ماهان شبکه ایرانیان

دایناسورها هم حریف این جانور نشدند/ عکس

فسیل زنده‌ای که می‌تواند به‌اندازه یک تمساح رشد کند، بزرگ‌ترین گونه شناخته‌شده تمساح گار است که گاهی اوقات تا دو و نیم متر هم رشد می‌کند. این جانور توانست با دندان‌های مخوف خود از شر دایناسورها جان سالم به درببرد.

دایناسورها هم حریف این جانور نشدند/ عکس

تینا مزدکی: ماهی گار یا ماهی سرسوسماری (Atractosteus spatula) جانوری است که در رودخانه‌ها و یا خلیج‌های ساحلی جنوب غربی ایالات‌متحده و مکزیک زندگی می‌کند و از خرچنگ‌ها، ماهی‌ها، پرندگان، پستانداران، لاک‌پشت‌ها و لاشه جانوران تغذیه می‌کند.

ممکن است این ماهی‌های بزرگ با پوزه بلند، پولک‌های زرهی ضخیم و دو ردیف دندان‌های وحشتناک را با جانوری وحشی اشتباه بگیرید؛ آن‌ها بزرگ‌ترین گونه شناخته‌شده گار هستند و می‌توانند تا حدود 2.4 متر رشد کنند. دانشمندان به این جانور لقب « هیولای ماقبل تاریخ» را می‌دهند. جالب اینجا است که فسیل‌ها نشان داده‌اند این حیوانات باستانی 100 میلیون سال پیش در دوره کرتاسه (145 میلیون‌تا 66 میلیون سال پیش)، زمانی که دایناسورها در زمین پرسه می‌زدند، وجود داشته‌اند.

دایناسورها هم حریف این جانور نشدند/ عکس

تا حدودی می‌توان گفت راز بقای آن‌ها سیستم دفاعی منحصربه‌فردشان است. پوشش زرهی آن‌ها باعث شده است که از دایناسورهای درنده جان سالم به درببرند. این پوسته انعطاف‌پذیر سخت و به‌هم‌پیوسته آن‌ها را در برابر تهدیدات محافظت می‌کند. رمانی که طول آن‌ها به بیش از یک متر برسد، تنها تمساح‌ها هستند که می‌توانند آن‌ها را شکار کنند.

دایناسورها هم حریف این جانور نشدند/ عکس

این جانوران که از تخمی کوچک سر بیرون می‌آورند، در سال اول زندگی به طول 0.6 متر می‌رسند. اما تمام عمر خود را به رشد ادامه می‌دهند و گاها می‌توانند تا 100 سال عمر کنند. این جانوران کمترین سرعت تکامل را در بین تمام مهره‌داران فک‌دار دارند. تمساح‌ها و گارها اگرچه 100 میلیون‌سال است که از یکدیگر جداشده‌اند اما به‌قدری آهسته تکامل‌یافته‌اند که هنوز هم می‌توانند فرزندان هیبریدی بارور تولید کنند. این در حالی است که در دیگر نمونه‌های جانوری، تکامل در چنین دوره زمانی طولانی معمولاً گونه‌های بسیار متفاوتی را تولید می‌کند که هرگز نمی‌توانند تولیدمثل کنند.

منبع: livescience

227323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان