ماهان شبکه ایرانیان

نظر یک نماینده درباره افزایش حقوق کارمندان/ اما و اگر دارد

نماینده مجلس گفت: با فرض اینکه دولت، با وجود ناترازی مالی اقدام به افزایش حقوق به اندازه تورم کند، کسری بودجه و تورم افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم از دست می‌رود. برای عمل به حکم قانونی افزایش حقوق، دولت نیازمند افزایش منابع است. اگر دولت منابعی داشته باشد که با کمک آن بتواند منابع را به نحو مطمئنی افزایش دهد، اقدامی درست است.

نظر یک نماینده درباره افزایش حقوق کارمندان/ اما و اگر دارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هرساله با آغاز فصل بودجه نویسی، یکی از مهمترین دغدغه‌های کارمندان، میزان افزایش حقوق مشخص شده در بودجه سالیانه است. با توجه به تورم‌های بالا در کشور، کارمندان همواره به افزایش حقوق‌هایی که کمتر از تورم باشد، از طرق مختلف اعتراض می‌کنند، چرا که معتقدند بر اساس ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری، افزایش دستمزدشان حداقل باید به اندازه تورم باشد؛ اما سال‌هاست که با وجود صراحت قانون، این قانون اجرایی نمی‌شود. می‌توان گفت اصلی‌ترین مانع اجرای این قانون، منابع ناکافی و کسری بودجه دولت است. بنابراین هرسال دولت در یک دوراهی سخت قرار می‌گیرد که یک مسیر آن از اجرای قانون و افزایش حقوق به اندازه تورم می‌گذرد و کسری بودجه و تورم می‌رسد و مسیر دیگر آن به سمت افزایش حقوق متناسب با منابع دولت و کنترل کسری بودجه و تورم می‌رود. اما کدام راه درست و به نفع کارمندان و کشور است؟

 مهدی طغیانی، نمایده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گتگو با اقتصادآنلاین درخصوص اجرایی نشدن این قانون بیان کرد: حقوق کارکنان، امکانات، منابع، کمبودها و کسری‌های دولت در بودجه سالیانه دولت بررسی می‌شوند. در سال‌های بسیاری عملا تنگناهای ناترازی مالی دولت، مانع افزایش و جبران قدرت خرید، حقوق و دستمزد کارکنان متناسب با تورم شده است. با فرض اینکه دولت، با وجود ناترازی مالی اقدام به افزایش حقوق به اندازه تورم کند، کسری بودجه و تورم افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم از دست می‌رود. یعنی از طرفی پول کارکنان تامین ‌می‌شود و حقوق افزایش پیدا می‌کند اما از طرفی دیگر با وجود تورم، ارزش پول و قدرت خرید افزایش یافته خود را از دست می‌دهند. افراد و کارکنانی که دارای درآمد ثابت هستند نسبت به کسانی درآمدشان متغیر است و با تورم تغییر می‌کند، در زمانی که تورم بالاست بیشتر متضرر می‌شوند. زیرا حقوق کارمندان اول سال تعیین می‌شود. اما افرادی با شغل آزاد قادر هستند تا قیمت کالا و خدمات خود را با توجه به شرایط اقتصاد و تورم تغییر دهند. 

این نماینده مجلس ادامه داد: در مورد تعیین حقوق باید متناسب با شرایط و امکانات دولت تصمیم‌گیری شود. ممکن است دولت بتواند منابعی غیر از منابع بدون پشتوانه استفاده کند. اما نکته اصلی اینجاست که دولت باید با مقدورات خود تصمیم‌گیری کند و منابعی که در بودجه آورده ‌می‌شود، باید قابل تحقق و دست‌یافتنی باشند. 
طغیانی گفت: برای عمل به حکم قانونی افزایش حقوق، دولت نیازمند افزایش منابع است. اگر دولت منابعی دارد که با کمک آن بتواند منابع را به نحو مطمئنی افزایش دهد، اقدامی درست است. به طور مثال درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش پایه‌های مالیات، از این دست منابع هستند. اما اگر دولت بخواهد این منابع را از طریق منابع موهوم و بدون پشتوانه تامین کند، باعث افزایش کسری بودجه و تورم می‌شود.
نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: هرنوع عمل و اقدامی که دولت بتواند در زمینه صرفه‌جویی در هرینه‌ها انجام دهد، می‌تواند در تامین منابع کمک کند. حتی کارآمد ترین اقتصادهای دنیا نیز به دنبال صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها هستند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان