بهداشت بانوان

خال سیاه، خونریزی طولانی و لوپوس، سه عارضه هستند که بانوان باید با مشاهده علائم آنها به صورت جدی در صدد معاینه و مراجعه به پزشک برآیند و هرگز آنها را ساده تصور نکنند .

بهداشت بانوان

بخش دوم

دکتر منصور اشرفی

دردهای کم; با دردسرهای زیاد! ">

بخش دوم

دردهای کم; با دردسرهای زیاد!

خال سیاه، خونریزی طولانی و لوپوس، سه عارضه هستند که بانوان باید با مشاهده علائم آنها به صورت جدی در صدد معاینه و مراجعه به پزشک برآیند و هرگز آنها را ساده تصور نکنند .

ملانوم یا خال سیاه

اگر اندازه خالی که سالهاست در بدن دارید افزایش یافت، آن را جدی بگیرید چه; ممکن است خطرناک باشد .

نوعی خال سیاه که «ملانوم » نامیده می شود، شکلی از سرطان پوست است که در مردها اغلب در سینه و پشت عارض می گردد و در بانوان بیشتر در ساق پاها دیده می شود آن هم به سبب اینکه در منزل و حیاط خانه ساق پاها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرد .

آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که هرگونه خال یا نقطه مشکوک در پوست بدن باید مورد معاینه پزشک قرار گیرد . بهتر ست بانوان گاهگاهی جلو آینه تمام قد بایستند و اندام خود را به دقت بررسی کنند . «هر گونه نقطه غیر عادی » مانند کک و مک و یا خال کبود دیدند آن را با پزشک در میان بگذارند به ویژه اگر خال برجسته باشد و یا تغییر رنگ دهد و به راحتی خونریزی کند .

خون ریزی

دفع خون عادت ماهانه بیش از حد معمولی، خون دماغ، خون ریزی از لثه ها و کبود شدن خود به خودی نقطه ای در بدن (یعنی بدون ضربه و علت دیگری) علائمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و باید نسبت به این علائم بسیار دقیق بود .

اگر خونریزی عادت ماهانه شما بیش از اندازه بود، باید آن را غیرعادی بدانید و لو اینکه پزشک به شما بگوید که نگران نباشید و یا مادر شما بگوید که این یک امر عادی است . مدت طولانی عادت ماهانه با خونریزی زیاد، ممکن است نشانه ای از بیماری «فون ویلی براند» باشد که نوعی اختلال ارثی خونریزی دهنده است . در مبتلایان به این عارضه به سبب نقصان و یا عدم کفایت عاملی که باعث انعقاد خون می شود، خونریزی دیرتر بند می آید . این عامل به نام «فاکتور فون ویلی براند» نامیده می شود .

از علائم مشخصه این بیماری خون دماغ شدن و به آسانی کبود شدن نقاطی از بدن و خونریزی دهان و لثه است . در بانوان، مشخص ترین علامت عادت ماهانه با خونریزی سنگین است . گرچه تعداد مبتلایان به این بیماری کم و در حدود 2 درصد کل جمعیت است، ولی با وجود این شیوع آن صد برابر بیش از «هموفیلی » است، و هر دو جنس (مذکر و مؤنث) به یکسان به آن مبتلا می شوند . این بیماری به درستی ارزیابی و تفهیم نشده است و علت آن اینست که چون بیماری شناخته شده تر هموفیلی، بیماری جنس مذکر است، مردم عادی و حتی پزشکان تصور می کنند که خونریزی و اختلالات خونی نیز مختص ذکور است . در صورتیکه 1 تا 3 درصد بانوانی که اختلالات خونی دارند، دچار بیماری «فون ویلی براند» هستند .

همان طوری که ذکر شد، این بیماری غالبا ارثی است . بنابراین اگر شما دچار این بیماری هستید، شاید مادر و یا مادربزرگ شما نیز مبتلا به چنین عارضه ای بوده اند . در چنین حالتی شما نباید فکر کنید که چون مادر یا مادربزرگ شما این ناراحتی را داشته اند، پس این یک امر طبیعی و سرنوشت خانواده است .

این بیماری اگر تشخیص داده نشود، می تواند خطرناک باشد و عوارضی مانند کم خونی و یا برداشتن رحم با عمل جراحی، برای قطع خونریزی و حتی خونریزی شدید در اثر تصادف، ایجاد نماید .

اگر تشخیص نادرست داده شده باشد، این بیماری ممکن است پس از زایمان به خونریزی کشنده منجر شود . از آنجائی که این بیماری بر حسب ظاهر یک عارضه زنانگی است، مبتلایان بیشتر به متخصص بیماریهای زنانگی مراجعه می کنند . در صورتیکه در چنین مواردی لازم است به یک متخصص بیماریهای خونی مراجعه شود . چه; غالبا متخصصان بیماریهای زنان در معاینه عارضه ای پیدا نمی کنند و به بیمار اظهار می دارند که یافته غیرطبیعی در شما دیده نمی شود و احتمالا خونریزی عادت ماهانه شما طبیعی است و در اغلب موارد پزشکان نیازی به آزمایش خون شناسی نمی بینند .

چه باید کرد؟

اگر شما علائم یادشده را دارید، از پزشک خود بخواهید که خون شما مورد آزمایش دقیق قرار بگیرد و به ویژه باید زمان انعقاد خون شما (مدت زمانی که خون لخته می شود) تعیین گردد . درمان این بیماری معمولا با داروئی به نام «دسمو پرسین آستات » به صورت افشانه بینی، تزریقی و یا قرص است که باعث افزایش فاکتور «فون ویل براند» در خون می شود . مصرف این دارو در آغاز هر دوره عادت ماهانه، در اغلب بانوان، خونریزی را به حد طبیعی باز می گرداند . در چنین بیمارانی پیش از جراحی و یا پیش گیری از دیگر خونریزیها نیز این دارو مصرف می شود .

«لوپوس »

لوپوس بیماری هزار چهره نامیده شده است . یعنی به اشکال گوناگون بروز می کند . گاهی علائم بیماری بسیار ملایم هستند . بانوانی که به این ناراحتی دچار می شوند، به گونه ای از اختلال ایمنی مبتلا هستند که سبب می شود دستگاه ایمنی بدن به بافت ها و اعضای سالم خود حمله کند و به عبارتی این افراد دچار بیماری خود ایمنی هستند . یک مطالعه تازه نشان داده است بانوان جوان - بین سنین 18 تا 44 - احتمالا دو برابر بیش از دیگران - با همان سن و سال که به این بیماری مبتلا نیستند، دچار حمله قبلی می شوند .

از آنجائی که علائم «لوپوس » از قبیل خستگی و دردآلودی به نظر نمی رسد که تهدیدی برای حیات باشند لذا افراد خانواده، دوستان و حتی پزشکان کمتر به این بیماری فکر می کنند و از آنجائی که علائم; خود به خود برطرف می شوند، این امر به حساب خستگی ساده و یا «استرس » گذاشته می شود و فکر و نظر به طرف خوش بینی متمایل می شود و انسان نمی داند که واقعا بیمار است و یا دچار ناراحتی معمولی شده است . به بانوانی که دچار ناراحتی می شوند غالبا توصیه می شود که استراحت بکنند و به خودشان بیشتر برسند . متاسفانه تاخیر در تشخیص، به بیماری فرصت می دهد که شدید شود و حتی زندگی را تهدید بکند یعنی به اعضای بدن صدمه برساند .

علائم لوپوس

خستگی، دردآلودگی، مفاصل باد کرده و دردناک، تب های مقاوم به درمان و مداوم و بیش از 38 درجه، بثورات (ثبورات) پوستی و تغییر رنگ پروانه ای شکل روی بینی و گونه ها، درد قفسه سینه، کم خونی، حساسیت به نور خورشید، ریزش مو، حساسیت بسیار شدید دست و پا به سرما، حمله های تشنجی و زخم در بینی و یا دهان که بیش از دو هفته طول می کشد تا خوب شود .

چه باید کرد؟

راهی برای پیش گیری لوپوس وجود ندارد . حتی آزمایش اختصاصی نیز وجود ندارد که لوپوس را نشان بدهد . اگر پزشک احتمال وجود این بیماری را بدهد، دستور آزمایش خون به نام A ,N ,A] » می دهد . اگر پاسخ مثبت بود، باز هم دلیل قاطع بر ابتلا به این بیماری نیست چون بیماریهای دیگر و برخی داروها نیز ممکن است باعث پاسخ مثبت کاذب شوند . ممکن است پزشک دستور آزمایش دیگر یعنی شمارش تعداد گویچه های خون را بدهد چون در افراد دچار لوپوس ممکن است گویچه های سفید خون کم شوند . نتیجه آزمایش ادرار نیز ممکن است غیر طبیعی باشد و علائمی از ناراحتی کلیه ها نشان بدهد .

خود بیمار نیز می تواند با شرح دقیق از آغاز بیماری و سیر آن در تشخیص به پزشک کمک نماید به ویژه اینکه در برخی از خانواده ها بیماری خود ایمنی وجود دارد .

خوشبختانه این بیماری علاوه بر این که درمان پذیر می باشد، در خاورمیانه کم است و بیشتر در خاور دور و مغرب زمین به ویژه آمریکا دیده می شود . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان