امروز مذاکرات قاهره آغاز می‌شود

ناامیدی از آتش‌بس؟

شماره روزنامه: ۶۰۸۶ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۶/۱ ...

«آرون باکسرمن»، «آدام راسگون» و دیگران در گزارش 20اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، میانجی‌ها پیش‌تر خواستار از سرگیری مذاکرات در سطح بالا در قاهره در هفته جاری شده بودند. یک مقام ارشد دولت بایدن سه‌شنبه شب گفت که انتظار دارد مذاکرات در این هفته ادامه یابد؛ اما از گفتن زمان آن خودداری کرد. دو مقام اسرائیلی گفتند که مشخص نیست کجا و چه زمانی جلسه بعدی برگزار می‌شود. بایدن که دوشنبه‌شب پس از سخنرانی خود در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو به‌طور مختصر به مذاکرات اشاره کرد، افزود که حماس توافق آتش‌بس را «رد می‌کند» که البته با واکنش انتقادی حماس مواجه شد.

روز سه‌شنبه، همزمان با سفر بلینکن به مصر و قطر برای فشار برای دستیابی به توافق، حماس اعلام کرد که مشتاق دستیابی به آتش‌بس است؛ اما آخرین پیشنهاد آمریکا «وارونه کردن» آن چیزی است که در اوایل ژوئیه با آن موافقت کرده بود. حماس آمریکا را متهم کرد که در برابر آنچه «شرایط جدید» اسرائیل می‌خواند، سر فرود آورده است. بلینکن قبل از سوار شدن به هواپیما و بازگشت به ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «این کار باید انجام شود و باید هم در روزهای آینده انجام شود و ما تمام تلاش خود را برای عبور از خط پایان انجام خواهیم داد.» به گفته مقامات مطلع از مذاکرات، درحالی‌که بسیاری از جزئیات این طرح نامشخص است، به نظر می‌رسد حداقل بخش‌هایی از طرح «پل زدن» آمریکا با خواسته‌های جدیدی که نتانیاهو در اواخر ژوئیه اضافه کرد، مطابقت دارد مانند نیروهای اسرائیلی باقی مانده در امتداد مرز با مصر.

به گفته چهار مقام آشنا با این مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود، سربازان اسرائیلی می‌توانند به گشت‌زنی در بخشی از آن منطقه مرزی ادامه دهند؛ البته با تعداد کم. نتانیاهو بر حفظ حضور نظامی اسرائیل در این منطقه موسوم به «کریدور فیلادلفی» تاکید کرده و گفته است که باید از استفاده حماس از شبکه تونل‌های زیر مرز برای قاچاق سلاح از مصر به غزه جلوگیری کند. حماس بارها ایده باقی ماندن نیروهای اسرائیلی در منطقه مرزی را رد کرده و گفته است که هرگونه معامله برای توقف جنگ باید شامل خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه باشد.

مصر به‌شدت درباره وجود شبکه تونل‌ها در زیر مرز اما و اگر آورده و گفته است که در دهه گذشته 1500تونل را تخریب کرده و دیواری را در مرز غزه مستحکم کرده است. مصر همچنین به‌شدت با باقی ماندن سربازان اسرائیلی در کریدور فیلادلفی مخالفت کرده است که به گفته رهبران این کشور، نگرانی‌های امنیت ملی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث خشم مردم مصر شود. به گفته دو مقام آشنا با مذاکرات، در دور اخیر مذاکرات آتش‌بس که روز جمعه پایان یافت، مقامات آمریکایی درخواست کردند مذاکرات مفصل‌تر درباره درخواست اسرائیل برای بررسی آوارگان فلسطینی بازگشته به شمال غزه برای تسلیحات به تعویق بیفتد. مقامات گفتند که این یک مانع بزرگ دیگر را حل‌نشده باقی می‌گذارد. خطر برای اسرائیل در روز سه‌شنبه زمانی که ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجساد 6گروگان اسرائیلی را در یک عملیات شبانه در جنوب غزه پیدا کرده است، مورد تاکید قرار گرفت. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفت که اجساد از تونل‌های حماس در زیر شهر خان‌یونس بیرون آورده شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان