ماهان شبکه ایرانیان

بودجه کل آموزش عالی کشور کمتر از یک دانشگاه برتر دنیا

وزیر علوم با بیان اینکه رئیس جمهور عزیز ما به درستی دریافته‌اند که گمشده کشور «وفاق»است؛ وفاق می‌تواند سدشکن بسیاری از مشکلات باشد، گفت: هنوز بر سر اولویت مشکلات و راهکارهای رفع آن در کشور وفاق نداریم.

بودجه کل آموزش عالی کشور کمتر از یک دانشگاه برتر دنیا

به گزارش خبرآنلاین، حسین سیمایی صراف در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور رییس جمهور در حال برگزاری است، وفاق را گمشیده اصلی کشور دانست و گفت: رئیس جمهور عزیز ما به درستی دریافته‌اند که گمشده کشور «وفاق»است؛ وفاق می‌تواند سدشکن بسیاری از مشکلات باشد.

ایسنا در خبری نوشت:وی در ادامه تصریح کرد: رئیس‌جمهور به درستی و با تعبیری همه فهم گفته‌اند که دعواها مشکلی از مردم حل نمی‌کند. بر این اساس ما نیاز داریم درباره مشکلات کشور وفاق باشد متاسفانه با وجود همه مشکلات هنوز بر سر اولویت مشکلات و راه کارهای رفع این مشکلات در کشور وفاق نداریم.

وزیر علوم با بیان اینکه تمام بودجه آموزش عالی کشور کمتر از سه درصد بودجه کل کشور است، گفت: این بودجه کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر دنیا است. 

وزیر علوم توجه به علم و عقل نقاد را بهترین معیار برای تحقق وفاق دانست و اظهار کرد: ما هنوز چندان باور نداریم که تنها راه برای برون رفت از مشکلات علم است. در نتیجه به داده‌های علمی کم توجهی صورت می‌گیرد؛ اگرچه معتقد هستم علم معصوم و بدون خطا نیست؛ اما ما چاره دیگری جز توجه به آن نداریم.

وزیر علوم ادامه داد: علم همراه با اخلاق و بینش اخلاقی بشر را نجات می دهد بر این اساس وقتی علم در دست قدرتمندی فاسد باشد می‌تواند بشر را تخریب و نابود کند همچنان که رژیم صهیونسیتی با توسل به آن اقدام به تخریب نسل و بشریت می کند.

سیمایی صراف تاکید کرد: امروز بشر یکبار دیگر از صلح و امنیت دور شد به این دلیل غربی ها امروزه در برابر جنایات رژیم صهیونسیتی سکوت کردند و از اسم حقوق‌بشر سوءاستفاده می‌کنند و جنایات این رژیم را دفاع مشروع می دانند. در این شرایط باید نگران آینده باشیم.

سیمایی صراف تاکید کرد: گاهی این انتقاد صورت می گیرد که چرا از دانشگاه قافله علم عقب افتادیم. باید یادی کنیم از دوران دفاع مقدس که در آن دوران ابزار و تجهیزات ما تناسبی با ماشین جنگی صدام نداشت؛ اما رزمندگان ما با رشادت و ایمان دشمن را به زانو درآوردند؛ به طوریکه یک وجب از خاک این سرزمین از دست نرفت. امروز هم دانشگاه های ما از نظر مالی در محدودیت هستند؛ اما چراغ علم، تعلیم، تربیت و آزمایشگاه ها روشن است و وقتی فعالیت پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی را مشاهده می کنیم با آینده امیدوار می شویم.

وی افزود: ما در دانشگاه ها می توانیم با کمک ظرفیت های که وجود دارد، چراغ علم رو تحقیق را فروزان تر کنیم. لذا دانشگاه های ما به شدت به حمایت های بودجه نیاز دارند و هزینه کرد در این مراکز سرمایه گذاری هست.

وزیر علوم با بیان اینکه تمام بودجه آموزش عالی کشور کمتر از سه درصد بودجه کل کشور است، گفت: این بودجه کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر دنیا است.  همچنین سهم ما از تولید ناخالص ملی بسیار پایین می باشد و در مقایسه با قیمت ارز امروز کمتر از 50 درصد بودجه سال 90 را در اختیار دارد.

سیمایی صراف بر ضرورت حمایت مالی از دانشگاه ها توسط دولت تاکید کرد و گفت: دانشگاه ها به مسئولیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی خود واقف هستند؛ لذا لازم است حمایت های مالی از این مراکز صورت بگیرد.

وی گفت: ما در زمینه حمایت از معیشت کارمندان و اساتید اقداماتی را انجام دادیم تا کرامت آنها تامین شود. اما تا زمانی که محقق نشود بیان نمی کنم.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: ما برنامه عملیاتی که باید برای هفتم توسعه را بنویسیم را آماده کردیم و معتقد هستیم اگر منابع مالی این برنامه تامین شود، شاهد خیزش و رشد قابل توجه علم کشور خواهیم شد که می‌تواند جلوی مهاجرت نخبگان را بگیرد.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان