ماهان شبکه ایرانیان

افزایش ۳۳ درصدی کود پتاسه نسبت به سال گذشته در گلستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از سهمیه ابلاغی شرکت برای تهیه و تدارک کودهای پتاسه ۱۴ هزار و ۳۸ تن خبردادوگفت: امسال این میزان کود پتاسه نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است.

افزایش 33 درصدی کود پتاسه نسبت به سال گذشته در گلستان

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر سید صمدضیائی در خصوص فواید استفاده از پتاسیم، گفت: کودهای پتاسه به عنوان یکی از عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان برای رشد و نمو، نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت گیاهان در تنش‌های محیطی، بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد آنها دارد.

وی افزود: در حالی که تغییرات اقلیم تاکنون محدودیت‌های زیادی را برای تولید ایجاد کرده است بخشی از این افزایش تولید را می‌توان با دادن کودهای شیمیایی بیشتر جبران کرد.

به گفته ضیایی بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در کشور ما هر دهه 9 میلی متر میزان بارندگی کاهش یافته و سه دهم درجه دما افزایش می‌یابد و نتیجه آن کاهش تولیدات کشاورزی است که استفاده از کودهای پتاسه قبل از کشت می‌تواند یکی از راههای افزایش مقاومت گیاه نسبت به صدمات ناشی از تنش‌های خشکی و کم آبی باشد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: طبق تحقیقات انجام شده مصرف کودهای پتاسه در شرایط تنش‌می تواند اثرات مثبتی بیشتری بر عملکرد دانه و کارایی مصرف آب نسبت به شرایط رطوبتی بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه آمارهای داده کمی وکیفی مؤسسه تحقیقات آب و خاک کشور نشان داده است که میزان پتاسیم خاک‌های کشاورزی، حدود 50 درصد تخمین زده شده است، ادامه داد: بهتر است به مقدار مناسب کود پتاسه، قبل از کشت محصول و پس از انجام آزمایش خاک و بررسی عناصر مورد نیاز، نوع وPH خاک، به مقدار مورد نیاز عنصر پتاسیم در اراضی خود پی برده و از این کودها بهره مند شوند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با بیان اینکه سهمیه ابلاغی شرکت در سال جاری برای تهیه و تدارک کودهای پتاسه 14 هزار و 38 تن است که در 6 ماهه اول سال جاری، 12 هزار و 447 تن تأمین شده است که این رقم در سال گذشته 9 هزار و 454 تن، در سال 1401 هشت هزار و 747 تن و سال 1400 چهار هزار و 360 تن بوده است.

وی یادآور شد: این میزان کود پتاسه نسبت به سال گذشته ،32 درصد و نسبت به میانگین سه سال گذشته 66 درصد افزایش داشته است که می‌توان این رویداد مهم را یکی از مهمترین توفیقات در بخش کشاورزی استان عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: کود پتاسه به میزان نه هزار و848 تن در انبارهای استان موجوداست.

ضیایی اظهار کرد: امید است بتوانیم در قالب یک طرح مدون و یک برنامه میان مدت، مصرف کود پتاسه استان را به مقادیر استاندارد برسانیم تا شاهد تولید محصولات با کیفیت باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان