
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) سیزدهمین پیش نشست همایش، بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی در المیزان با رویکرد حکمت سیاسی و اجتماعی علامه طباطبایی اول آبان در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
مرتضی یوسفی راد در این همایش گفت: این سوال پس از دوران مشروطه ایجاد شد که آیا اسلام توان پاسخگویی به سوالات و نیازهای روز در حوزه سیاسی و اجتماعی را دارد.
وی افزود: پس از ظهور فیلسوفان نسل جدید در عصر پهلوی دوم، دفاع جدی از اسلام و قابلیتهای اسلامی در خصوص پاسخگویی اسلام به نیازهای جامعه ایجاد شد.
یوسفی راد بیان داشت: علامه طباطبایی به خوبی توانسته است با رویکرد فلسفی دین را تببین کند و از آن در حوزههای مختلف علمی و فلسفی دفاع کند و درعین حال که از نوصدراییان است در عرصههای تفسیری هم تواناییهای استثنایی داشتند.
این استاد دانشگاه گفت: ایشان در دستگاه فلسفی خود به مفهوم برابری در زندگی سیاسی و اجتماعی میپردازند؛ برابری اگر چه توسط فلاسفه اسلامی ما بیان شده بود که بیشتر آنها به عدالت پرداخته بودند، ایشان این مفهوم را میپروانند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نحلههای فکری جهان در تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی به مفهوم برابری پرداختند که هرکدام از طرف خود به تفسیر آن میپردازند.
وی گفت: مرحوم علامه رویکرد جامعیت اسلام را بیان میدارد و در مقوله عدالت آن را تبیین میکند؛ علامه اسلام را فلسفه زندگی مطرح میکنند؛ ایشان با رویکرد کلامی در بحث عدالت وارد میشود و متفاوت از ادبیات فیلسوفان گذشته ما در چیستی عدالت ایشان از بحث حسن عقلی در بحث کلامی وارد میشود.
یوسفی راد خاطرنشان کرد: علامه، عدالت را به معنی وضع شی حسن و نیکو در یک جایگاه شایسته میداند؛ عدالتی که علامه آن را متفاوت با عدالت رویکرد غربی و مارکسیستی بیان میکند، با اعتدال عینیت مییابد.
وی گفت: یک پایه اصلی استدلال علامه حکمت و پایه دیگر اعتدال و شریعت است که در جایگاه فلسفی ایشان هم حکمت و هم شریعت جایگاه خاصی دارند.
یوسفی راد خاطرنشان کرد: جهتگیری ایشان در عرصه معاصر ورود ایشان به عدالت اجتماعی است، زیرا نظریه استخدامی که مرحوم علامه مطرح کردند، به اقتضای ماهیت استخدامی ایشان است.