ماهان شبکه ایرانیان

حضور بیش از ۷۰۰ نفر در اولین گفتمان علوم انسانی دفتر تبلیغات/ اختتامیه؛ ۱۲ شهریور

گروه حوزه‌های علمیه: اولین دوره گفتمان علوم انسانی اسلامی با حضور ۷۵۰ دانشجو و طلبه زن و مرد در دهکده وسف در حال برگزاری است.

مهدی دارابی، کارشناس قطب بنیادهای نظری علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: این دوره اولین طرح در مقیاس ملی است که تعداد قابل توجهی دانشجو و طلبه به عنوان حلقه واسط میان طبقه نخبگانی و توده مردم در آن دخیل هستند.

وی با بیان اینکه تلاش شورای علمی گفتمان علوم انسانی دفتر تبلیغات بر این بوده است که فراین اجرایی این دوره نیز برعهده خود طلاب و دانشجویان باشد گفت: دفتر تبلیغات اسلامی به دنیال ایجاد ساختار و بستر لازم برای برگزاری این دوره بود و حتی روند برگزاری و اجرا را بر دوش دانشجویان و طلاب گذاشته است تا تلاش‌های علمی به صورت بخشنامه‌ای نباشد.

حضور 735 نفر

دارابی ادامه داد: 655 نفر از دانشجویان و طلاب زن و 80 نفر از آقایان در این دوره حضور دارند  و افراد منتخب از 5 فیلتر علمی عبور کرده‌اند.

وی افزود: فیلتر اول، انتخاب افرادی بوده است که جزء برترین‌های کنکور و یا کلاس‎های دانشگاه در دانشگاه های معتبر کشور در حوزه علوم انسانی باشند، فیلتر دوم دارابودن قدرت تحلیل در زمینه مسایل علوم انسانی به گونه‌ای که برخی افراد حتی با دارابودن رتبه دو رقمی کنکور در علوم انسانی به علت کمتر بودن قدرت تحلیل پذیرفته نشدند ولی افرادی از شهرستان‎ها داشتیم که اطلاعات آنان کمتر بود اما به علت قدرت تحلیل بیشتر پذیرفته شدند.

کارشناس قطب بنیادهای نظری علوم اسلامی و انسانی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: داشتن انگیزه بالا و تحلیل علمی از دیگر وجوهی بود که در ممیزی افراد به کار رفته است همچنین بررسی پرونده مخاطبان توسط دو تن از استادان از دیگر فیلترهای اعمال شده در فرایند پذیرش افراد برای این دوره به شمار می‌رود.

اختتامیه

دارابی با بیان اینکه افتتاحیه این دوره از دیروز 30 مرداد با حضور حداد عادل و با پیام آیت الله العظمی جودی آملی برگزار شد عنوان کرد: این دوره تا 11 شهریور ماه ادامه دارد و اختتامیه آن نیز با حضور احتمالی رئیس مجلس در روز 12 شهریور برگزار می‌شود.

موضوعات دوره

وی تصریح کرد: جریان‌شناسی فکری در نسبت دین و مدرنیته با رویکرد تمدنی، فلسفه تاریخ و علوم انسانی، دین شناسی، مبانی نظری غرب مدرن(مدرنیته)، ماهیت علم مدرن(با رویکرد فلسفی)، ماهیت علوم انسانی مدرن، ماهیت علم مدرن با رویکرد جامعه شناختی، امکان و چیستی علوم انسانی اسلامی، علم دینی، مناظره ها رویکردهای موافق و مخالف علوم انسانی اسلامی محورهای علمی تشکیل دهنده این جلسات هستند.

دارابی افزود: مهمترین هدف ما در این دوره آن است که دانشجویان نخبه علوم انسانی ضمن اشتغال به رشته‌های تخصصی خود، از طریق معرفت به دیگر موضوعات بنیادینِ مرتبط بستری مناسب برای فعالیت‌های جدی آینده خویش در حیطه نظریه‌پردازی علوم انسانی فراهم کنند.

کارشناس قطب بنیادهای علوم انسانی و اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: از اساتید صاحب‎نظر و بنام حوزه و دانشگاه  آقایان و  حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا، سید محمد مهدی میرباقری، حسین کچوئیان، علیرضا اعرافی، مسعود درخشان، محمد تقی سبحانی، علی اکبر رشاد، غلامعلی حداد عادل، سید حمید طالب زاده، مهدی گلشنی، شهریار زرشناس، سعید زیبا کلام، علیرضا پیروزمند و بیژن عبدالکریمی که دارای آثار علمی و نظریه‎های بنیادین در این موضوعات هستند برای برگزاری دوره استفاده خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان