسجد الحرام فما استقاموا لکم فاستقیموالهم، ان الله یحب المتقین، ...لا یرقبون فی مؤمن الا و لا ذمة، و اولئک هم المعتدون فان تابوا و اقاموا الصلوة و آتوا الزکوة فاخوانکم فی الدین، و نفصل الایات لقوم یعلمون، و ان نکثوا ایمانهم من بعد عهدهم و طعنوا فی دینکم، فقاتلوا ائمة الکفر انهم لا ایمان لهم، لعلهم ینتهون (1).
و نیز فرموده: فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم، و اتقواالله (2) و باز فرموده: و لا یجرمنکم شنان قوم ان صدوکم عن المسجد الحرام ان تعتدوا و تعاونوا علی البر و التقوی،و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان، و اتقوا الله (3).
و جان کلام اینکه اسلام حرمت عهد و وجوب وفای به آن رابطور اطلاق رعایت کرده، چه اینکه رعایت آن به نفع صاحب عهد باشد، و چه به ضرر او، آری کسی که با شخصی دیگرهر چند که مشرک باشد پیمان می بندد، باید بداند که از نظر اسلام باید به پیمان خود عمل کندو یا آنکه از اول پیمان نبندد، برای اینکه رعایت جانب عدالت اجتماعی لازم تر، و واجب تر از
............................................ (1)چگونه مشرکین می توانند نزد خدا عهدی داشته باشند و یا نزد رسول او؟چنین چیزی ممکن نیست، مگر آنهائی را که شما قبلا در کنار مسجد الحرام با آنها پیمان بسته باشید، که مادام آنها پیمان شما رااستوار دارند، شما نیز باید در پیمان خود استوار باشید که خدا مردم با تقوا رادوست می دارد...آری مشرکین در باره هیچ مؤمنی رعایت عهدی و پیمانی نمی کنند، و آنان تجاوزگرند، بله، اگر توبه کردندو نماز بپا داشتندو زکات پرداختند مسلمان و برادران دینی شمایند، و ما برای مردمی که دانا باشند همه اطراف مسائل را بیان می کنیم، و اگر آنها پیمان خود را بعد از آنکه آن را بستند، بشکستند، و در دین شما خرده گیری کردند، نخست با پیشوایان کفر قتال کنید که آنها سوگندی و عهدی ندارند، باشد که به این وسیله دست از کفر خودبردارند.سوره توبه، آیه 12. (2)پس اگر کسی که با شما عهد دارد به شما تجاوزکرد، به همان مقدار که او تجاوز کرده شمانیز به او تجاوز کنید، و از خدا بترسید.سوره بقره، آیه 194. (3)بغض و دشمنی و کینه ای که شما ازمشرکین که نگذاشتند داخل مسجد الحرام شوید در دل دارید، شما را وادار به تجاوز بر آنان نکند، آری بر کار نیک و بر تقوا معاونت کنید، و بر گناه و تجاوز کمک نکنید، و از خدا بترسید.سوره مائده، آیه 2.
صفحه : 262
منافع و یا متضرر نشدن یک فرد است، مگر آنکه طرف مقابل عهد خود را بشکند، که در این صورت فرد مسلمان نیز می تواند به همان مقداری که او نقض کرده نقض کند و به همان مقدارکه او به وی تجاوز نموده وی نیز به او تجاوز کند زیرا اگر در این صورت نیز نقض و تجاوز جائزنباشد،معنایش این است که یکی دیگری را برده و مستخدم خود نموده و بر او استعلاء کند، و این در اسلام آنقدر مذموم و موردنفرت است که می توان گفت نهضت دینی جز برای از بین بردن آن نبوده است.
و به جان خودم سوگند که این یکی از تعالیم عالیه ای است که دین اسلام آن را برای بشر و به منظور هدایت انسانها به سوی فطرت بشری خود آورده، و عامل مهمی است که عدالت اجتماعی را که نظام اجتماع جز به آن تحقق نمی یابد حفظ می کند و مظلمه استخدام و استثماررا از جامعه نفی می کند.
و قرآن این کتاب عزیز به آن تصریح و رسول خدا(ص)برطبق آن مشی نموده و سیره و سنت شریفه خود را بر آن اساس بنا نهادند و اگر نبود که ما در این کتاب تنهابه بحث قرآنی می پردازیم، داستانهائی از آن جناب در این باره برایت نقل می کردیم، و تو خواننده عزیز می توانی به کتبی که در سیره و تاریخ زندگی آن حضرت نوشته شده مراجعه نمائی.
مقایسه اسلام با دیگر سنت های اجتماعی در مساله عهد ووفای به آن و اگر بین سنت و سیره اسلام و سنتی که سایر امت های متمدن و غیر متمدن در خصوص احترام عهد و پیمان دارند مقایسه کنی، و مخصوصا اخباری را که همه روزه از رفتار امت های قوی با کشورهای ضعیف می شنویم که در معاملات و پیمانهایشان چگونه معامله می کنند؟!ودر نظر بگیری که تا زمانی که با پیمان خود آنها رامی دوشند پای بند پیمان خود هستند، وزمانی که احساس کنند که عهد و پیمان به نفع دولتشان و مصالح مردمشان نیست آن را زیر پامی گذارند، آن وقت فرق بین دو سنت را در رعایت حق و در خدمت حقیقت بودن را لمس می کنی.
آری سزاوار منطق دین همین، و لایق منطق آنان همان است، چون در دنیا بیش ازدو منطق وجود ندارد یک منطق می گوید: باید حق رعایت شود، حال رعایت آن به هر قیمتی که می خواهد تمام شود، زیرا در رعایت حق، مجتمع سود می برد، و منطقی دیگر می گوید: منافع مردم بایدرعایت شود، حال به هر وسیله ای که می خواهد باشد، هر چند که منافع امت با زیر پاگذاشتن حق باشد، منطق اول منطق دین، و دوم منطق تمامی سنت های اجتماعی دیگر است، چه سنت های وحشی،و چه متمدن، چه استبدادی و دموکراتی، و چه کمونیستی و چه غیر آن.
خواننده عزیز توجه فرمودکه اسلام عنایتی که در باب رعایت عهد و پیمان دارد را
منحصر در عهد اصطلاحی نکرد، بلکه حکم را آن قدر عمومیت داد که شامل هر شالوده و اساسی که بر آن اساس بنائی ساخته می شود بگردد، ودر باره همه این عهدها چه اصطلاحیش و چه غیراصطلاحیش سفارش فرمود.