ماهان شبکه ایرانیان

رویکرد مهارت محوری مرکز تحقیقات کشاورزی برای جذب جوانان به فعالیت های کشاورزی

عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با تأکید بر رویکرد مهارت محوری مرکز تحقیقات گفت: دیرپذیری و افزایش میانگین سن کشاورزان باعث شده تا شاهد نفوذ یافته های علمی در مزارع نباشیم.

رویکرد مهارت محوری مرکز تحقیقات کشاورزی برای جذب جوانان به فعالیت های کشاورزی

به گزارش خبرآنلاین علیرضا صابری با اشاره به قدمت 50 ساله مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در استان گفت: این مرکز با 6 بخش تحقیقاتی،8 ایستگاه تحقیقاتی و 6 آزمایشگاه تخصصی اقدامات و فعالیت های بسیار خوبی را انجام داده است.

وی افزود: با وجود محققین و اعضای هیآت علمی حاذق در این مرکز، متأسفانه انتقال دانش به تدریج صورت می گیرد، در واقع یک قسمت از وظیفه مندی ما به اداره ترویج سازمان جهاد کشاورزی سپرده شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه آموزش به کارکنان، آموزش به بهره برداران و آموزش های رسمی در مرکز تحقیقات انجام می-شود، گفت: در آموزش بهره برداران به دنبال این هستیم که با برگزاری روز مزرعه و کارگاههای تخصصی یافته های علمی مرکز تحقیقات را به بهره‌برداران انتقال دهیم؛ در واقع هدف نهایی ما این است چیزی که در اثر تحقیق به آن می رسیم به بهره برداران، کشاورزان و دامداران انتقال و نمود تحقیقات خود را در عرصه مشاهده کنیم.

دو هنرستان کشاورزی در استان گلستان

صابری با بیان اینکه تمام تلاش ما انتقال یافته های علمی به بخش ارجاع است، افزود:دیر پذیر بودن کشاورزان و افزایش میانگین سن بهره برداران کشاورز و دامدار موجب شده تا یافته های علمی را با سرعت کندتری در عرصه مشاهده کنیم. در این راستا و برای جوان سازی بخش کشاورزی، یک هنرستان کشاورزی دخترانه در گرگان و یک هنرستان پسرانه کشاورزی در کردکوی راه اندازی شده است، هدف ما از فعالیت این دو هنرستان این است با ارائه آموزش های جامع تر و کیفی تر، کشاورزان جوان و خوش فکر ما دانش جدید را بپذیرند تا شاهد افزایش تولید پایدار باشیم.

وی ادامه داد: در بحث آموزش و تشویق جوانان به کشاورزی طرح کار حین تحصیل را دنبال می کنیم در هنرستان دخترانه ما واقع در جرجان 5، گیاهان دارویی اسانس گیری و خشک می شود و آن را به فروش می-رسانند، هم چنین دانش آموزان در این هنرستان قارچ تولید می کنند و بحث فروش آن هم وجود دارد در واقع ما دنبال این هستیم 50 درصد از کار دانش آموزان به جز دروس تئوری کاربردی باشد،علوم تخصصی نیز 100 درصد کاربردی است و آزمون هایی که از دانش آموزان در این هنرستان ها گرفته می شود نیز کاربردی هستند، در کردکوی هم زمین در اختیار دانش آموزان قرار دادیم به طور کلی رویکرد ما به سمت مهارت محوری است و از آموزش تئوری دوری می کنیم.

تبادل ژنتیک با مراکز تحقیقات بین‌المللی

عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در خصوص دیگر فعالیت های این مرکز گفت: یک وظیفه حکومتی ما ایجاب می کند که با مراکز تحقیقات بین المللی در راستای افزایش عملکرد کمی و کیفی تبادل ژنتیک داشته باشیم ضمن اینکه با مناطق هم اقلیم مثل گیلان، مازندران و مغان این تبادل را داریم از طرفی رویکرد ما این است با کمترین سمپاشی بیشترین عملکرد کمی و کیفی را در مزارع شاهد باشیم سال گذشته به جای سه بار سمپاشی با یک بار سمپاشی زنگ زرد را کنترل کردیم که علاوه بر صرفه جویی در هزینه-ها،خطرات زیست محیطی نیز کاهش پیدا می کند در واقع سمپاشی هاعوارض خاص خود را دارند و مانده سموم بر سلامتی ما و نسل آینده تأثیر گذار خواهد بود.

صابری ادامه داد: از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات می توان به معرفی ارقام با مصرف آب کمتر و مقاوم به تنش های محیطی با طول دوره رشد کوتاه مدت و نظارت بر 50 هزار تن بذر کشور اشاره کرد در واقع هدف اصلی ما رسوخ دانش به مزارع است .

وی در خصوص چگونگی عملیاتی شدن الگوی کشت در استان گفت: در این راستا باید سیاست های قیمت گذاری محصولات هموار و سیاست های صادرات و واردات کنترل شود از سویی دستگاههای نظارتی،سیاست گذار و اجرایی باید کنار هم باشند و یک نسخه واحد تجویز شود تا بتوانیم نسخه های فنی که در مؤسسه تحقیقات دیده می شود را عملیاتی کنیم.

عضو هیات علمی و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مرکز تحقیقات گفت: تفاهم نامه های خوبی را با بخش خصوصی اجرا کردیم که یک بعد آن تعاونی تولید است در بحث آموزش نیز با هم مشارکت داریم و بعضی از شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی استان در حال حاضر در مرکز تحقیقات مستقر هستند بحث آموزش را به آنها رائه و این شرکت ها از دانش مرکز  تحقیقات برای توسعه کارخودشان استفاده می کنند.

صابری افزود: در مجموع بخش خصوصی بیشتر دنبال استفاده از تسهیلات کم بهره و نقدینگی است و کمتر سراغی از مراکز تحقیقات می گیرند ما این امکانات و تسهیلات را در اختیار نداریم و دانش تنها چیزی است که می توانیم ارائه دهیم، متأسفانه دانش همیشه مظلوم واقع می شود در حالی که اگر ارتباط بخش خصوصی و کشاورزان پیشرو با مرکز تحقیقات بیشتر شود شاهد تولید پایدار، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال خواهیم بود.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان