
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز، ششم مرداد، در آخرین جلسه تفسیر سوره زمر در ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه با اشاره به آیه «وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَکَبِّرِینَ» گفت: در این آیه خداوند در خصوص مشرکین و مؤمنین حکم صادر میکند و میفرماید که کافران در روز قیامت به خاطر اینکه به خداوند دروغ بستند و مشرک شدند، صورتهایشان سیاه خواهد شد.
وی با بیان اینکه این سیاهی صورت عارضی است که به خاطر ترس و خجالت یا به خاطر عذاب است، تصریح کرد: خداوند در سوره اعراف نیز به همین مسئله اشاره میکند که این افراد کفر ورزیدند پس باید صورتهای آنها سیاه شود.
آیتالله سبحانی گفت: دروغ بستن کافران و مشرکان به خداوند در چند جای قرآن اشاره شده است که یکی از آنها این است که کفار بیان میکنند که فحشایی که ما کردیم، کاری بود که نیاکان ما هم انجام میدادند و خداوند هم ما را به این کار امر کرده بود.
این مفسر قرآن اظهار کرد: این دروغ بزرگی است که آنها به خدا بستند زیرا خداوند هیچ وقت کسی را به فحشا و نادرستی امر نمیکند که افرادی مثل این گروه بیایند و کردار زشت خود را به خدا نسبت دهند.
وی گفت: اگر کسی به پیامبر(ص) و امام(ع) هم دروغ بست، همین حکم را دارد زیرا این بزرگان نیز کلام خدا را میگویند و هیچ حرفی از خود نمیزنند؛ پس دروغ بستن به ائمه نیز حکم دروغ بستن به خدا را دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «وَیُنَجِّی اللَّهُ الَّذِینَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا یَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ» اظهار کرد: در اینجا بیان میشود که خداوند مالک و خالق کل آسمان و زمین است که خالقیت را مورد نظر دارد و در دیگر اشاره بیان میکند که او وکیل یا کلیددار و یا خزانهدار زمین و آسمان است که در این معنی نیز معنی اداره امور بندگان را میدهد.
این مفسر قرآن تصریح کرد: خداوند در آیه «لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ؛ قُلْ أَفَغَیْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّی أَعْبُدُ أَیُّهَا الْجَاهِلُونَ ؛ وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ» به همین آیات اشاره میکند که توحید در خلقت به توحید در ربوبیت میرسد و توحید در ربوبیت نیز به توحید در عمل و عبادت ختم میشود.
آیتالله سبحانی اظهار کرد: خداوند در آیه «بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَکُنْ مِنَ الشَّاکِرِینَ» با نتیجهگیری این سه مرحله توحید، انسان را به عبادت امر میکند.