ماهان شبکه ایرانیان

یک استاد دانشگاه تشریح کرد:

رویکرد کلامی علامه طباطبایی در بحث از عدالت

گروه حوزه‎های علمیه: یک استاد دانشگاه در پیش همایش تفسیر المیزان گفت: علامه اسلام را فلسفه زندگی معرفی کرد و متفاوت از ادبیات فیلسوفان گذشته ما، با رویکرد کلامی در بحث عدالت وارد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) سیزدهمین پیش نشست همایش، بین‎المللی اندیشه‎های علامه طباطبایی در المیزان با رویکرد حکمت سیاسی و اجتماعی علامه طباطبایی اول آبان در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مرتضی یوسفی راد در این همایش گفت: این سوال پس از دوران مشروطه ایجاد شد که آیا اسلام توان پاسخگویی به سوالات و نیازهای روز در حوزه سیاسی و اجتماعی را دارد.

وی افزود: پس از ظهور فیلسوفان نسل جدید در عصر پهلوی دوم، دفاع جدی از اسلام و قابلیت‎های اسلامی در خصوص پاسخگویی اسلام به نیازهای جامعه ایجاد شد.
یوسفی راد بیان داشت: علامه طباطبایی به خوبی توانسته است با رویکرد فلسفی دین را تببین کند و از آن در حوزه‎های مختلف علمی و فلسفی دفاع کند و درعین  حال که از نوصدراییان است در عرصه‎های تفسیری هم توانایی‎های استثنایی داشتند.
این استاد دانشگاه  گفت: ایشان در دستگاه فلسفی خود به مفهوم برابری در زندگی سیاسی و اجتماعی می‎پردازند؛ برابری اگر چه توسط فلاسفه اسلامی ما بیان شده بود که بیشتر آنها به عدالت پرداخته بودند، ایشان این مفهوم را می‎پروانند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: نحله‎های فکری جهان در تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی به مفهوم برابری پرداختند که هرکدام از طرف خود به تفسیر آن می‎پردازند.
وی گفت: مرحوم علامه رویکرد جامعیت اسلام را بیان می‎دارد و در مقوله عدالت آن را تبیین می‎کند؛ علامه اسلام را فلسفه زندگی مطرح می‎کنند؛ ایشان با رویکرد کلامی در بحث عدالت وارد می‎شود و متفاوت از ادبیات فیلسوفان گذشته ما در چیستی عدالت ایشان از بحث حسن عقلی در بحث کلامی وارد می‎شود.
یوسفی راد خاطرنشان کرد: علامه، عدالت را به معنی وضع شی حسن و نیکو در یک جایگاه شایسته می‎داند؛ عدالتی که علامه آن را متفاوت با عدالت رویکرد غربی و مارکسیستی بیان می‎کند، با اعتدال عینیت می‎یابد.
وی گفت: یک پایه اصلی استدلال علامه حکمت و پایه دیگر اعتدال و شریعت است که در جایگاه فلسفی ایشان هم حکمت و هم شریعت جایگاه خاصی دارند.
یوسفی راد خاطرنشان کرد: جهت‌گیری ایشان در عرصه معاصر ورود ایشان به عدالت اجتماعی است، زیرا نظریه استخدامی که مرحوم علامه مطرح کردند، به اقتضای ماهیت استخدامی ایشان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان