حضرت عیسی علیهالسلام، حضرت ادریس و حضرت خضر علیهمالسلام زنده هستند.
آن چه که مشهور است این است که حضرت عیسی علیهالسلام، حضرت ادریس و حضرت خضر علیهمالسلام زنده هستند.
علاّمه مجلسی قدسسره در بحارالانوار از ثعلبی[1] روایتی نقل میکند و در آن جا علاوه بر این سه پیامبر حضرت الیاس علیهالسلام را هم از پیامبرانی میداند که زنده میباشند.
در مورد حضرت عیسی علیهالسلام بسیاری از علمای اسلام معتقدند که زنده است و از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله هم روایت شده که زمان ظهور امام زمان علیهالسلام برمیگردد و در نماز به امام مهدی علیهالسلام اقتدا خواهد کرد[2].
علاّمه طباطبایی قدسسره نیز میفرماید: از ظاهر آیه 159 سوره نساء به دست میآید که عیسی علیهالسلام نزد خداوند زنده است و نخواهد مرد تا آن که همه اهل کتاب به وی ایمان بیاورند[3]. کسانی که قائل به حیات حضرت عیسی علیهالسلام شدهاند به آیات 157 و 158[4] سوره نساء استدلال میکنند.
و در مورد آیه 55 سوره آل عمران که میفرماید:
«إِذْ قَالَ اللّهُ یا عِیسَی إِنِّی مُتَوَفِّیک».
[یاد کنید] هنگامی که خدا فرمود: ای عیسی! من تو را [از روی زمین و از میان مردم] بر میگیرم.
میگویند[5]: چون توفّی هم در خواب استعمال شده و هم در موت، بنابر این ظهوری در موت ندارد.
در مورد حضرت ادریس علیهالسلام هم روایات مختلفی رسیده و اقوال متفاوتی وجود دارد بعضی میگویند: «هُوَ حَی لم یمُتْ»[6] او زنده است و نمرده است. امّا از امام معصوم علیهالسلام روایاتی داریم که بیانگر قبض روح او بین آسمان چهارم و پنجم میباشد[7].
در مورد حضرت خضر هم از امام رضا علیهالسلام روایت شده که فرمودند:
«إنَّ الخِضرَ شَرِبَ مِن ماءِ الحَیاةِ فَهُو حی لایموتُ حتّی ینفَخَ فِی الصّورِ...».
خضر از آب حیات نوشید و او زنده است و نمیمیرد تا قیامت برپا شود.
او در مراسم حج شرکت میکند و مناسک را به جا میآورد و در زمان غیبت امام زمان علیهالسلام حضرت خضر علیهالسلام در محضر امام زمان علیهالسلام است و انیس تنهایی حضرت است به امر خداوند[8].
[1] بحار الانوار : 13/402 ، باب 16 ، ذیل حدیث 10 .
[2] مجمع البیان : 3/236 ـ 237 .
[3] المیزان 3/325 .
[4] « وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَی ابْنَ مَرْیمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلکن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَک مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یقِیناً * بَل رَفَعَهُ اللّهُ إِلَیهِ وَکانَ اللّهُ عَزِیزاً حَکیماً » « و به سبب گفتارِ [ سراسر دروغ ]شان که ما عیسی بن مریم فرستاده خدا را کشتیم . در صورتی که او رانکشتند و به دار نیاویختند ، بلکه بر آنان مُشتبه شد [ به این خاطر شخصی را به گمان اینکه عیسی است به دار آویختند و کشتند ] ؛ و کسانی که درباره او اختلاف کردند ، نسبت به وضع وحال او در شک هستند ، و جز پیروی از گمان و وهم ، هیچ آگاهی و علمی به آن ندارند ، و یقیناً او را نکشتند . * بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد ؛ و خدا همواره توانای شکستناپذیر و حکیم است » .
[5] المیزان : 3/207 .
[6] بحار الانوار : 11/270 ، باب 9 .
[7] همان 11/278 ، باب 9 ، حدیث 7 .
[8] بحار الانوار : 13/299 ، باب 10 ، حدیث 17 .