ماهان شبکه ایرانیان

نحوه سرویس و نگهداری از اتو پرس و افزایش طول عمر آن

امروزه استفاده از اتو پرس بسیار متداول شده بنابراین نگهداری صحیح از این وسیله اهمیت زیادی دارد. در این مطلب نحوه سرویس و نگهداری از اتو پرس ارائه می شود. با ما همراه باشید.

نحوه سرویس و نگهداری از اتو پرس و افزایش طول عمر آن

یکی از لوازم پر کاربرد در منزل و مشاغل مرتبط با خیاطی اتو پرس است. استفاده و نگهداری صحیح از این وسیله می تواند عملکرد و طول عمر استفاده از آن را افزایش دهد. در این مطلب درباره نحوه سرویس و نگهداری از اتو پرس صحبت می کنیم.

آشنایی با نحوه سرویس و نگهداری از اتو پرس

به طور کلی وسایل جدید برای افزایش راحتی تولید شده اند. با اتو پرس می توان در زمان کمی لباس ها را به آسانی صاف و مرتب کرد. علاوه بر استفاده از اتو پرس در مشاغل مرتبط با خیاطی امروزه این وسیله کاربردی در منازل نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

از این رو سرویس و نگهداری درست از این وسیله حائز اهمیت می باشد. هر فردی که با اتو پرس کار می کند باید با شرایط عملکردی صحیح اتو پرس آشنا بوده و بداند نحوه نگهداری آن به چه صورت است. استفاده از اتو پرس کار راحتی است. به این صورت که پارچه یا لباس را روی دستگاه پهن کرده و صفحه بالایی را روی صفحه پایینی فشار می دهید.

برای لباس های بزرگتر استفاده از اتو پرس در زمان اتو کردن صرفه جویی می کند. چرا که صفحه های بزرگ اتو پرس مساحت بیشتری از لباس را همزمان اتو می کند. شناخت روش صحیح استفاده و نگهداری از اتو پرس عمر مفید دستگاه را افزایش می دهد.

در این مطلب از آرگا نکات مهمی پیرامون نحوه نگهداری و حل بعضی مشکلات اتو پرسی گردآوری نموده تا به کمک آن ها بتوانید از این وسیله کاربردی برای مدت بیشتری استفاده کنید. اگر چه اتو پرس قیمت بالایی دارد ولی با یکبار هزینه برای خرید این دستگاه هم در زمان اتو کردن و هم هزینه خشکشویی صرفه جویی خواهد شد.

همچنین می توانید برای دانستن نحوه رفع بوی اتو پرس و علت داغ نشدن اتو پرس روی لینک ها کلیک و از این مقالات هم استفاده کنید.

نحوه استفاده صحیح از اتو پرس به چه صورت است؟

اولین گام برای نگهداری از این وسیله دانستن روش درست استفاده از آن است. همانطور که می دانید بهره گیری صحیح از هر وسیله ای عمر مفید آن را افزایش می دهد. به این ترتیب برای عملکرد بهتر اتو پرس لازم است روش صحیح کار با آن را بدانید.

در صورتی که اتو پرس را تازه خریداری نموده اید حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید تا روش کار را به درستی فرا بگیرید. در ادامه مراحل استفاده صحیح از اتو پرس ارائه می شود.

  • بهتر است محل مشخصی را برای اتو پرس در اتاق در نظر بگیرید.
  • مخزن اتو را قبل از هر کاری چک کنید. به کمک پیمانه مخصوص، مخزن را از آب مقطر پر کنید. آب مقطر مانع از رسوب گیری مخزن می شود.
  • سپس دو شاخه اتو پرس را به پریز برق متصل کنید.
  • با توجه به جنس لباس مورد نظر برای اتو کشی، درجه دستگاه را تنظیم نموده و صبر کنید اتو پرس به دمای مناسب برسد.
  • لباس را روی صفحه پایین اتو به طور صاف پهن کنید.
  • حالا صفحه بالایی دستگاه را روی لباس قرار داده تا چروک های لباس رفع شود.

با فشار زیاد بخار و وجود دمای بالا چروک های لباس صاف می شود. برای لباس های ضخیم باید زمان بیشتری صرف شود. در مورد لباس های با جنس کتان یا پنبه نیاز به بخار با شدت بیشتری است. به این ترتیب هنگام اتو چنین لباس هایی از بخار و دمای بالاتر استفاده و مدت بیشتری اتو را نگه دارید.

مراقب باشید وقتی لباس را روی اتو پهن می کنید روی لباس چروک نباشد. قابل ذکر است وجود صفحه نمایشگر روی اتو پرس های جدید سبب شده بتوانید درجه حرارت اتو را بر اساس جنس لباس تعیین کنید. در ضمن اگر مخزن آب اتو نمایشگر داشته باشد از میزان آب باقی مانده در مخزن اطلاع می یابید.

مخزن آب با ظرفیت بالای اتو پرس سبب می شود این نوع اتو حتی تا یک ساعت و نیم هم بخاردهی داشته باشد.

نکات طلایی برای افزایش عملکرد و طول عمر اتو پرس

به طور کلی استفاده از اتو پرس خیلی راحت است و با رعایت چند نکته ساده می توان در تایم کوتاهی چروک لباس ها را برطرف کرد. اگر از اتو پرس استفاده زیادی دارید بنابراین تمیز کردن و مراقبت صحیح از آن به افزایش عملکرد و طول عمر دستگاه کمک می کند. ضمنا هزینه های تعمیر را کاهش می دهید.

در ادامه به چندین نکته طلایی برای افزایش کارایی و راندمان اتو پرس اشاره می شود:

  • هنگامی که مخزن دستگاه را از آب پر می کنید مراقب باشید آب روی دستگاه نریزد.
  • هر شش ماه یک بار لازم است فیلتر اتو پرس را تعویض کنید.
  • مراقب باشید آسیب فیزیکی مانند ضربه یا سقوط اتو اتفاق نیفتد.
  • در صورت ایجاد لک روی لباس، روکش اتو را عوض کنید. روکش باکیفیت و اصل و نسوز تهیه کنید. اگر مشکل برطرف نشد بایستی فیلتر و مخزن آب را هم بررسی کنید.
  • استفاده از آب مقطر نقش موثری در جلوگیری از رسوب دستگاه دارد.
  • اگر بوی نامطبوع از دستگاه پخش می شود به معنی عدم استفاده طولانی از آب مخزن بوده و باید آب را تخلیه و دوباره پر کنید.

  • اگر هنگام استفاده از اتو پرس صدای بوق ایجاد شد به این معنی است که در برد الکتریکی که قطعه مهم دستگاه است اختلال ایجاد شده و بایستی سریعا دستگاه را خاموش و به تعمیرگاه برد.
  • اگر روی لباس حالت براق ایجاد شده به معنی خراب شدن فیلتر و مخزن است و باید با پارچه آغشته به مخلوط آب و سرکه رفع شود.
  • برای تمیز کردن اتو پرس از پارچه مرطوب استفاده کنید.
  • سیم اتو را به دقت جمع کنید و حین استفاده به محل پریز و وضعیت سیم دقت نمایید. پیچش سر سیم سبب آسیب به قسمت داخلی سیم می شود و به تدریج سبب قطع و وصل شدن آن می شود.
  • هر نوع ضربه به دسته اتو پرس احتمال شکستگی را افزایش می دهد. از این رو برای تعمیر آن سریعتر اقدام کنید.
  • قبل از این که اتو پرس کاملا خنک شود سیم آن را جمع نکنید.
  • در صورت وجود رسوب مداوم و رفع نشدن آن، اتو پرس را تعمیر کنید.
  • اگر در روشن و خاموش شدن خودکار اتو پرس مشکلی ایجاد شده و مثل قبل کار نمی کند، کابل برق را بررسی کنید. مواردی مانند زدگی و پارگی کابل ممکن است سبب این مشکل شده باشد. یا برق ساختمان مشکل دارد. با فازمتر رسانایی پریز برق اتو پرس را بررسی کنید.
  • اگر با وصل اتو پرس به برق فیوز منزل می پرد برای یافتن عیب کار سیم های داخلی دستگاه باید بررسی شود. ممکن است سیم های مربوط به المنت اتو اتصالی پیدا کرده و فیوز می پرد. البته لازم است این کار توسط یک تعمیرکار صورت گیرد.

رسوب زدایی اتو پرس را چگونه انجام دهیم؟

یک اصل مهم جهت نگهداری اتو پرس، استفاده از آب مقطر می باشد. زیرا مانع از بروز رسوب می شود. گاه با وجود استفاده از آب مقطر باز هم ممکن است رسوب ایجاد شود. یک روش خوب رای رفع این حالت استفاده از سرکه سفید و نمک است.

  • به منظور رسوب زدایی مخزن اتو پرس مراحل زیر را طی کنید:
  • میزان مساوی آب و سرکه را با هم مخلوط کرده و درون مخزن اتو پرس بریزید.
  • بعد اتو را روشن کرده و صبر کنید چند دقیقه ای اتو بخار کند. سپس آن را خاموش کنید.
  • اجازه دهید به مدت یک روز مخلوط آب و سرکه درون دستگاه باقی بماند.
  • پس از این مدت مخزن را شستشو داده و مجددا از آب مقطر پر کنید.

نحوه تمیز کردن محل سوختگی، رنگ لباس و لکه از اتو پرس

تمیز کردن نیز از اصول مراقبت از اتو پرس است. برای برطرف کردن لک های ایجاد شده روی دستگاه می توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

  • در صورتی که سطح فلزی اتو کثیف و زرد رنگ شده می توانید کف آن با را یک پارچه ضخیم که درون پارچه نرمی قرار دارد تمیز کنید.
  • اگر لکه یا سوختگی در سطح فلزی اتو ایجاد شده می توانید نمک و سرکه را با هم ترکیب و کف اتو را تمیز کنید.
  • اگر موقع اتو کشیدن مشاهده شد که اتو روی لباس ها لک ایجاد می کند پارچه و ابر اتو پرس را تعویض کنید. در صورت حل نشدن مشکل، احتمالا رسوب ایجاد شده است. از این رو داخل مخزن آب، رسوب گیر ریخته و اجازه دهید چند مرتبه در حالت فشار بخار کند.
  • اگر به خاطر سوختن لباس لکه های قهوه ای روی سطح فلزی اتو ایجاد شده می توانید سرکه و نمک را ترکیب و کمی گرم کنید سپس سطح فلزی اتو را با آن کاملا تمیز کنید. یا وقتی اتو داغ است محلول را به آن اسپری کرده و با یک دستمال تمیز لکه های قهوه ای را تمیز کنید.
  • برای رفع برق افتادگی روی لباس می توانید به کمک یک پارچه نمدار آن را رفع کنید. برای این که اثری ایجاد نشود اول روی لباس یک تکه پارچه انداخته بعد درجه حرارت اتو را با نوع پارچه تنظیم کنید.

  • برای جرم گیری اتو محلولی از آب مقطر و سرکه را داخل مخزن ریخته و اجازه دهید گرم شود. بعد آن را خالی کرده و دوباره آب مقطر بریزید و آن را خالی کنید. سپس یک پارچه روی آن قرار داده و اتو کشی کنید تا بخار با فشار خارج شود و این کار را تا زمانی که جرمی مشاهده نشود ادامه دهید.
  • برای لباس های مشکی که بیشتر اثر برق اتو می گیرد محلول یک لیتر آب با سه قاشق سوپ خوری سرکه را توسط برس مخصوص لباس از سمت راه پارچه روی لباس اعمال تا برق افتادگی رفع شود.
  • اگر روی لباس ابریشمی برق افتادگی ایجاد شده کمی آمونیاک را با چند قاشق الکل ترکیب و به کمک یک اسفنج روی محل برق افتاده کشیده تا رفع شود.

پارچه های مختلف را چگونه با اتو پرس اتو کنیم؟

قبل از هر چیز لازم است بدانید که اتو پرس باید روی سطح صاف قرار بگیرد. بعد از باز کردن قفل دستگاه، دسته را بالا آورده و کابل را به پریز متصل تا روشن شود. بعد از یک دقیقه اتو داغ می شود و باید لباس را کاملا صاف روی صفحه پایینی دستگاه پهن کنید. سپس همانند اتوهای معمولی درجه حرارت را برای پارچه مورد نظر تعیین کنید.

جهت کسب نتیجه بهتر از اتو کشی اول برچسب روی لباس را مشاهده تا بدانید جنس لباس چیست. سپس اتوکشی را شروع کنید. به طور مثال برای پارچه های حساس و ظریف به منظور جلوگیری از براق شدن یا سوختگی از یک پد بین پارچه و صفحه اتو استفاده شود.

در مورد پارچه های کتان و جین بهتر است پارچه را کمی مرطوب کنید. برای اتوکشی ملحفه بایستی آن را تا کرده و بخشی را از پشت اتو قرار داده و با توجه به فشار بیشتری که اتوپرس نسبت به اتوی معمولی دارد فشار حدود 5 برابر اتوکشی مطلوبی به همراه دارد.

در مورد پارچه های ترکیبی پشم و یا آکریلیک میزان کمی گرما کافی است و به فشار و دمای بالا نیاز نیست. پارچه های کشی نیز باید محکم کشیده شوند تا چین و چروک ایجاد نشود. بخش هایی مثل زیپ یا دکمه را به صورت مستقیم زیر صفحه قرار نداده بلکه می توانید آن ها را به شکل پشت و رو یا با قرار دادن یک پد اتو بکشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان