ماهان شبکه ایرانیان

گرمایش زمین و کمیاب شدن توت‌فرنگی!

نتایج یکی از مطالعات اخیر حکایت از آن دارد که افزایش دما و گرمایش زمین ‌بر تولید برخی محصولات کشاورزی تأثیر زیادی خواهد داشت.

گرمایش زمین و کمیاب شدن توت‌فرنگی!

غزال زیاری: محققان دانشگاه واترلو در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که افزایش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی منجر به کاهش تولید و عرضه توت‌فرنگی و افزایش قیمت آن خواهد شد.

آن‌ها با بهره‌گیری از روش جدید تجزیه‌وتحلیلی به این نتیجه رسیدند که افزایش 1.5 درجه سانتی‌گرادی دما، می‌تواند بازده تولید توت‌فرنگی را تا 40 درصد کاهش دهد. این در حالی است که توت‌فرنگی یکی از پرسودترین محصولات اقتصاد کالیفرنیا و آمریکاست و ارزش بازار توت‌فرنگی در سال 2022 در آمریکا به‌تنهایی بیش از 3 میلیارد دلار برآورد شد.

دکتر پورنیما اونیکریشنان، عضو فوق دکترا در دپارتمان مهندسی طراحی سیستم دانشگاه واترلو دراین‌باره گفت: «این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه تغییرات آب و هوایی می‌تواند مستقیماً بر محصولات غذاهایی تأثیرگذار باشد. این اهمیت شیوه‌های کشاورزی پایدار برای حفظ یک منبع غذایی پایدار برای همه را نشان می‌دهد.»

گرمایش زمین و کمیاب شدن توت‌فرنگی!

کشاورزی پایدار برای مبارزه با استرس گرمایی

با بهره‌گیری از شیوه‌های کشاورزی می‌توان با استرس گرمایی ناشی از گرمایش هوا مقابله کرد. برخی از این شیوه‌ها عبارت‌اند از: بهینه‌سازی آبیاری برای اطمینان از تأمین آب کافی در طول‌موج‌های گرما، استفاده از آبیاری قطره‌ای و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از دوره‌های اوج هوای گرم و همچنین استفاده از گیاهان سایه‌انداز و نصب سازه‌های سایه‌بان برای کاهش تنش گرمایی.

به دلیل محبوبیت زیاد و ماندگاری کوتاه توت‌فرنگی، محققان این تیم تحقیقاتی برای بررسی‌های خود به سراغ این محصول رفتند و در بررسی‌های خود به این جمع‌بندی رسیدند که این نتایج پیامدهای بالقوه‌ای را برای در دسترس بودن همه محصولات وارداتی از آمریکا نشان می‌دهد.

آن‌ها در بررسی‌هایشان از مدلی استفاده کردند که احتمال کاهش بازده را با پیوند ناهنجاری‌های دمای هوا و عملکرد بوته توت‌فرنگی پیش‌بینی می‌کند. در این بررسی امکان اندازه‌گیری تنوع بیشتر در طول زمان و دقیق‌ترین یافته‌ها فراهم شد. یکی از محققان شرکت‌کننده در این بررسی گفت: «امیدواریم درک بهتر ما از تأثیر افزایش دما بر عملکرد محصول به توسعه پاسخ‌های کشاورزی پایدار از سوی دولت و کشاورزان کمک کند. نیازی فوری از سوی کشاورزان برای اتخاذ استراتژی‌های جدید در راستای مقابله با گرمایش جهانی وجود دارد.»

منبع: scitechdaily

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان