ماهان شبکه ایرانیان

حملات سایبری به کشور اینترنت را کند کرد!

وزیر ارتباطات می‌گوید انتشار حجم بالای محتوا در روزهای اخیر باعث افت سرعت اینترنت شده اما سرویس‌دهندگان اینترنت به دلیل دیگری اشاره می‌کنند.

حملات سایبری به کشور اینترنت را کند کرد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، در روزهای اخیر شکایت کاربران از افت سرعت اینترنت شدت گرفته است. تجربه استفاده از اینترنت در حدود یک هفته اخیر کندی محسوس سرعت اینترنت را نشان می‌دهد و گزارش کاربران از این مشکل باعث شده بعضی رسانه‌ها دلیل پیش آمدن آن را از وزیر ارتباطات جویا شوند.

امروز، دوشنبه 16 مهر، توضیح ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به علت کاهش سرعت اینترنت این بود که «شرایط موجود این روزها باعث افزایش حجم محتواهای تولیدی شده که به بروز اختلالات شبکه اینترنت در سراسر دنیا منجر شده است.» اما سرویس‌های مطرح دنیا از جمله شبکه‌های اجتماعی اختلالی را گزارش نکرده‌اند و از افت سرعت اینترنت یا مشکلاتی از این دست خبر نداده‌اند.

بررسی‌های هم به چنین نتیجه‌ای نرسیده و بنابراین، نمی‌توان بروز اختلال در شبکه جهانی اینترنت را گزارش کرد. پیگیری‌ها از سرویس‌دهنده‌های اینترنت در کشور به نتایج دیگری رسیده و دلیل افت سرعت اینترنت در روزهای اخیر را روشن می‌کند.

ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی و تامین‌کنندگان اینترنت اصلی‌ترین منشأ افت سرعت اینترنت را حملات سایبری گسترده به زیرساخت‌های اینترنت کشور اعلام می‌کنند. حملاتی که عمدتا از نوع حملات DDoS است و بخش قابل توجهی از پهنای باند شبکه را اشغال کرده است. در نتیجه اشغال شدن پهنای باند است که سرعت پایین می‌آید و اینترنت با کندی در دسترس قرار می‌گیرد.

یکی از تامین‌کنندگان سرویس‌های اینترنتی در توضیح مشکل به‌وجودآمده روی شبکه اینترنت کشور می‌گوید:ما در تیم پشتیبانی با بسیاری از تامین‌کنندگان اینترنت در ارتباط هستیم و مشاهدات‌مان نشان می‌دهد که در روزهای اخیر یک سری حمله سایبری خارجی به سمت شبکه زیرساخت کشور به‌صورت گسترده وجود داشته و دارد که تقریبا همه تامین‌کننده‌های کشور هم با آن مواجه هستند. این حملات باعث می‌شود پهنای باند شبکه با این حملات اشغال شود.

علاوه بر حملات سایبری که منجر به اشغال شدن پهنای باند می‌شود سیستم‌های دفاعی تامین‌کنندگان هم در برابر این حمله‌ها فعال می‌شوند و این اتفاق هم پهنای باند بیشتری را اشغال می‌کند که در نهایت بر سرعت و کیفیت اینترنت کشور تاثیر می‌گذارد. یکی از شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت در توضیح این موضوع می‌گوید: برای دفع این حمله‌ها، سرویس‌های DDoS Protection فعال شده است. این شرایط باعث کندی‌های گسترده اینترنت می‌شود که چون به‌صورت گسترده روی زیرساخت کشور به وجود می‌آید در تمام شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت این کندی سرعت و اختلال را شاهد هستیم. دلیل اصلی افت سرعت همین حملات سایبری است که در چند روز اخیر اتفاق افتاده و هنوز هم ادامه دارد.

یکی دیگر از شرکت‌های تامین‌کننده اینترنت به این نکته اشاره می‌کند که حمله‌های DDoS به زیرساخت اینترنت کشور همیشگی شده و صرفا در روزهای اخیر اتفاق نیفتاده است. البته این شرکت هم توضیح می‌دهد که در برخی شرایط حجم و تعداد این حملات شدیدتر و بیشتر می‌شود:«حملات DDoS به شکل روتین همیشه وجود دارد و در مواقع خاص و ویژه‌ای مثل روزهای اخیر تعداد این حملات بیشتر می‌شود و پهنای باند بیشتری را اشغال می‌کند.»

افزایش حملات DDoS به زیرساخت‌های اینترنت کشور خبری بود که آبان سال قبل هم وزیر وقت ارتباطات به آن اشاره کرده و گفته بود «در یک سال گذشته حجم حملات سایبری افزایش 20 برابری داشته است.» زارع‌پور تیر ماه امسال، در آخرین روزهای وزارتش هم اعلام کرد که «حجم حملات DDoS به‌شدت افزایش یافته است.»

شرکت تامین‌کننده سرویس اینترنت مذکور هم تایید می‌کند که در روزهای اخیر این حملات رخ داده و منجر به کند شدن سرعت اینترنت شده است اما تاکید می‌کند که «در هفته گذشته هم تعداد حمله‌ها بالا بوده و مشاهدات این شرکت نشان می‌دهد که در هفته قبل چهار حمله گسترده به زیرساخت‌های کشور اتفاق افتاده بود که روی شبکه اینترنت اختلالاتی را به وجود آورده بود.»

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که استفاده از فیلترشکن‌های غیراستاندارد و عموما رایگان ایجاد کرده است، فراهم کردن بستر حمله‌های DDoS است به این صورت که از گوشی یا کامپیوتری که فیلترشکن غیراستاندارد روی آن نصب شده است به عنوان ابزاری برای حمله‌ی گروهی به سرویس‌ها استفاده می‌شود وقتی تعداد قربانیان استفاده از فیلترشکن‌ها به اندازه‌ی جمعیت یک کشور برسد، امکان استفاده گروهی از آن‌ها برای حمله به یک سرویس یا زیرساخت و ایجاد مشکلات در چنین ابعادی فراهم می‌شود.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان