به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آخرین روز همایش بینالمللی مطالعات قرآن کریم با عنوان توسعه مطالعات نظامسازی قرآنی از صبح امروز، چهارشنبه، 18 اسفند، در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است.
محمد علی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة، با موضوع «نظامسازی در حاکمیت دینی در پرتو مرجعیت قرآن» سخنرانی کرد.
میرزایی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: به اعتقاد من نگاه به مطالعات میانرشتهای صرفا باید یک نگاه تاکتیکی مرحلهای باشد. ما هنوز سازمان مناسبات دانشهای علوم دینی را نداریم تا چه برسد به علوم انسانی. ما باید مبانی هستیشناسانه و منطق تعاملی علوم بشناسیم اما نه براساس میانرشتهای؛ زیرا آن را دیگران ساختهاند. نگاه میانرشتهای میخواهد میان چند ساختمان (علوم) ناکارآمد که به نیاز انسانها جواب نداده است، پل بزند.
وی ادامه داد: از کجا معلوم است که قرآن به این علوم انسانی به عنوان یک ساختمان مناسبات معقول دانشی توجهی کرده باشد و مقبولش باشد و بر آن مبنا بر قرآن طرح سؤال کرد. باید ابتدا فلسفهها را ساخت و بعد دانش را تعریف کرد. ما تاکنون خوانش شناختشناسانه از مسئله توحید را ارائه نکردیم. تا وقتی این خوانش ارائه نشود و مناسبات دانش طبقهبندی درستی نشود این علوم نمیتوانند پاسخگو باشند.
میرزایی عنوان کرد: فقه و اخلاق مقام حوزه باید و نباید است. اجتهاد فعالی اساسا مانع کشف نظام هستیشناسانه فقه و اخلاق است و مجتهد با این اصول فقه در دسترس قدرت کشف مراد متکلم را در سه لایه هستیشناسی، حکمت کلان عمل و عقلانیت ندارد و عقلانیت همان نظامسازی است.
وی تأکید کرد: تا وقتی که خوانش همزمان جامع از قرآن نداشته باشیم این دستگاه اصلا قابل کشف نیست. بنابراین روششناسی کشف نظام تفکر از نظامسازی که امروز با عجله خواهان آن هستیم مهمتر است. نیاز فوری ما به نظامسازی مقوله دیگری است اما باید نظام دانش و فلسفه علم را درست کرد. توحید در حقیقت پهنه آزمایشگاه دانش و فلسفه دانش و اعمال عقل را از فلسفه علم فعلی گستردهتر میکند.
میرزایی ابراز کرد: براین اساس سننی که علما به آن پرداختهاند در مرحله کلان است باید به گزارهها اتصال پیدا کند. لذا لازم است از پیش اعتقاد پیدا کنیم که قرآن به عنوان مرجله اول و حاکم پذیرفته شود. امروز مسئله ما ساختن نظام نیست بلکه چگونگی ساخت این نظامها با یک روش علمی است.