ماهان شبکه ایرانیان

وجود بیش از هزار مورد پروانه معتبر استاندارد در قزوین

مدیرکل استاندارد استان قزوین گفت: تعداد پروانه های معتبر استاندارد استان هزار و ۱۷۱مورد است که از این تعداد ۱۲۲مورد در شش ماهه اول سال جاری تمدید و صادر شده است.

وجود بیش از هزار مورد پروانه معتبر استاندارد در قزوین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ «میترا عقیلی» مدیرکل استاندارد استان قزوین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرآنلاین به مناسبت روز جهانی استاندارد و تبریک این روز اظهارکرد: امسال روز جهانی استاندارد مصادف با 14اکتبر و 23مهر با شعار «استانداردها؛ مشارکت مردمی، جهش تولید و توسعه اقتصادی است» نامگذاری شده است.

عقیلی اظهارکرد: استانداردها بستری مناسب جهت دستیابی به جهان و آینده ای بهتر برای کمک به مردم است. سازمان استاندارد، مسئولیت حفظ صیانت از حقوق عامه را بر عهده دارد و به دنبال کسب رضایت مردم و ارتقای کیفیت کالا است؛ اگر مردم از کالا و محصولی راضی باشند نشان دهنده کیفیت لازم آن است.

مدیرکل استاندارد قزوین تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد مرجع رسمی و حاکمیتی در کشور می‌باشد. سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد کشور با هدف بروزرسانی استانداردها و بالا بردن کیفیت، افزایش کارایی و بهبود روش‌های تولید با کیفیت کالا و ارائه خدمت شایسته به ملت وظیفه این سازمان است.

در کنار این مسئولیت خطیر، کنترل کیفیت کالاهای صادراتی مشمول استانداردهای اجباری و کنترل کیفیت کالاهای وارداتی با هدف حفاظت و حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی، مسئولیت‌ بسیار مهم این نهاد ملی است.

رشد 40درصدی اظهارنامه‌های صادراتی مشتقات نفتی

عقیلی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد طی 6ماهه نخست سال جاری پرداخت و خاطرنشان کرد: تعداد اظهارنامه های صادراتی مشتقات نفتی که جهت آزمون های لازم به آزمایشگاه‌های تایید صلاحیت شده استاندارد ارسال شده به نسبت 6ماهه اول سال گذشته، 40درصد رشد داشته است.

مدیرکل استاندارد قزوین گفت: همچنین طی 6ماهه اول سال جاری 6هزار و 390نفر ساعت آموزش و کارآموزی برای مدیران کنترل کیفیت برگزار شده است.

وی افزود: در این مدت از هزار و 336واحد تولیدی بازدید و هزار و 420واحد هم نمونه برداری شده است.

صدور و تمدید 122پروانه استاندارد در قزوین

مدیرکل استاندارد قزوین گفت: تعداد پروانه های معتبر استاندارد استان هزار و 171مورد است که از این تعداد 122مورد در شش ماهه اول سال جاری تمدید و صادر شده است.

عقیلی افزود: در حال حاضر 859واحد تولیدی تحت نظر سازمان استاندارد فعالیت می کنند همچنین در شش ماهه نخست سال جاری هم تعداد 973مورد پروانه تایید صلاحیت برای مدیران کنترل کیفیت نیز صادر شده است.

وی درخصوص روند ابطال پروانه های استاندارد واحدهای تولیدی توضیح داد: اگر واحد تولیدی شرایط و الزامات استاندارد و سیستم کیفیت را رعایت نکند در مرحله اول منجربه تعلیق پروانه و مرحله بعدی ابطال می شود.

مدیرکل استاندارد قزوین خاطرنشان کرد: اگر واحدی پس از نظارت اداره استاندارد و انجام نمونه برداری و آزمون با الزامات استاندارد مغایرت داشته باشد نمره منفی می گیرد و اگر نمره منفی واحد تولیدی، بحرانی باشد موضوع در کمیسیون ماده42 که با حضور دادستان برگزار می شود مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تکرار تخلف پرونده شرکت به مراجع قضایی ارجاع می شود.

مدیرکل استاندارد قزوین افزود: داشتن مدیرکنترل کیفیت تایید صلاحیت شده یکی از الزامات واحدهای تولیدی است؛ اگر واحد تولیدی، مدیر کنترل کیفیت دارای صلاحیت نداشته باشد و یا مدیر کنترل کیفیت در زمان تولید در شرکت حضور نداشته باشد مجددا منجر به تعلیق پروانه می شود.

عقیلی با بیان اینکه در سال حداقل 2بار بازرسی و 4بار نمونه برداری از واحدهای تولیدی انجام می شود، گفت: گاهی برای کنترل بیشتر؛ بازرسی ها از یک واحد تولیدی به تعداد 10بار در سال نیز می رسد.

وجود بیش از هزار مورد پروانه معتبر استاندارد در قزوین

وی ادامه داد: همچنین در طرح امین نمونه برداری از کالاهای پرمصرف در بازار انجام می شود و به این شکل نظارت های لازم بر محصولات واحدهای تولیدی در بازار صورت می گیرد.

سامانه مردم‌دار؛ پل ارتباطی بین مردم و سازمان استاندارد

این مسئول خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای کیفیت کالا، درگاه الکترونیکی «مردم‌دار» این امکان را برای شهروندان فراهم کرده تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات  خود را در حوزه های مخلتف از طریق شماره تلفن گویا 1517 مطرح کنند.

عقیلی افزود: علاوه بر این شهروندان در هنگام خرید می‌توانند با ارسال کد 10رقمی درج شده زیر نشان استاندارد به سامانه پیامکی 10001517 از صحت علامت استاندارد و کیفیت محصول خریداری شده مطمئن شوند.

وی تصریح کرد: همچنین طرح سنجش نرخ کیفیت کالا به ویژه برای کالاهای پرمصرف با هدف سنجش رضایت مردم از کیفیت کالاهای دارای نشان استاندارد در حال اجرا است و انتظار داریم مردم در این طرح همکاری کنند.

وی با اشاره به دستاورد عظیم سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: نظام تأیید صلاحیت ایران پس از 26سال، عضو اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آسیا اقیانوسیه شد و اکنون نتایج آزمون های ما در 110کشور جهان مورد پذیرش است و زمینه‌ای برای ورود به بازارهای جهانی و تجارت با دنیا براساس امضای استاندارد ایران فراهم شده است.

این مسئول توضیح داد: ILAC اتحادیه بین‌المللی اعتبارسنجی آزمایشگاه‌ها و جهانی شدن امضای استاندارد ایران علاوه بر اینکه میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد، خدمت‌دهی به صنایع ایران را تسهیل و دسترسی آنان برای برخورداری از تأییدیه‌های استاندارد جهانی را آسان و کم‌هزینه می‌کند.

برگزاری دوره های آموزشی رایگان برای مدیران کنترل کیفیت

عقیلی تاکید کرد: واحدهای تولیدی در عرصه رقابت پذیری باید ارتقای کیفیت تولید را در اولویت قرار دهند و به سمت نمونه شدن حرکت کنند چون در صورت واحد استاندارد نمونه بودن تعداد نمونه برداری های اداره استاندارد از این واحدها کمتر می شود. همچنین اگر واحدهای تولیدی پروانه استاندارد داشته باشند، صادراتشان نیز با هزینه کمتری انجام می شود.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و کسب مهارت و تجربه بیشتر مدیران کنترل کیفیت، دوره های آموزشی با عنوان «توان افزایی مدیران کنترل کیفیت» به صورت رایگان برگزار می شود.

لزوم ترویج فرهنگ استانداردسازی از دوران کودکی

مدیرکل استاندارد قزوین در خصوص ارائه راهکار جهت ارتقای فرهنگ استفاده از کالاهای استاندارد بیان کرد: ترویج فرهنگ استانداردسازی امکان آشنایی مردم با حقوق خود و ایجاد حق مطالبه گری را فراهم می کند؛ بهتر است این فرهنگ‌سازی از دوران کودکی انجام شود و کودکان ضمن آشنایی با مفاهیم استاندارد، درصورت مشاهده کالایی بدون علامت استاندارد به والدین اطلاع دهند تا آن کالا خریداری نشود.

عقیلی با اشاره به اجرای طرح سفیران استاندارد اظهارکرد: در این طرح  دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی ضمن بازدید از اداره استاندارد و واحدهای تولیدی؛ با تجهیزات و اقدامات استاندارد و و روند تولید در واحدها آشنا می شوند و در ادامه تعدادی از این دانش آموزان به عنوان سفیران استاندارد در مدارس به ارائه ترویج فرهنگ استاندارد می پردازند.

وجود بیش از هزار مورد پروانه معتبر استاندارد در قزوین

این مسئول ادامه داد: برگزاری سمینارها در دانشگاه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌های راه‌اندازی دفاتر استانداردسازی در دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت حفظ ارتباط بین اداره استاندارد و دانشگاه و آشنایی دانشجویان با الزامات استاندارد بسیار تاثیرگذار می باشد.

مدیرکل استاندارد قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر دفاتر استانداردسازی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، پیام نور، اتاق بازرگانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین جهت برگزاری دوره های آموزشی راه اندازی شده است.

انتخاب 5واحد نمونه استانی در زمینه رعایت استاندارد

عقیلی با اشاره به استقرار واحدهای تولیدی مطرح مواد شوینده کشور و پژوهشکده منطقه ای در زمینه صنایع شوینده در استان قزوین اظهارکرد: امسال 5واحد تولیدی نمونه در زمینه رعایت استاندارد انتخاب شدند که در شورای استاندارد از این واحدها تقدیر خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان