ماهان شبکه ایرانیان

آیت‎الله‌الظمی سبحانی:

هدایت و ضلالت انسان تابع اراده اوست/ رد دیدگاه جبرگرایان

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‎الله‌العظمی سبحانی هدایت و ضلالت انسان را تابعی از اعمال او دانست و دیدگاه جبرگرایان را در این زمینه رد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎‏المللی قرآن (ایکنا)، آیت‎الله‎العظمی سبحانی دیروز 25 تیر در جلسه تفسیر سوره زمر در مدرسه علمیه حجتیه قم به آیه «أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولَئِکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» اشاره کرد و افزود: براساس این آیه، مومنان حقیقی کسانی هستند که آیات خدا را به خوبی درک کرده و به آن عمل می‎کنند؛ در حقیقت هنر آنها شنیدن همه حرف‎ها و عمل به بهترین آنهاست.
این مرجع تقلید تصریح کرد: قرآن احسن الکلام است زیرا کلام حق است و و نوری تابناک و جاویدان از سوی خداوند است؛ کسانی که نور خدایی داشته باشند قرآن را با قلب خود دریافت می‎کنند ولی کسانی که قلبشان نور خدا و قرآن را دریافت نمی‏‎کند تقصیر خودشان است و در حقیقت این حالت نتیجه عمل خودشان است.
وی گفت: آیه «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»، قرآن را معرفی می‎کند.
آیت‌الله سبحانی بیان کرد: قرآن احسن‎الحدیث، متشابه، مثانی، ذکر الله و.. است؛ قرآن احسن الحدیث است زیرا هیچ دروغی در آن راه نیافته است؛ در واقع قرآن واقع نما و واقع گراست؛ قرآن پیش از نزول آن نوشته شده بود و منشا الهی دارد.
وی گفت: قرآن متشابه و مثانی است یعنی شبیه به هم و به شکل تکرار آمده است تا وظایف و وضعیت مومنان را به آنها گوشزد کند.
این مرجع تقلید یادآور شد: خداوند بیان می‎کند که وقتی آیات مرتبط با جهنم برای مومنان خوانده می‎شود آنها می‎‏ترسند و پوستشان جمع می‎شود ولی این ترس زیاد طول نمی‎کشد.
وی گفت: ترس آنها وقتی تمام می‎‏شود که یاد رحمت واسعه الهی می‎افتند و به این فکر می‎کنند که همین خداوند چقدر مهربان و بخشنده است و راضی به عذاب بنده توبه کار خود نیست به همین دلیل است که پوست و قلبشان باز می‎شود.
آیت الله سبحانی اظهار کرد: خداوند هر کسی را که بخواهد هدایت کرده و هر کسی را هم بخواهد هدایت نمی‏‌کند؛ هدایت و ضلالت بشر همگی به دست خود اوست زیرا هر کسی که گناهکار باشد هدایت خدا را نیز رد می‎کند و هر کسی که نیکوکار باشد هدایت می‎شود پس در اینجا جبر نقشی ندارد.
وی گفت: جبرگرایان به دنبال بهانه جویی هستند که آزادی عمل و گناه خود را به گردن جبر و خدا بیاندازند زیرا خداوند هر کسی که به او گوش دهد را دوست دارد و طبیعی است که کسی که عامدا نافرمانی می‎کند و بارها از هدایت خدا خارج شده است گمراه خواهد شد.
این مرجع تقلید بیان کرد: هیچ کس بدون جهت از توفیق محروم نمی‎شود و هیچ کسی نیز بی دلیل موفق نمی‏‌شود؛ هدایت به دو شکل است که شکل اول آن هدایت شامل همه بندگان خداست که اگر فرد دراین هدایت جای گرفت و در راه ایمان گام برداشت به هدایت خاص راه می‎یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان