ماهان شبکه ایرانیان

ارزیابی رسانه‌های غربی از حمله موشکی ایران به اسرائیل/ صبر ایران به پایان رسید

دولت ایران صبورانه مراقب است و دید درازمدتی به مسائل داشته و لزوماً به دنبال یک پیروزی فوری نیست؛ اما می‌خواهد شاهد پیشرفت در صلح در منطقه باشد و این به معنای شکست اسرائیل است.

ارزیابی رسانه‌های غربی از حمله موشکی ایران به اسرائیل/ صبر ایران به پایان رسید

مهسا مژدهی: حمله سه‌شنبه شب ایران به سرزمین‌های اشغالی از زمان آغاز تا روز بعد مورد توجه شدید رسانه‌های خارجی قرار گرفت. این حمله اگرجه قابل پیشبینی بود اما کماکان بسیاری نسبت به شدت آن در مقایسه با وعده صادق حرف می‌زنند. امری که به‌نظر می‌رسد کارشناسان و سیاستمداران را عافلگیر کرده است.

محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران، می‌گوید موشک‌های ایران پایگاه هوایی نواتیم، پایگاه هوایی هاتسریم و مقر موساد را هدف قرار داده است اما طرف مقابل در مورد تبعات حمله ایران توضیحی نداده است.

الجزیره؛ ایران اسرائیل را غافلگیر کرد:‌ حدود یک سال پس از جنگ اسرائیل در نوار غزه، این رژیم نتوانست به هیچ یک از اهداف خود دست یابد و هر چه جنگ به همین شکل ادامه پیدا کرد، اسرائیل بیشتر در گل و لای نوار غزه فرو رفت و خسارات سنگینی را برای آن در پی داشت. قبل از اینکه نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی از سرخوشی پیروزی کذایی بیدار شوند. او در حالی که آرام در تل‌آویو قدم می‌زد می‌خواست اینگونه نشان دهد که دیگر تحت فشار نیست، اما غافلگیری از طریق پرتاب حدود 200 موشک توسط ایران رخ داد و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به پناهگاه‌ها فرستاد. این اقدام باعث شد بسیاری از صهیونیست‌ها در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اشاره کنند که اکتبر ماه مصیبت‌های ما است و پس از آنکه ما هنوز هفتم اکتبر گذشته را فراموش نکرده‌ایم، امروز حماس و ایران آن را به ما یادآوری کردند.

همین رسانه در گزارش دیگری نوشت: آخرین باری که ایران به اسرائیل حمله کرد، 13 آوریل بود، حدود 12 روز پس از آن که اسرائیل پنج عضو سپاه پاسداران ایران را در دمشق هدف قرار داده و (به شهادت رساند.) نحوه واکنش ایران در آن زمان با آنچه اکنونمی‌بینیم بسیار متفاوت بود. ایران در ماه آوریل از طریق کانال های پشتیبان به آمریکا و قدرت های غربی هشدار داد.امشب، اسرائیل فقط یک ساعت یا بیشتر قبل از پرتاب موشک ها ، سیگنال‌هایی را از آمریکا دریافت کرد که حمله ایران نزدیک است. بنابراین این بار با یک سناریوی کاملا متفاوت روبه رو بودیم.

ارزیابی رسانه‌های غربی از حمله موشکی ایران به اسرائیل/ صبر ایران به پایان رسیدارزیابی رسانه‌های غربی از حمله موشکی ایران به اسرائیل/ صبر ایران به پایان رسید

آخر بازی ایران در اینجا چیست؟  جز اینکه قدرت خود را نشان دهد و خط قرمزها را دوباره ترسیم کند؟ فعلا پاسخ دادن به این پرسش آسان نیست اما مقامات اسرائیلی قبلاً گفته اند که با قدرت پاسخ خواهند داد. آنچه در چند روز گذشته دیده‌ایم، از جمله با ترور حسن نصرالله توسط اسرائیل، این است که نتانیاهو ایران را برای انجام این حمله تحت فشار قرار می‌دهد، که پس از آن بهانه‌ای به او می‌دهد تا کاری را که همیشه می‌خواست انجام دهد: حمله به شش تأسیسات هسته‌ای ایران. برای اسرائیل و نتانیاهو، هدف واقعی از تعقیب حماس و حزب الله رسیدن به ایران بوده است.

سی‌ان‌ان؛ موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم اصابت کردند:  2 ویدئو تازه منتشر شده نشان می‌دهد تعدادی از موشک‌های ایران به پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌های اشغالی اصابت کرده است. در این ویدئوها برج کنترل پایگاه دیده می‌شود، درحالی‌که موشک پس از برخورد، منفجر شده و پس از برخاستن دود، صدای اصابت موشک‌های دیگر به گوش می‌رسد و همچنین انفجارهای دیگری به وقوع می‌پیوندد.

اکسیوس؛ اسرائیل برای پاسخدهی به حمله ایران هنوز تصمیمی نگرفته: بسیاری از مقامات اسرائیلی به تاسیسات نفتی ایران به عنوان یک هدف احتمالی اشاره می کنند، اما برخی می گویند ترورهای هدفمند و از بین بردن سیستم های دفاع هوایی ایران نیز یکی از احتمالات قوی است. پاسخ اسرائیل می‌تواند شامل حملات هوایی از طریق جت‌های جنگنده و همچنین عملیات‌های مخفیانه مشابه عملیاتی باشد که دو ماه پیش اسماعیل هنیه رهبر حماس را در تهران ترور کرد. یک مقام اسراییلی گفته حمله دیگر ایران در پاسخ به انتقام اسرائیل مستلزم همکاری دفاعی با فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مهمات بیشتر برای نیروی هوایی اسرائیل و احتمالاً انواع دیگر پشتیبانی عملیاتی ایالات متحده خواهد بود. 

فایننشال تایمز؛ سیاست بایدن در خاورمیانه شکست خورده است: با در هم شکستن سیاست دولت جو بایدن در خاورمیانه، دونالدترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد جمهوریخواهان می‌تواند بیشترین منفعت را از تشدید تنش‌ها در منطقه کسب کند. ایران برای دومین بار به سمت (رژیم) اسرائیل موشک شلیک و آمریکا به این رژیم برای سرنگونی موشک‌ها کمک کرد. در اوریل گذشته اقدام تقابلی بین ایران و اسرائیل متوقف شد این بار بعید به نظر می رسد که بتوان از گسترش درگیری‌ها جلوگیری کرد.

گاردین؛ صبر ایران به پایان رسید: انتقام خطرناک و بی‌سابقه ایران منعکس کننده اجماع در درون نخبگان ایرانی است که تصمیم آن برای عدم انجام انتقام نظامی پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس سیاسی حماس در تهران در ماه ژوئن یک اشتباه استراتژیک بود. برخی از تندروهای ایرانی آن صبوری ایران را به انفعال تعبیر کردند. این طیف سیاسی در داخل ایران معتقدند که عدم انتقام جویی ایران برای ترور هنیه، به جای آرام کردن اسرائیل، به نتانیاهو برای انجام حملات بیشتر جسارت بخشیده و وجهه ایران را به عنوان رهبر "محور مقاومت" تضعیف کرده است.

دان صباغ، سردبیر دفاعی و امنیتی گاردین، در حال حاضر دیدگاه جال توجهی در مورد استراتژی نظامی ایران دارد: پرتاب این همه موشک بالستیک در چند دقیقه نشان دهنده تلاشی جدی برای از بین بردن یا فرسودگی دفاع هوایی اسرائیل است چرا  که موشک‌های رهگیر پیچیده و گران‌قیمت هستند و موجودی آنها نامشخص است.

 در پشت پرده به نظر می رسد که کاخ سفید همچنان از اسرائیل می خواهد در واکنش به عملیات موشکی ایران سنجیده عمل کند تا ایران وادار به تلافی آن نشود. دولت بایدن بعد از خروج نیروهایش از افغانستان تمایلی به ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه ندارد.

گلوبال تایمز؛ آمریکا به اسرائیل سیگنال نامناسب داده است: ایالات متحده در زمان نامناسب به متحدان نامناسب سیگنال‌های نادرستی ارسال کرده است که این امر به تشدید اوضاع [در خاورمیانه] منجر شده و کنترل شرایط از دست رفته و [تنش‌ها] در حال گسترش است. بنابراین، احتمال وقوع درگیری‌های چندگانه در آینده نزدیک بسیار زیاد است. آمریکا با افزایش حضور نظامی خود برای همبستگی با اسرائیل سعی‌ می‌کند توان نظامی محور مقاومت به رهبری ایران را تضعیف کند، اما با تشدید [تنش‌ها] میان تهران و تل‌آویو، دستیابی به این توازن به طور فزاینده‌ای دشوار خواهد بود.

نووسیتی: بعید است پاسخ اسرائیل به حملات موشکی ایران شدید باشد: از آن جایی که افزایش تنش‌ها به نفع اسرائیل نیست، احتمالا این رژیم بعد از نشان دادن واکنشی جزئی، تمرکز خود را به شرایط در جنوب لبنان معطوف کند.

اسپوتنیک؛ خویشتنداری ایران را به حساب ضعف نگذارید:  دولت ایران صبورانه مراقب است و دید درازمدتی به مسائل داشته و لزوماً به دنبال یک پیروزی فوری نیست؛ اما می‌خواهد شاهد پیشرفت در صلح در منطقه باشد و این به معنای شکست اسرائیل است. باید دید که چگونه این کار را انجام خواهد داد.

312311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان