ماهان شبکه ایرانیان

بررسی صلاحیت محاکم داخلی آمریکا، ایران و عراق در قضیه ترور سپهبد شهید سلیمانی

به میزبانی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان جلسه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با موضوع بررسی صلاحیت محاکم داخلی ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران و عراق در قضیه ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

بررسی صلاحیت محاکم داخلی آمریکا، ایران و عراق در قضیه ترور سپهبد شهید سلیمانی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ جلسه کرسی علمی‌ترویجی با عنوان" بررسی صلاحیت محاکم داخلی ایالات متحده امریکا، جمهوری اسلامی ایران و عراق در قضیه ترور سپهبد شهید سلیمانی" به ریاست علیرضا زمزم و با ارائه علی ایلخانی‌پور عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان در این دانشگاه برگزار شد.

علی ایلخانی‌پور در ابتدا بیان داشت: بررسی صلاحیت محاکم از مباحث مهم و تعیین‌کننده در حوزه آیین دادرسی مدنی و کیفری است.

او افزود : محاکم ابتدا و پیش از ورود به مباحث ماهوی باید صلاحیت خود را نسبت به دعوی مطرح شده بررسی کنند و پس از احراز صلاحیت به بررسی قانون حاکم و مباحث ماهوی، موضوع‌شناسی و تطبیق حکم بر موضوع بپردازند.

وی به قضیه ترور سپهبد شهید سلیمانی در بامداد جمعه سیزدهم دی 1398 مصادف با سوم ژانویه 2020 در پی حمله تروریستی ارتش ایالات متحده آمریکا در محوطه فرودگاه غیرنظامی بغداد اشاره کرد و افزود: در این حمله سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از همراهانشان به شهادت رسیدند که از جمله فرماندهان و رزمندگان حشدالشعبی عراق، ابومهدی المهندس معاون نیروهای حشدالشعبی بودند.  

استاد دانشگاه شهید باهنر اظهار کرد : بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط سپاه پاسداران، سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان نیز از همراهان سپهبد شهید سلیمانی در این حمله تروریستی به شهادت رسیدند.

ایلخانی‌پور در ادامه به صلاحیت تجویزی محاکم ایران جهت تعقیب و محاکمه آمرین و عاملین ترور سپهبد شهید سلیمانی از قبیل: ارزیابی صلاحیت تجویزی یا قانونی، اعمال صلاحیت سرزمینی، تحلیل صلاحیت ایران بر مبنای صلاحیت سرزمینی در پرونده ترور شهید سلیمانی و اعمال صلاحیت واقعی پرداخت.

گفتنی است: نگین شفیعی و محمد امینی‌زاده، اعضای هیئت‌علمی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه به‌عنوان ناقد اول و دوم، این کرسی علمی‌ترویجی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان