ماهان شبکه ایرانیان

چرا تولید کیا ریو محبوب ایرانیان متوقف شد؟

خودروی کیا ریو Kia Rio در سال ۲۰۲۳ به ایستگاه پایانی رسیده و تولیدش متوقف شد. آیا دلیل این مساله را می‌دانید؟

چرا تولید کیا ریو محبوب ایرانیان متوقف شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش گجت‌نیوز، تولید خودروی بسیار محبوب کیا ریو (Kia Rio) که در کشور ما نیز حضور قدرتمندی داشت در سال 2023 به پایان رسید. علیرغم این مساله خودروی ریو همچنان یکی از مطمئن‌ترین خودروهای تاریخ این کمپانی کره‌ای به شمار می‌رود که پایین‌ترین نرخ خرابی را نسبت به دیگر محصولات این کمپانی داشت. اما چرا کیا تصمیم گرفت ساخت خودرو ریو را متوقف کند؟

خودروی کیا ریو در سال‌های 2022 و 2023 از وبسایت سخت‌گیر J.D. Power امتیاز اطمینان‌پذیری فوق‌العاده 86 از 100 را دریافت نمود و یکی از بهترین گزینه‌ها برای رانندگانی لقب گرفت که به‌دنبال خرید یک خودروی واقعا کم‌خرج بودند. به گزارش RepairPal هزینه تعمیرات خودروی کیا ریو در هر سال به‌طور متوسط کمتر از 450 دلار بوده است. این مساله زمانی ارزشمندتر می‌شود که متوجه می‌شویم شروع قیمت مدل 2023 این خودرو از تنها 16750 دلار بوده است.

چرا تولید کیا ریو محبوب ایرانیان متوقف شد؟

در عین حال، خودروی Rio نیز همانند بسیاری محصولات سدان باکیفیت و بادوام بازار قربانی گرایش وحشتناک رانندگان اکثر نقاط دنیا به خودروهای شاسی بلند شد. در نتیجه این اپیدمی فراگیر در سرتاسر دنیا فروش این خودرو نیز همانند بسیاری محصولات هم‌رده و هم‌کلاسش رو به کاهش گذاشت تا رفته‌رفته شاهد حذف آن از سبد محصولات کیا باشیم. البته کره‌ای‌ها به‌طور خاص هیچ دلیل مشخصی را برای کنار گذاشتن ریو از خط تولید مطرح نکردند؛ اما با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه دلایل این مساله شد.

دلیل متوقف شدن ساخت خودرو کیا ریو چه بود؟

عمده دلیل کنار رفتن Rio از خط تولید، فروش ضعیف آن بود. با بررسی آمار فروش این خودرو می‌توان متوجه شد که در سال‌های اخیر این اتومبیل وضعیت خوبی را از حیث فروش سپری نکرده است. برای مثال در سال 2020 میزان فروش این خودرو تنها 23927 دستگاه بوده و در سال‌های 2021 و 2022 و 2023 نیز به‌ترتیب به 31362 دستگاه، 27065 و سرانجام 26801 دستگاه برآورد شده است.

چرا تولید کیا ریو محبوب ایرانیان متوقف شد؟

این مساله البته تا حدی به شرایط بازار مربوط بود؛ زیرا حتی در سال‌هایی که رانندگان گرایش بیشتری به خودروهای سدان داشتند نیز آمار فروش Kia Rio چندان درخشان نبوده و بین سال‌های 2005 تا 2023 در محدوده 16760 دستگاه و 43873 دستگاه متغیر بوده است.

همچنین دیگر دلیل بزرگ متوقف شدن تولد خودرو ریو نیز تغییر سلیقه رانندگان و گرایش بیشتر آن‌ها به خودروهای شاسی بلند بوده است. در نتیجه این اتفاق کیا چاره‌ای جز کنار گذاشتن مدل‌های کم‌فروشی چون Rio نداشت تا تمرکز خود را بیشتر روی شاسی بلندها متمرکز کند. جالب است بدانید که کمپانی مادر کیا یعنی هیوندای نیز استراتژی مشابهی را در قبال دیگر خودروی محبوب در کشور ما یعنی هیوندای اکسنت پیاده کرده بود.

چرا تولید کیا ریو محبوب ایرانیان متوقف شد؟

بد نیست بدانید که در طی سال‌های اخیر میزان فروش خودروهای شاسی بلند نیز با افزایشی انفجاری روبرو شده؛ به‌طوری که اکنون نیمی از تمامی خودروهای موجود در دنیا (48 درصد) اتومبیل‌های شاسی بلند هستند. با در نظر گرفتن این استقبال فوق‌العاده از خودروهای SUV کنار گذاشتن مدل ریو از سوی کیا منطقی به نظر می‌رسد.

227227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان