ماهان شبکه ایرانیان

دکتر شریعتی کدام کتابش را به استاد مطهری هدیه داد و برایش چه نوشت؟

ترجمه کتاب «سلمان پاک» اثر لویی ماسینیون حاصل تلاش دکتر علی شریعتی است. چنان که شریعتی بسیار تحت تأثیر ماسینیون قرار گرفته بود.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، لویی ماسینیون شرق شناس فرانسوی در مباحث مربوط به تصوف اسلامی و ایرانی آثار مختلفی از خود به یادگار گذاشته است. ماسینیون از اعضای محفل سنت گرای اِرانوس بود و گرچه به عنوان استاد دانشگاه، ریاست مجامع مطالعاتی و انجمن‌های مختلف علمی را نیز برعهده داشت، اما دامنه تلاش‌ها و گستردگی عقاید او، جوانب گوناگونی را در بر می‌گرفت. آثار او در حوزه تصوف ایرانی و اسلامی غالباً مبتکرانه هستند. هم چنین او در طول زندگی خود، به مسائل معاصر کشورهای اسلامی، تاریخچه تشکیلات اجتماعی در اسلام، مطالعات فلسفی و پژوهش پیرامون مذاهب اسلامی به ویژه تشیع پرداخت.

5153528.jpg

لویی ماسینیون شرق شناس فرانسوی در مباحث مربوط به تصوف اسلامی و ایرانی آثار مختلفی از خود به یادگار گذاشته است. ماسینیون از اعضای محفل سنت گرای اِرانوس بود و گرچه به عنوان استاد دانشگاه، ریاست مجامع مطالعاتی و انجمن‌های مختلف علمی را نیز برعهده داشت، اما دامنه تلاش‌ها و گستردگی عقاید او، جوانب گوناگونی را در بر می‌گرفت. آثار او در حوزه تصوف ایرانی و اسلامی غالباً مبتکرانه هستند. هم چنین او در طول زندگی خود، به مسائل معاصر کشورهای اسلامی، تاریخچه تشکیلات اجتماعی در اسلام، مطالعات فلسفی و پژوهش پیرامون مذاهب اسلامی به ویژه تشیع پرداخت.

دکتر شریعتی به توصیه و سفارش آیت الله مرتضی مطهری در سال 1348 به حسینیه ارشاد دعوت شد و مسئولیت امور فرهنگی حسینیه را به عهده گرفت و در حسینیه به تدریس جامعه شناسی و تاریخ تشیع و معارف اسلامی پرداخت. این معرفی حاصل آشنایی قدیمی شهید مطهری با استاد محمدتقی شریعتی و دکتر علی شریعتی بود. البته در سالهای بعد شهید مطهری انتقاداتی به برخی از مطالب دکتر شریعتی داشت و شریعتی نیز همواره با احترام از استاد مطهری یاد می‌کرد.

دکتر علی شریعتی پس از ترجمه کتاب سلمان پاک با نگارش تقدیم نامه‌ای به دستخط خود، کتاب را به استاد مطهری هدیه داده بود؛ «باستاد متفکر و فداکارم جناب آقای مطهری تقدیم می‌کنم. امیدوارم قلم توانایش تشنگان و نیازمندان را همچنان هر روز ارمغانی تازه آورد و اندیشه تابناکش در این تاریکستان از رهنمونی باز نایستد. مشهد فروردین ماه 44 علی شریعتی»

5153529.jpg

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان