ماهان شبکه ایرانیان

پس از یک‌سال سرانجام پرونده قتل مهرجویی نامعلوم است

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر ۲۲ مهر ماه سال ۱۴۰۲ به طرز فجیعی در ویلای شخصی خود در شهرک زیبادشت کرج به قتل رسیدند.

پس از یک‌سال سرانجام پرونده قتل مهرجویی نامعلوم است

مهسا بهادری: جنایتی هولناک که در جریان آن داریوش مهرجویی، کارگردان سینما و همسرش قربانی سرقت از خانه‌شان شدند. شامگاه بیست‌ودومین روز مهر ماه وقتی مونا مهرجویی، دختر این زوج از گالری به خانه برگشت، نمی‌دانست چه سرنوشت تلخی برای پدرومادرش رقم خورده است.

او با ورود به خانه ویلایی با جسد غرق در خون پدرش در آشپزخانه و جسد دست بسته مادرش در اتاق خواب روبه‌رو شد. عاملان جنایت در قتل این زوج نهایت قساوت را به کاربرده بودند.

وحیده محمدی‌فر، همسر داریوش مهرجویی یک هفته قبل از این جنایت در صفحه اینستاگرامی خود پستی منتشر کرد که در آن از تهدید فردی ناشناس با چاقو و سرقت از خانه‌شان خبر داده بود. پس از انتشار این پست «اعتماد» با او مصاحبه‌ای انجام داد. او در این مصاحبه گفته بود: «9 ماه اروپا بودیم و تازه برگشتیم. ما اصلا با کسی رفت و آمدی نداریم، اما قبلا باغبانی داشتیم که از ما سرقت کرد. بعدا متوجه شدیم که هم باغبان ما بوده و هم باغبان همسایه کناری ما. او را تحویل پلیس دادیم، اما همسایه کناری ما باغبان را بخشید و او آزاد شد. باتوجه به اینکه برادر او دزد و همدستش بود به ما اطلاع دادند که باید او را پیدا کنیم و تحویل پلیس بدهیم. برادر باغبان ما در این شهرک کار می‌کند چرا باید خیلی راحت برای خودش آزاد باشد؟ ما اینجا از دست این افراد خیلی مصیبت کشیدیم، اما در مورد سنتور و یک‌سری وسایلی که فقط یک هنرمند ارزش آن را می‌تواند درک کند، باید گفت که به سرقت رفته و سرقت هم کار خودی بوده است. البته وکیل‌مان آقای سروری پیگیر آن است، اما قرار شده ما به طرف نگوییم تا از او بازجویی کنند.»

دو روز بعد از صحبت‌های محمدی‌فر در 22 مهر ماه 1402 مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌شان به قتل می‌رسند. رییس پلیس آگاهی فراجا در این باره اعلام کرد که این حادثه حدود ساعت 22 و 30 دقیقه از سوی دختر مرحوم به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع داده می‌شود. پلیس پس از حضور در صحنه جرم پی می‌برد که مقتولان با ضربات چاقو به قتل رسیدند. پلیس مدعی بود بعد از درگیری اولیه مرحوم مهرجویی روی زمین می‌افتد و همسر مهرجویی نیز از هال به سمت اتاق خواب فرار می‌کند و آنجا توسط قاتل یا قاتلان به قتل می‌رسد. آن شب دختر مرحوم در خانه حضور نداشته و حوالی ساعت 14 و 30 دقیقه از خانه خارج و به یک گالری رفته، اما وقتی به خانه بازگشته با صحنه جنایت روبه‌رو شده است. یک هفته بعد از این حادثه ناگوار، پلیس و مراجع قضایی، چهار متهم را به عنوان عاملان این جنایت معرفی می‌کنند که تاکنون نیز با وجود معرفی این اشخاص به عنوان متهم، هیچ کس دقیق نمی‌داند آن شب چاقو در دست چه کسی بوده است!

20 بازداشتی با سه متهم اصلی

در همان ابتدا تمامی سناریوها و احتمالات در نظر گرفته شده و پس از بررسی و تحقیقات و شناسایی مظنونین احتمالی، تعداد 20 نفر بازداشت و تحقیقات فشرده از آنان در جهت رسیدن به سرنخ‌های بیشتر در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز در همان زمان اعلام کرد که مشخص شده 3 نفر از متهمان اصلی پرونده در بین دستگیرشدگان اولیه هستند و لذا تمرکز بر روی آن‌ها قرار گرفته و پس از ساعت‌ها بازجویی و تحقیق و استناد به ادله‌های موجود متهمین به حضور فرد چهارم درپرونده اقرار کرده و مشخص شد که در شب حادثه 4 نفر در محل جنایت حضور داشته و لذا پس از صدور دستور قضایی نفر چهارم هم بازداشت شده و تحقیقات در این مرحله به سر انجام رسید.

بعد از گزارش این جنایت تحقیقات گسترده‌ای زیر نظر دادستان شهرستان فردیس آغاز و در کمتر از یک هفته با دستگیری چهار مرد افغان راز این جنایت فاش شد. اسکندر، میرویس، کریم و داوود چهار تبعه افغانستانی بودند که شبانه با ورود به خانه ویلایی در شهرک ناز، جنجالی‌ترین جنایت سال را رقم زدند.

تحقیقات نشان می‌داد که این مرد به‌دلیل سرقت از خانه مهرجویی از کارش اخراج شده بود و از همان زمان با این خانواده اختلاف داشت. مأموران سراغ پرونده باغبان رفتند و متوجه شدند که او چند سال پیش اقدام به سرقت یک جاروبرقی از خانه مهرجویی کرده بود.

پس از آن و با شکایت این خانواده، باغبان دستگیر شد، اما ادعا کرد که جاروبرقی را به فرد دیگری فروخته است.

باغبان جوان به اتهام سرقت روانه زندان شد و مدتی در حبس بود تا اینکه آزاد شد، اما پس از آزادی مدعی بود که در مدتی که برای خانواده مهرجویی کار می‌کرده، 30میلیون تومان از آن‌ها طلب دارد؛ ادعایی که مهرجویی و همسرش آن را قبول نداشتند و از همان زمان میان آن‌ها بر سر این مبلغ اختلاف بود.

اعترافی از زبان قاتلان

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در البرز، اعترافات قاتل مهرجویی را اینگونه نقل کرد؛

قاتل: بعد از اینکه با شکایت خانواده مهرجویی دستگیر شدم، از آن‌ها کینه به دل گرفتم. آن‌ها به‌خاطر یک جاروبرقی از من نگذشتند و وقتی آزاد شدم، سراغشان رفتم و خواستم 30میلیون تومان که از آن‌ها طلب داشتم را بدهند، اما انکار کردند.

من در زمانی که برای آن‌ها کار می‌کردم، 30میلیون تومان طلبکار شده بودم، اما آن‌ها حاضر نبودند این مبلغ را پرداخت کنند و می‌گفتند که هیچ بدهی‌ای به من ندارند.

همه این‌ها باعث شده بود که از آن‌ها کینه به دل بگیرم. در نهایت نیز وقتی دیدم حاضر نیستند پولم را بدهند، نقشه قتل‌شان را کشیدم.

شب حادثه به همراه برادرم که سرایدار یکی از ویلاها در شهرک است و 2دوست دیگرم که آن‌ها هم در شهرک کار می‌کنند، راهی ویلای مهرجویی شدیم.

وقتی در را باز کرد، من با چوب به سمت او حمله کردم و به او ضربه زدم. برادرم و دوستم هم به اتاق رفتند و همسرش را گرفتند.

ابتدا برادرم دستان همسر مهرجویی را گرفت و دوستم با چاقو به او ضربه زد و وقتی بی‌حال شد برادرم هم با چاقو به او ضربه زد.

من هم مهرجویی را با چاقو زدم و بعد به اتاق رفتم و وقتی مطمئن شدیم هردویشان مرده‌اند، النگوها و طلاهای همسر مهرجویی، موبایل و اموال دیگر را سرقت و آنجا را ترک کردیم.

سپس به خانه‌ام رفتم، چون لباسم خونی شده بود، آن را دور انداختم و یک دست لباس نو تهیه کردم و پوشیدم.

طلاها، اموال مسروقه و چاقو را هم به دوستم که در شهرک کار می‌کرد دادم تا نگه دارد.

این منبع آگاه گفت: با اعترافات هولناک باغبان جوان، مأموران راهی مخفیگاه چهارمین متهم که النگوها، چاقو و اموال مسروقه در اختیار او بود، شدند و این مرد نیز دستگیر شد.

با دستگیری متهمان و کشف اموال مسروقه، معمای قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر فاش شد و بعدازظهر پنجشنبه، متهمان تحت تدابیر شدید امنیتی به شهرک زیبادشت، جایی که آقای کارگردان و همسرش به قتل رسیده بودند، منتقل و در برابر دادستان و کارآگاهان جنایی صحنه قتل را بازسازی کردند و به تشریح جزئیات اتفاقات آن شب پرداختند.

پس از یک‌سال سرانجام پرونده قتل مهرجویی نامعلوم است

درخواست وکیل خانواده 

در همان زمان مانوش منوچهری وکیل مونا مهرجویی فرزند داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر ضمن مشورت با خانواده آن عزیزان به قتل رسیده، در پاسخ به مراجعات اصحاب رسانه و اخبار متناقض و غیرقطعی منتشره و ضمن سپاسگزاری از دادستانی محترم فردیس و استان البرز و اداره آگاهی مربوطه برای زحمات شبانه روزی جهت کشف حقیقت، با توجه به این که تاکنون به دلیل شرایط خانواده، امکان حضور مستقیم در روند تحقیقات و اطلاع از جزئیات پرونده فراهم نشده است، تقاضا دارم تا پایان رسیدگی و اتمام روند دادرسی و صدور حکم قطعی و روشن شدن تمامی ابعاد جنایت، از انتشار هر گونه اخباری که مورد تایید اولیای دم یا وکلای ایشان نباشد از جمله معرفی قاتل یا قاتلین احتمالی پرهیز شود. امید داریم که حقیقت به شیوه ای روشن و عادلانه بزودی برای تمامی دوستداران آن عزیزان عیان گردد.

سرقت عامل قتل

سی‌ام آبان 1402 بود که مسعود ستایشی در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر گفت: در این زمینه رییس کل دادگستری استان البرز زحمت کشیدند در دو و سه مرحله اطلاع رسانی کردند. من در جلساتی که بوده تا آنجایی که امکان اطلاع رسانی داشته مطالب را گفتم. پرونده جنایی و کیفری و در مرحله دادسراست و باید تمام ابعاد و زوایای پرونده در اطلاع رسانی مورد توجه قرار گیرد. در خصوص پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرشان تا الان 4 نفر متهم که حاضر در صحنه قتل بودند و به اعمال ارتکابی اقرار داشتند. علاوه بر این اقراری که متهمان داشتند امارات دیگری هست که در پرونده وجود دارد و بر موضوع و ارتکاب قتل دلالت دارد.

ستایشی ادامه داد: یکی ازموارد و نکاتی که مطمح نظر بازپرس و دادستان ما در شهرستان فردیس واقع شده این است که آلت قتاله خون آلود و اموال مسروقه‌ای در محله اختفای متهمان بوده است؛ مثل طلایی که کشف شده و به تایید دخترشان رسیده و درمحل اختفای متهمان بوده است. خونی در محل ارتکاب جرم کشف شده و این خون در صحنه قتل با خون یکی از متهمان انطباق دارد. گوشی مقتولین از منزل یکی از متهمان کشف شده است. بازبینی پیام هایی که در گوشی تلفن بوده دلالت بر این موضوع دارد. تحقیقات ادامه دارد. استعلاماتی صورت گرفته است. منتظر جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست هستیم. ان شاءالله در نیمه اول آذرماه پرونده به صدور کیفرخواست منتهی خواهد شد. این قتل‌های دلخراش با کمترین زمان و با اهتمام ویژه ای کشف شد و مطمئن باشید که کسانی که مجرمیتشان به اثبات برسد به سزای عملشان خواهند رسید.

تحقیقات همچنان ادامه داشت 

در همین حین که تحقیقات ادامه داشت نوزدهم آذر کیفرخواست متهمان به دادگاه ارسال شد. مانوش منوچهری، وکیل مونا، دختر داریوش مهرجویی گفت: «از طریق رسانه‌ها از صدور کیفرخواست باخبر شدیم. در حالی که تحقیقات در دادسرا همچنان ادامه داشته است. به دلیل وجود ابهاماتی در پرونده، تقاضای تحقیقات در برخی موارد را درخواست کرده بودیم که تا تکمیل تحقیقات و بررسی اعتراض به نظریه پزشکی قانونی، همچنان صدور کیفرخواست غیرممکن به نظر می‌رسید.»

27 دی جلسه محاکمه بدون حضور اولیای دم برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که یکی از چهار متهم این پرونده قاتل اصلی است و سه متهم دیگر با او همدستی کرده‌اند. این متهمان که کم سن و سال هستند از زندان به دادگاه کیفری استان البرز منتقل شدند و جلسه محاکمه آنها در سالن اصلی در حال برگزاری است.

دو متهم این پرونده زیر سن قانونی بودند. آنها شناسنامه نداشتند و با آزمایش های پزشکی مشخص شده هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند.

جزییات رای بدوی دادگاه 

هشت ماه پیش و در بیست‌وسوم بهمن، رئیس کل دادگستری استان البرز با تبیین برخی از جزئیات رأی صادره در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز اضافه کرد: «بر اساس کیفرخواست صادره، برای چهار متهم پرونده مجازات قانونی متناسب صادر شده است و بدین ترتیب متهم ردیف اول به اتهام «قتل عمدی» مرحوم مهرجویی و مرحومه محمدی‌فر و بر اساس مطالبه قصاص از سوی اولیای دم به «قصاص نفس» محکوم شد.

وی افزود: علاوه بر قصاص نفس، متهم ردیف اول در مورد سایر جرایم ارتکابی همزمان با قتل از قبیل «سرقت» به بیست سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شد؛ همچنین بابت جرایم قبل از ارتکاب قتل، که ناظر بر یک هفته قبل از این اقدام است از جمله به اتهام «ورود به منزل به صورت غیرقانونی» و «تهدید با چاقو» مجموعاً به هشت سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده است که البته طبق مقررات در مجازات‌های تعزیری، مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

فاضلی هریکندی با یادآوری اینکه این پرونده سه متهم دیگر نیز دارد متذکر شد: در رأی صادره، متهمان ردیف دوم و سوم نیز به اتهام جرایمی نظیر «شروع به قتل» و «سرقت» مجموعاً هر یک به 36 سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شده‌اند.

وی ادامه داد: «در مورد متهم ردیف چهارم هم به جهت ارتکاب جرایمی نظیر «معاونت در شروع به قتل» و «سرقت» و با لحاظ نقش وی در جرایم ارتکابی، دادگاه وی را مجموعاً به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرده است. آرای صادر شده قطعی نبوده و در صورت فرجام‌خواهی، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و در صورت تأیید رأی و قطعیت آن، اجرا خواهد شد.»

رئیس کل دادگستری استان از همکاران خود در دادگستری کل استان البرز، نیروی انتظامی به ویژه پلیس آگاهی استان و همچنین اداره کل پزشکی قانونی استان البرز به جهت تلاش شبانه روزی که منتهی به شناسایی و دستگیری متهمان و کشف ابعاد مختلف پرونده و نهایتاً صدور حکم در حدود چهار ماه پس از وقوع جرم شد، تقدیر کرد.

دوبار قصاص و پرونده‌ای پر ایراد

سخنگوی قوه قضاییه در 22 خرداد درباره جزییات پرونده اعلام کرد: « این پرونده دارای چهار متهم است که متهم اول به دو بار قصاص ، متهم دوم به تحمل 20 سال حبس و شلاق تعزیری، متهم سوم به تحمل 20حبس و متهم چهارم به دلیل نوجوان بودن به پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شدند. از رأی صادره فرجام‌خواهی و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده و در حال رسیدگی است؛ هنوز رأی قطعی صادر نشده است؛ از این رو از اعلام جزییات بیشتر پرونده خودداری می‌کنیم.»

با این وجود پرونده با ایرادات مهم و اساسی روبه‌رو است و دادگاه کیفری استان البرز تا به حال به این ایرادات توجهی نشان نداده و به گفته وکیل اولیای دم مهرجویی و همسرش، دادگاه برای صدور رای بسیار شتابزده عمل کرده است. هر چند دیوان عالی کشور دستور تکمیل تحقیقات را صادر کرده، اما باید دید در تکمیل تحقیقات، دادگاه کیفری فردیس اقدامات لازم را در این راستا انجام می‌دهد یا اینکه باز به ایرادات پرونده که توسط وکیل اولیای دم مطرح شده، بی‌توجه خواهد بود.

در نهایت در بیست‌ودوم اعلام شد که دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و همسرش جهت رفع ابهامات پرونده مجدد برگزار می‌شود.

پس از یک‌سال سرانجام پرونده قتل مهرجویی نامعلوم است

یک سال گذشت و پرونده‌ای که ناتمام ماند

اکنون که یک روز از سالگرد قتل این زوج سرشناس گذشته است مانوش منوچهری در گفتگویی اعلام کرده که از نظر او «متهمان انگیزه کافی برای جنایت علیه این دو نفر نداشتند. بنابراین حتما پای یک آمر دیگری در میان است که این چهار متهم فقط اجراکننده اوامرآن آمر بوده‌اند.»

منوچهری گفته بر همین اساس و ایراداتی که خودش به روند تحقیقات پرونده طرح کرده دیوان عالی کشور پرونده را به «دادگاه یک کیفری» ارجاع داده است.

به گفته این وکیل حقوقی با وجود ارجاع دیوان عالی و برگزاری دو جلسه رسیدگی دیگر به این پرونده، قاضی «نظری برانجام تحقیقات» نداشته و به عقیده وکیل خانواده مهرجویی «به احتمال زیاد همان حکم مجدد تایید» خواهد شد.

245245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان