اللهم صل علی محمد و آل محمد
اسماعیل نساجی زواره
پیام جهان هستی
یکی از اذکار مهمی که انسان را به خدا نزدیک می کند و در مسیر حق
ثابت قدم نگاه می دارد، صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و آل اوست .
درود و صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله موجب علو درجات و ثواب
برای فرستندگان آن خواهد بود و دیگر این که فرستادن صلوات سبب می شود نام و یاد
پیامبر صلی الله علیه و آله برای همیشه زنده و جاوید بماند . به همین دلیل آفریدگار
عالم هستی و تمام فرشتگانی که تدبیر این جهان به فرمان حضرت حق بر عهده آن ها
گذارده شده است، بر او درود می فرستند . اکنون که چنین است تمام انسانها باید با
این پیام جهان هستی هماهنگ شوند و بر او درود بفرستند:
«ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه
و سلموا تسلیما» (1) .
«خدا و فرشتگان بر پیامبر درود می فرستند; ای کسانی که ایمان
آورده اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملا تسلیم (فرمان او) باشید» .
پیامبر صلی الله علیه و آله یک گوهر گران قدر عالم آفرینش است و
اگر به لطف الهی در دسترس انسانها قرار گرفته، نباید ارزانش بشمارند و ارج و مقام
او را در پیشگاه پروردگار و در نزد فرشتگان فراموش کنند . او یک انسانی است که از
میان انسان ها برخاسته، ولی نه یک انسان عادی، بلکه انسانی که یک جهان در وجودش
خلاصه شده است (2) .
ابوحمزه ثمالی از یکی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله به نام
کعب ابن عجوه چنین نقل می کند:
هنگامی که آیه 56 سوره احزاب نازل شد، عرض کردیم یا رسول الله!
سلام بر تو را می دانیم ولی صلوات بر تو چگونه است؟ فرمود، بگویید:
«خدایا! صلوات و برکات خود را بر محمد علیه السلام و آل محمد علیهم
السلام قرار بده همچنان که بر ابراهیم و آل ابراهیم (ع) قرار دادی . همانا تو
ستوده و بخشنده ای و بر محمد صلی الله علیه و آله و آل محمد علیهم السلام
برکت ببخش چنانکه بر ابراهیم علیه السلام و آل ابراهیم بخشیدی که تو ستوده و
بزرگواری (3) » .
رسول خدا فرمودند: «ان اولی الناس بی یوم القیامة اکثرهم علی
صلاة » .
«سزاوارترین مردم در روز قیامت به من آن کسی است که بیشتر بر من
درود فرستد» .
کیفیت صلوات
درباره کیفیت صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله، در روایات
بی شماری که از طرق اهل سنت و اهل بیت علیهم السلام رسیده، صریحا آمده است که «آل
محمد» را به هنگام صلوات بر «محمد» باید افزود در غیر این صورت صلوات ابتر و
ناتمام خواهد بود . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بر من درود ناقص نفرستید
. گفتند: ای رسول خدا! درود ناقص چیست؟ حضرت فرمودند: این که بگویید:
اللهم صل علی محمد .
بلکه بگویید:
اللهم صل علی محمد و آل محمد (4) .
امام صادق علیه السلام نقل می کند که روزی رسول خدا صلی الله علیه
و آله از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند: آیا نمی خواهی مژده ای به تو بدهم؟ آن
حضرت جواب داد: چرا، پدر و مادرم فدای تو که همیشه مژده دهنده به همه خیرها هستی .
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: چند لحظه پیش جبرئیل علیه السلام چیز عجیبی به
من گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید: چه گفت: ای رسول خدا! ، پیامبر صلی الله
علیه و آله جواب دادند: جبرئیل علیه السلام به من گفت: اگر شخصی بر من صلوات
بفرستد و پس از آن بر اهل بیت من نیز صلوات فرستد، درهای آسمان برای او گشوده شده
و فرشتگان هفتاد صلوات برای او می فرستند و این عمل باعث ریختن گناهان می شود .
آنگاه همانگونه که برگ از درخت می ریزد، گناهان نیز از او می ریزند و خداوند متعال
می فرماید: خواسته تو را اجابت نمودم و کامروا و سعادتمند هستی . آنگاه خطاب به
فرشتگان می فرماید: فرشتگانم! شما هفتاد صلوات بر او می فرستید و من هفتصد صلوات .
پیامبر اضافه کرد: اما هنگامی که بر من صلوات می فرستد، پس از آن بر اهل بیتم
صلوات نفرستد، بین آن صلوات و آسمان هفتاد حجاب است و خدای بزرگ می فرماید:
خواسته تو را نپذیرفتم و سعادتمند و کامروا نگشتی . فرشتگانم! دعای
او را بالا نبرید مگر زمانی که عترت پیامبر صلی الله علیه و آله را به صلوات بر
پیامبر صلی الله علیه و آله ملحق سازد و همچنان این دعا بالا نمی رود تا زمانی که
عترت من در صلوات به من ملحق شوند (5) .
زمان و مکان صلوات
صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله محدودیت زمانی و مکانی ندارد
اما در احادیث و روایات تاکید شده است که مناسب ترین زمان برای درود و صلوات بر
پیامبر صلی الله علیه و آله روز جمعه و شب جمعه است . پیامبر صلی الله علیه و آله
فرمودند:
«اذا کان یوم الجمعة و لیلة الجمعة فاکثروا الصلاة علی » (6) .
«چون روز جمعه و شب جمعه شود، بسیار بر من صلوات و درود بفرستید» .
همچنین در روایات سخت تاکید شده است که در هر روز جمعه بر محمد و
اهل بیت او هزار مرتبه صلوات بفرستید و در روزهای دیگر صد مرتبه (7) و
نیز امام محمد باقر علیه السلام فرمود:
«ما من شی ء یعبد الله به یوم الجمعة احب الی من الصلاة علی محمد و
آل محمد» (8) .
«هیچ عبادتی در روز جمعه نزد من محبوب تر از صلوات بر محمد و آل
محمد علیهم السلام نیست » .
همچنین در احادیث و روایات تاکید شده است که در تمام مکان ها (جز
موارد محدود) زبان می تواند به ذکر صلوات مشغول باشد . باز پیامبر صلی الله علیه و
آله در این زمینه فرموده اند:
«حیثما کنتم فصلوا علی فان صلاتکم تبلغنی » (9) .
«هرکجا باشید بر من صلوات بفرستید; زیرا صلوات شما در هر مکانی به
من می رسد» .
مهم ترین زمان ها و مکانهایی که به فرستادن صلوات در آنها تاکیده
شده به شرح زیر است:
1 . در هر مکانی که نام پیامبر صلی الله علیه و آله ذکر شود .
2 . در ابتدای هر کلامی که دارای قدر و ارزش است; مثل خطبه ها،
سخنرانی ها و ... که بهتر است با صلوات آغاز نمود .
3 . در ابتدا و انتهای وضو .
4 . هنگام ورود یا عبور از کنار مسجد .
5 . در تعقیب نمازها، مخصوصا نمازهای صبح و مغرب .
6 . قبل و بعد از دعا .
7 . در خطبه های نماز جمعه، عیدین و روز عید غدیر .
8 . در هر شبانه روز .
9 . در ماه مبارک رجب، مخصوصا روز عید مبعث .
10 . در ماه های شعبان و رمضان .
11 . هنگام بوییدن گل و ریحان .
12 . بعد از عطسه کردن خود یا دیگری .
13 . هنگام ذکر و به یادآوردن نام خداوند .
14 . هنگام اراده سفر .
15 . هنگام سوارشدن بر مرکب .
16 . هنگام طی مسیری که به صورت سرازیری است .
17 . بعد از گفتن «اللهم لبیک » در احرام حج .
18 . هنگام داخل شدن در مسجدالحرام .
19 . هنگام استلام حجر اسماعیل .
20 . هنگام انجام طواف و سعی بین صفا و مروه .
21 . هنگام وداع در میان رکن و باب در روز عرفه .
22 . هنگام وقوف در مشعر .
23 . هنگام ذکر و به یادآوردن نام خداوند متعال .
24 . هنگام ذبح قربانی و بریدن سر حیوانات .
25 . هنگام طی مسافت راه مدینه .
26 . هنگام مشاهده مدینه منوره و حرم رسول خدا صلی الله علیه و آله
.
27 . هنگام توجه به قبر مقدس رسول خدا در بین قبر و منبر .
28 . در ابتدای درس حدیث .
29 . در ابتدای موعظه، هدایت و راهنمایی دیگران .
30 . هنگام برخاستن از مجلس .
31 . هنگام مصافحه با برادر مسلمان (فصلنامه کوثر، سال پنجم، تابستان 1381)
.
پی نوشت:
1) احزاب، 56 .
2) تفسیر نمونه، ج 17، ص 418 .
3) آثارالصادقین، آیت الله احسان بخش، ج 11، ص 210 .
4) نقل روایت از مرحوم فیض الاسلام در ترجمه صحیفیه سجادیه .
5) ثواب الاعمال، شیخ صدوق، ص 377 .
6) آثارالصادقین، ج 11، ص 211 .
7) اصول کافی، کلینی، ج 3، ص 416 .
8) همان، ص 213 .
9) کنزالعمال، ج 1، ص 489 .