دبیر مجمع عالی حکمت:

قرآن افق بلندی فراروی فلسفه قرار می‌دهد/ لزوم شکل‌گیری گفتمان بین‌المللی فلسفه

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی از ایجاد گروهی برای رصد ایده‌های فلسفی خبر داد و تاکید کرد: قرآن کریم افق بلندی را فراروی فلسفه و فیلسوفان قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره رابطه میان فلسفه و قرآن گفت: یکی از دغدغه‌هایی که برخی عنوان می‌کنند این است که اساسا فلسفه اسلامی تعبیر درستی است یا نه چون فلسفه می‌خواهد به استدلال منطقی و عقلی بپردازد همان طور که در مباحثی مانند ریاضی این مسئله مطرح است.

وی افزود: ما معتقدیم که فلسفه اسلامی تعبیر درستی است و کتب متعددی در این عرصه نیز توسط محققان حوزه چاپ شده و نشست‌هایی نیز در این باره داشته‌ایم.

معملی بیان کرد: استاد مطهری 4 احتمال را در این زمینه در کتاب آشنایی با علوم اسلامی داده‌اند که علاقه‌مندان می‌توانند مطالعه کنند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی تاکید کرد: فلسفه متاثر از فرهنگ اسلامی افق‌های بلندی را از منابع دینی و قرآنی می‌گیرد تا در این چارچوب بیندیشد و به تفکر در این عرصه بپردازد.

وی افزود: قرآن و سنت می‌تواند و توانسته است افق بلندی را به فیلسوف ارایه دهد که یکی از آن‌ها در بحث توحید و خداشناسی است زیرا یک فیلسوف مسلمان از ابتدا با توحید واقعی و کمال مطلق مواجه است ولی یک فیلسوف غیرمسلمان از ابتدا باید مواجهه خود را با کمال مطلق بررسی کند.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی از اجرای طرح و پروژه‌ای علمی در باب فلسفه اسلامی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبر داد و اظهار کرد: در این طرح ها موضوعات مختلفی مانند؛ روح و نفس، اصالت وجود و حرکت جوهری در آیات و روایات بررسی شده و محققان بر روی آن کار کرده‎اند.

طرح«معرفت شناسی در آیات و روایات»

معلمی تصریح کرد: طرح «معرفت شناسی در آیات و روایات» نیز پروژه‌ای است که هنوز محققی را که بانی این کار بشود نیافته‌ایم و در صورتی که کسی اعلام آمادگی داشته باشد ما حاضر به همکاری در این باره هستیم تا در قالب یک پروژه علمی، مقایسه‌ای تطبیقی میان فلسفه با آیات و روایات صورت گیرد.

ایجاد گروه رصد ایده

وی عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که باید به صورت منسجم صورت گیرد ایجاد گروهی برای رصد ایده‌ها در زمینه فلسفه و یا مباحث تطبیقی فلسفه و سایر علوم اسلامی و منابع وحیانی است که با توجه به کارهای فلسفی مختلفی که در دانشگاه‌ها و حوزه صورت می‌گیرد این کار ضروری است البته مجمع عالی در این زمینه گام‌هایی برداشته است و رصدهایی هم داشته‌ایم.

دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی همچنین از انتشار یک جلد کتاب علم دینی خبر داد و افزود: در این کتاب دیدگاه‌های عمده محققان برجسته حوزه درباره علم دینی با وجود اختلافاتی که وجود دارد ارایه شده است.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های دانشگاهی درباره فلسفه با بیان اینکه محوریت فعالیت های مجمع عالی حکمت با حضور محققان و استادان حوزوی است تصریح کرد: تعدادی از اعضای فعلی دانشگاهی هستند و راه نیز برای حضور آنان باز است.

معملی اظهار کرد: ما تداوم و گسترش این همکاری‌ها را نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانیم و معتقدیم باید گفتمان بین‌المللی فلسفه با محوریت منابع وحیانی شکل بگیرد و طبیعتا دانشگاه‎ها در اولویت هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان