ماهان شبکه ایرانیان

داستان برند سیکو پرچمدار ساعت های ژاپنی

در ادامه این مطلب، سرگذشت این برند فوق‌العاده را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم و روند رشد و جهانی‌شدن سیکو را بررسی می‌کنیم.

داستان برند سیکو پرچمدار ساعت های ژاپنی

هر برند موفقی که در جهان وجود دارد، فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و به‌همین خاطر، داستانی جذاب را برای نقل‌کردن دارد. یکی از بی‌نظیرترین برندهای ساعت که توانسته است به پرچمدار ساعت‌های ژاپنی تبدیل شود، سیکو است. ساعت سیکو سالیانی طولانی است که در بازار حضور دارد و خلاقیت و نوآوری‌های زیادی را به دنیای ساعت‌ها افزوده است. داستان مشکلاتی که سیکو پشت سر گذاشته است، خبر از سخت‌کوشی بنیان‌گذاران و دست‌اندرکاران این برند می‌دهد که خواندنش می‌تواند بسیار الهام‌بخش باشد. در ادامه این مطلب، سرگذشت این برند فوق‌العاده را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم و روند رشد و جهانی‌شدن سیکو را بررسی می‌کنیم.

جرقه‌ای در ذهن موسس برند سیکو

داستان ساعت سیکو به اواخر قرن 19 بازمی‌گردد. هنگامی که کینتارو هاتوری 11ساله در یک فروشگاه لوازم خانگی مشغول به کار بود. کینتارو هاتوری به واسطه ذهن خلاق و دید بازی که به تجارت داشت، در 13 سالگی به ظرفیت زیاد بازار ساعت‌سازی پی برد و در سال 1881، زمانی که 21 یک سال داشت،‌ یک فروشگاه ساعت به نام K. Hattori تاسیس کرد که به خریدوفروش ساعت و تعمیر آن‌ها می‌پرداخت. افتتاح این فروشگاه و موفقیت‌هایی که کینتارو هاتوری در تجارت ساعت کسب کرد، سرآغازی برای افتتاح برند ساعت سیکو بود.

آغاز به کار برند سیکوشا

در سال 1892، کینتارو هاتوری، اولین برند تولید ساعت خود را با نام سیکوشا افتتاح کرد. او با استخدام یک مهندس با استعداد، توانست پله‌های موفقیت را پشت سر هم طی کند و محصولاتی درجه‌یک را به بازار عرضه کند. محصولاتی که تعداد زیادی از آن‌ها امروزه در موزه سیکو گینزا نگه‌داری می‌شوند.

تولید ساعت‌های دیواری و جیبی توسط سیکوشا

تنها 8 هفته پس از افتتاح برند سیکوشا، اولین ساعت دیواری آن تولید شد و در سال 1895 نیز اولین ساعت جیبی برند سیکوشا وارد بازار شد. کیفیت بالای ساعت‌های دیواری، باعث شد تا کشور چین به اولین مشتری بین‌المللی برند سیکوشا تبدیل شود؛ اما سرنوشت ساعت‌های جیبی اینچنین نبود. تولید این ساعت‌ها 15 سال متوالی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود و ضرر مالی زیادی را به شرکت سیکوشا رساند؛ اما از سال 1910 به بعد، این ساعت‌ها نیز توانستند به جایگاه خوبی در بازار دست پیدا کنند.

زلزله ژاپن و افول شرکت سیکوشا

بزرگ‌ترین چالشی‌ که ساعت سیکو با آن روبه‌رو شد، زلزله سال 1923 ژاپن بود؛ درواقع برند سیکو اولین و بزرگ‌ترین چالش خود را قبل از تولدش تجربه کرد. زلزله سال 1923 ژاپن کارخانه سیکوشا را با خاک یکسان کرد. درست چند روز قبل از وقوع این زلزله هولناک، اولین نمونه‌های ساعت مچی سیکوشا تولید شده بودند.

تولدی دوباره؛ شروع فعالیت برند سیکو

کینتارو هاتوری بلافاصله بعد از زلزله، بازسازی کارخانه ازدست‌رفته خود را آغاز کرد. صادرات ساعت‌های دیواری از سر گرفته شد و ساعت‌های جیبی نیز توانستند در بازار داخلی کشور بدرخشند. در همین زمان بود که برند سیکو فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. تا قبل از این، اغلب ساعت‌ها با برند سیکوشا و تعدادی از آن‌ها با برند ساعت سیکو عرضه می‌شدند؛ اما از این زمان به بعد، برند سیکو به‌صورت اختصاصی برای تولید ساعت‌های مچی در نظر گرفته شد.

داستان برند سیکو پرچمدار ساعت های ژاپنی

گسترش صادرات به بازارهای بین‌المللی

کینتارو هاتوری در سال 1934 از دنیا رفت و پسر بزرگش، مدیریت کارخانه را برعهده گرفت. با شروع جنگ جهانی دوم، ساعت سیکو نیز ضربه دید؛ اما تسلیم نشد تا این‌که در سال 1953 توانست آمار تولید خود را به 2.4 میلیون ساعت مچی و دیواری برساند؛ ساعت‌هایی که حالا به کشورهای بزرگی در جهان ازجمله ایالات متحده صادر می‌شدند. در اواخر دهه 50 میلادی، شرکت سیکو فناوری‌های متعددی را ابداع کرد که باعث شد تولید خود را به حدود 3 میلیون ساعت مچی (دقت کنید، فقط 3 میلیون ساعت مچی) افزایش دهد.

تولید Grand Seiko، معروف‌ترین خانواده ساعت سیکو

در سال 1960، برند سیکو اقدام به تولید سری ساعت‌های مچی Grand Seiko کرد؛ خانواده‌ای از ساعت‌ها که به‌سرعت فراگیر شدند و سیکو را به مقام پرچمداری ساعت‌های ژاپنی رساندند. تولید این سری از ساعت‌ها برعهده مجرب‌ترین مهندسان و ساعت‌سازان سیکو قرار داشت و ماموریتی که برای آن‌ها تعریف شده بود، این بود که بهترین و باکیفیت‌ترین ساعت ممکن را بسازند.

استفاده از کوارتز در تولید ساعت و کسب شهرتی جهانی

در یکی از سفرهای کاری مدیران برند ساعت سیکو به اروپا، چند تاجر از آن‌ها به شوخی پرسیده بودند که آیا ژاپن هم در زمینه تولید ساعت فعالیت می‌کند؟ این سوال باعث شد که سیکو عزم خود را برای افزایش شهرت جهانی جزم کند. برای این‌کار، کورنومترهایی مجهز به کوارتز را به برگزارکنندگان المپیک 1964 توکیو داد تا از آن‌ها برای سنجش زمان و ثبت رکورد ورزشکاران استفاده کنند. کیفیت این کورنومترها، باعث شد که توجهات زیادی از طرف کمپانی‌ها و تاجران مختلف به‌سمت ساعت سیکو معطوف شود.

بعد از این‌که سیکو عملکردی بی‌نقص را در المپیک 1964 ژاپن به‌جا گذاشت، بلافاصله ساعت‌های مچی مجهز به کوارتز را به اغلب بازارهای بین‌المللی عرضه کرد. این کار باعث شد تا سیکو جایگاه خود به‌عنوان یک برند ساعت‌سازی جهانی را تثبیت کند. ساعت‌های مچی سیکو با طراحی زیبا و کیفیت بالایی که داشتند، فضا را برای بسیاری از رقبای بین‌المللی تنگ‌تر کردند. سیکو حالا شرکای تجاری فراوانی در اغلب نقاط جهان داشت و از این زمان به بعد، تقریبا هیچ رخداد یا چالشی‌ نتوانست اعتبار و شهرت سیکو را خدشه‌دار کند.

داستان برند سیکو پرچمدار ساعت های ژاپنی

معرفی نمایندگی رسمی ساعت سیکو در ایران:

گالری ساعت آماتیست فروشنده محصولات ساعت سیکو نمایندگی رسمی برند سیکو می باشد که جهت مشاهده محصولات و استعلام قیمت می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

نمایندگی ساعت سیکو 

جمع بندی: سیکو، برندی که تسلیم نشد

داستان پر از چالش برند سیکو، الهام‌بخش تعداد زیادی از کارآفرینان و تولیدکنندگان بوده است. تخریب کامل کارخانه توسط زلزله و بازسازی مجدد آن از صفر، یکی از نقاط عطف و افتخاراتی است که ساعت سیکو در کارنامه خود دارد؛ همچنین، عبور از مشکلات اقتصادی فراوان جنگ جهانی دوم و ورشکسته‌شدن ژاپن نیز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این برند بوده است؛ اما چیزی که در تمامی این رخدادها مشترک است، این است که سیکو در هیچ‌یک از آن‌ها تسلیم نشد و به هر زحمت، از آن‌ها عبور کرد. امروزه ساعت سیکو در تمام کشورهای جهان در دسترس است و علاقه‌مندان به این برند بی‌نظیر و اصیل، می‌توانند مدل مورد نظرشان را خریداری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان