به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این مراسم که در تالار امام خمینی(ره) دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار شد حسن فروغی، دبیر علمی نشست در سخنانی گفت: توسعه دانش و نظریهپردازی یکی از مهمترین رسالتهای نهادهای علمی قرآنی کشور است.
لزوم پرداختن به مباحث علوم قرآنی در دانشگاهها
وی با بیان اینکه برگزاری این نشست توسط گروه علوم قرآنی دانشگاه پردیس آغاز شده است و امیدواریم این فتح باب در دانشگاههای دیگر نیز انجام شود افزود: در دانشگاه اصفهان و جامعه المصطفی(ص) این رشته فن قرائت تدریس میشود و دانشگاه پردیس فارابی نیز در این مسیر حرکت خود را از طریق انجمن قرآنی درون دانشگاه آغاز کرده است.
عضو هیئت گزینش اساتید قرآنی دانشگاه آزاد بیان کرد: گفتمان قرائتپژوهی در قالب نشستهای علمی و تخصصی از سوی این مرکز با همکاری نهادهای قرآنی در حال انجام است که با اهداف خاصی نیز طرحریزی شده است.
وی گفت: تلاش در جهت ساماندهی فعالیتهای پژوهشی در زمینه علوم و فنون قرائت، تحلیل، نقد و بررسی اندیشههای علوم و فنون قرائات، بررسی چالشهای فکری ویژه دانش قرائت و پژوهشهای خاورشناسی و.. از جمله اهداف برگزاری این سلسله جلسات قرآنپژوهی است.
بررسی نقش اختلاف قرائت در تفسیر
همچنین حجتالاسلام والمسلمین نجارزادگان، رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی در سخنانی گفت: بحث اختلاف قرائات از چند حیث قابل توجه است و این بحث در سه زاویه قابل رویت و بررسی است که اولین آن، بحث تاریخی است که در اینجا میتوان به شناخت قاریان و اختلاف قرائات آنها اشاره کرد.
وی افزود: یک نگاه دیگر در حوزه رابطه قرائات با علوم قرآن است که در اینجا باید به این مسئله توجه داشت که آیا این اختلاف قرائات نقشی نیز در مئاله تحریف قرآن دارد یا خیر.
رییس دانشکده الهیات دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران، تصریح کرد: زاویه دیگر آن است که این قرائات در بستر تفسیر چه جایگاهی دارد و آیا این اختلاف قرائات منجر به تغییر فهم میشود یا اینکه می تواند به فهم درستتر آیات به ما کمک کند یا خیر؟.
وی گفت: در زمینه تحریفپذیری با متغیر اختلافات قرائات باید گفت که در این زمینه شیخ بهایی بهترین پاسخ را داده است. شیخ بهایی بنا داشت که یک تفسیر قرآن بنویسند که موفق نشد ولی در تفسیر «ملک» در سوره حمد میگوید که اگر بیان کنیم که این قرائات متواتر است یعنی خداوند برای پیامبرش هم «ملک» نازل کرده است هم مالک.
نجارزادگان اظهار کرد: واقعیت این است که افرادی که طرفدار تواتر قرائات بودهاند از جمله شیخ بهایی، محقق کرکی، شهید اول و ثانی، نه افراد کمی هستند و نه سخن غیر محققانهای بیان کردهاند و در مقابل کسانی که تواتر قرائات را مخدوش میدانند ادله قویای در این زمینه ندارند.
وی گفت: از منظر طرفداران تواتر قرائات، قرائاتی که با این قرآن موجود همخوان است پذیرفته میشود و قرائاتی که با این قرآن همخوانی ندارد پذیرفته نمیشود.
قاریان حافظ تربیت شوند
در ادامه این مراسم شهریار پرهیزکار در سخنانی افزود: در بحث فنون قرائات میتوان با یک تلاوت تقلیدی نیز به فن قرائت به معنای هنر خوب تلاوت کردن، دست یافت ولی فاصله خاصی با علوم قرائت دارد.
این استاد قرآن با بیان اینکه در حوزه قرائت و حفظ باید گفت که نباید قرائت را از حفظ قرآن جدا کنیم تصریح کرد: در حقیقت این عنوان که بیان میشود فلان شخص قاری خوبی است یا حافظ خوبی است، به طور کلی اشتباه است.
وی گفت: در برخی از کشورها وقتی کسی به عنوان یک قاری در مسابقات شرکت میکند در ابتدا باید آزمون حفظ پنج تا ده جزء قرآن را بگذراند و بعد به سراغ آزمون قرائت برود.
پرهیزکار بیان کرد: اینکه در کشور ما یک فرد قاری منفک از حافظ است در کشورهای دیگر اسلامی این گونه نیست و در حقیقت مسابقات و سیر فعالیتهای قرآنی کشور باید به سمتی برود که علوم و فنون و حفظ و قرائت را به هم نزدیک کند.