امیرمسعود عابدین_ بالاخره پس از گذشت 8 سال از معرفی شیرون، نوبت به جانشین آن رسید؛ توربیون، نام جانشین شیرون افسانهای است، با چهرهای بهروزشده همراه با ویژگیهای فنی فوقالعاده قدرتمند و ویژه.
بوگاتی یک شاسی جدید برای این هایپرکار توسعه داده است. با تغییر مقررات و حضور یک پیشرانه هیبریدی جدید، این خودروساز فرانسوی نمیتوانست از پلتفرمی که هم ویرون و هم شیرون را پشتیبانی میکرد، مجدداً استفاده کند. با توجه به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، نتایج فوقالعاده هستند.
با اینکه توربیون از مدل افسانهای شیرون خیلی بزرگتر نیست، اما مهندسان باید یک موتور V-16 متصل به یک موتور برقی و گیربکس دو کلاچه، همراه با یک محور جلویی دو موتوره و باتری و بسیاری از اجزای دیگر را در این خودرو جا میدادند.
بوگاتی پیشرانه V-16 را نزدیکتر به دیواره عقب خودرو جابجا کرده و همراه با مخازن سوخت در دو طرف آن، باتریها به صورت "T" شکل پشت صندلیها و در تونل مرکزی پیکربندی شدهاند؛ صندلیها به هم نزدیکتر شده و موتور برقی جلو درست پشت محفظه کوچک بار قرار دارد. با وجود همه اینها، فاصله بین محورهای توربیون فقط کمی بیشتر از شیرون است و خط سقف نیز پایینتر است. توربیون دارای هشت رادیاتور است و از بازوهای تولید شده توسط چاپگر سه بعدی استفاده میکند.
طراحی کلی توربیون ما را به یاد محصولات فعلی بوگاتی مانند میسترال، لا وواچوغ نواغ و حتی شیرون میاندازد؛ اما جزئیات فوقالعاده خاص آن تمایزی با سایر هایپرکارها ایجاد میکند. نمای جلویی دارای دماغه بزرگتر همراه با جلوپنجره پهنتر است. چراغهای اصلی خودرو اکنون بسیار باریکتر از قبل شده و درون آن مانند شیرون، از 4 عنصر روشنایی L مانند استفاده شده است. نمای جلویی بهگونهای طراحی شده که برخلاف شیرون، چراغها بسیار عقبتر از دماغه و جلوپنجره قرار گرفتهاند. دریچههای زیر چراغهای جلو به ورودیهای بزرگ جانبی کمک میکنند. تغییر طراحی برفپاککن خودرو و انتقال آن به مرکز شیشه جلو نیز قابلتوجه است. نیازی به گفتن این موضوع نیست که بوگاتی این خودرو را بهرسم گذشته در انبوهی از فیبر کربن ساخته است.
در نمای کناری با همان امضای اصیل بوگاتی مواجهیم؛ طراحی C شکل که این بار فاصله بیشتری از محور عقب خودرو دارد. یکی از مهمترین تغییرات ظاهری این خودرو به دربهای دو وجهی و بالا رونده برمیگردد که زیبایی فوقالعاده زیادی را به توربیون بخشیده است.
نمای عقب ظاهری بسیار آشنا دارد؛ چراغهای این بخش از همان سبک و سیاق هایپرکار لا وواچوغ نواغ استفاده میکند. بخش کلی چراغهای عقب بهگونهای طراحی شده که نماد بینهایت را القا میکند. نمای بیرونی دارای یک دیفیوزر ویژه است که دقیقاً از پشت کابین سرنشینان شروع میشود و عملاً از دید پنهان است. بال عقب فعال میتواند به سمت بالا حرکت کند تا در کاهش سرعت به خوبی عمل کند. همه اینها بر یک سیستم تعلیق کاملاً جدید چند پیوندی سوار میشوند که در مقایسه با شیرون، 45 درصد سبکتر است.
بوگاتی توربیون خود را اثری بزرگ و جاودانه میبیند. هنگامی که درهای دو وجهی فعال الکتریکی را باز میکنید، اولین چیزی که خودنمایی میکند، کیلومترشمار آنالوگ و گِیج خیرهکننده آن است. سه صفحه بزرگ که روی فرمان چسبانده شدهاند، همه چیز از سرعت گرفته تا دور موتور، مقدار سوخت، دمای موتور و غیره را نمایش میدهند.
این بخش توسط برند ساعتسازی مشهور Switch طراحی و ساخته شده و با چرخاندن فرمان ثابت میماند. در همین حال در کنسول وسط، سوئیچهای آلومینیومی، کنترلرهای چرخشی و یک اهرم کریستالی را خواهید دید که پیشرانه V-16 را روشن میکند. هدف از همه اینها، دادن ظاهری جاودانه به توربیون است، اما با این حال یک نمایشگر مخفی در بالای کنسول مرکزی هم وجود دارد.
گزارشهای قبلی در مورد موتور درست بود؛ توربیون یک هیولای 8٫3 لیتری است که دور موتور آن 9500 دور بر دقیقه است و بدون توربوشارژر، 1000 اسب بخار قدرت و 900 نیوتون متر گشتاور ارائه میدهد. کازوورث به توسعه این خودروی تنفس طبیعی کمک کرد. علیرغم اینکه این پیشرانه بهطور قابلتوجهی بزرگتر از W-16 است، اما تنها 250 کیلوگرم وزن دارد. مهمترین ویژگی این پیشرانه در نیم دیگری از آن وجود دارد.
ما در مورد پیشرانه هیبریدی این خودرو صحبت میکنیم. محور جلو دارای دو موتور الکتریکی است که با موتور سوم در عقب که به چرخش چرخهای عقب کمک میکند، همکاری میکند. یک بسته باتری 25 کیلووات ساعتی که در مرکز نصب شده، انرژی را تأمین میکند و 800 اسب بخار به ترکیب این موتور اضافه میکند. بنابراین خروجی ترکیبی به 1800 اسب بخار قدرت میرسد و بهشرط اینکه تایرهای سفارشی میشلین Pilot Sport Cup 2 چسبندگی کافی داشته باشند، توربیون تنها در 2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد.
توربیون در حدود 5 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر و در 10 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت استاندارد یعنی 380 کیلومتر بر ساعت، در کمتر از 25 ثانیه اتفاق میافتد، مگر اینکه کلید سرعت ویژه را نصب کرده باشید. هنگامی که این قابلیت فعال میشود، توربیون بال عقب عظیم خود را به سمت پایین نگه میدارد و حداکثر سرعت آن تا 444 کیلومتر بر ساعت بالا میرود.
با وجود باتری و موتورهای الکتریکی، به گفته بوگاتی توربیون سبکتر از شیرون است. این خودرو همچنین میتواند بدون استفاده از موتور V-16 در شهر حرکت کند. این بدین معنی است که صرفاً با موتور برقی خود میتواند 59 کیلومتر مسافت را طی کند. بوگاتی در حال حاضر آماده صحبت در مورد زمان شارژ شدن توربیون نیست.
اگرچه ما امروز شاهد این خودرو هستیم، اما دوره تولید آن تا سال 2026 آغاز نمیشود، تا زمانی که اولین خودرو از 250 خودروی تولیدی تحویل داده شود. در حال حاضر، توربیون در مرحله آزمایش قرار دارد. قیمت اولیه توربیون 3٫6 میلیون یورو، حدود 3٫9 میلیون دلار (معادل 230 میلیارد تومان) اعلام شده است.
322