ماهان شبکه ایرانیان

درخواست از رییس قوه قضائیه برای اجرایی نشدن حکم یک فعال محیط زیست/ جای یوسف فرهادی زندان نیست

واکنش‌ها و کارزاری برای جلوگیری از اجرای حکم یک فعال محیط زیستی خبرساز شده است.

درخواست از رییس قوه قضائیه برای اجرایی نشدن حکم یک فعال محیط زیست/ جای یوسف فرهادی زندان نیست

به گزارش خبرآنلاین، در درخواست تجدیدنظر در حکمِ فعال محیط‌زیستی یوسف فرهادی‌بابادی که به شکل یک کارزار . خطاب به رییس قوه قضاییه و رییس جمهور، رییس مجلس، نوشته و منتشر شده،‌ آمده است: «در تاریخ هشتم مهر 1403 فرجه قانونی اجرای احکام برای گذراندن حکم یک ساله حبس به یوسف فرهادی بابادی اعلام شده است. او فعالی محیط‌زیستی است که در طول سال‌های گذشته در تلاش بوده روح قانون در فرایندهای اجرایی و عمرانی کشور مورد توجه قرار گیرد. در همین رابطه با پیگیری حقوقی پروژه‌های عمرانی فاقد مجوز محیط‌زیستی مصر بوده است از تخصیص بی‌ضابطه بودجه عمومی در 411 پروژه‌ی فاقد مجوز قانونی و محیط‌زیستی جلوگیری کند؛ تلاشی که بستر و ظرفیت قانونی آن در مجلس شورای اسلامی کشور کاملاً وجود دارد.

در چارچوب اجرای اصل پنجاه قانون اساسی، او به عنوان شهروندی مسئول، پویش‌هایی را برای عملیاتی شدن سیاست‌های کلان کشور پیگیری کرده که در نتیجه‌ی آنها جوایزی مانند جایزه مهرگان، تقی ابتکار و... را نیز دریافت کرده است؛ از جمله می‌توان به ابتکار عمل‌هایی مانند «پیشنهاد پارلمان آب به عنوان ساختاری برای حل منازعات آبی»، پیگیری فرایندها و ضوابط قانونی پروژه‌های انتقال آب و سدسازی نظیر بهشت‌آباد، کوهرنگ سه، گلاب، خرسان، ماندگان، سد بابا حیدر و جاده‌سازی در مناطق حفاظت‌شده اشاره کرد؛ فعالیت‌هایی که همگی در چارچوب سیاست‌های کلان محیط‌زیستی کشور بوده‌اند.

این فعال محیط‌زیستی با مشی‌ای کاملاً قانونمند و با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی کشور بر اساس اصل 8 قانون اساسی مبتنی بر تشویق و احتراز از فعل و ترک فعل‌های نادرست، به دنبال جلوگیری از آسیب به خاک، آب و منابع مالی کشور بوده است. او با تأکید بر کاربست اصل 50 قانون اساسی (حفظ محیط‌زیست به‌عنوان اولویت کشور)، اهتمام فعالانه و مسئولیت‌شناسانه داشته است و جز همت برای حفاظت از منافع عمومی، زیست‌بوم‌ها و تالاب‌ها و توجه دادن مسئولان به بایسته‌های صیانت از محیط‌زیست انجام نداده است.»

جای یوسف فرهادی زندان نیست

در همین رابطه حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران نیز در یادداشتی نوشته است: «سالهاست یوسف را می شناسم. در یک ساختار سالم، باید یوسف را جایزه داد. او به حق یک فعال صادق و شجاع است که دل در گروی پایداری ایران دارد. او اهل سانسور نیست‌. برای منافع شخصی و یا پست و مقام فعالیت نمی کند. حتی در انتقاد به ما همفکرانش هم نگاه حرفه ای انتقاد را دارد. یوسف ها برای یک نظام قانونمند لازمند تا فاسدان نتوانند با زد و بند و گریز از قانون راه خود را بروند. یوسف سالهاست که برای حفظ یکپارچگی هیدرولوژیک زاگرس تلاش می کند. من امیدوارم قوه قضائیه در شرایطی که کشور به نهایت یکپارچگی و وفاق نیاز دارد، با توقف حکم زندان یوسف، مسیر قانونی تجدید نظر را برایشان فراهم کند.»

محمد فاضلی، جامعه شناس نیز با اعلام کارزار اینترنتی، نوشته است: ‏از ریاست محترم قوه قضائیه می‌خواهیم در حکم ‎یوسف فرهادی بابادی بازنگری شود. زندان فرستادن فعالان محیط‌زیست مشکلی را حل نمی‌کند.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان