ماهان شبکه ایرانیان

گفته ها و نوشتها

روز حرکت از سرزمین خیبر ناگهان بر غلامی که مأمور بستن کجاوه های پیامبر بود تیری اصابت کرد و همان دم جان سپرد همگی گفتند بهشت بر او گوارا باشد، ولی پیامبر فرمود: من با شما هم عقیده نیستم

«پرهیز از حیف و میل بیت المال مسلمین»

روز حرکت از سرزمین خیبر ناگهان بر غلامی که مأمور بستن کجاوه های پیامبر بود تیری اصابت کرد و همان دم جان سپرد همگی گفتند بهشت بر او گوارا باشد، ولی پیامبر فرمود: من با شما هم عقیده نیستم. زیرا عبائی که بر تن اوست از غنائم است و او آن را به خیانت برده و روز رستاخیز به صورت آتش او را احاطه خواهد کرد. در این لحظه یک نفر از یاران پیامبر گفت: من دو بند کفش بدون اجازه از غنائم برداشته ام پیامبر فرمود: آن را برگردان و گرنه روز رستاخیز به صورت آتش در پای تو قرار می گیرد.

(فروغ ابدیت، ج 2، ص 261)

هدیه ای جالب

مرحوم صاحب جواهر در شب وفات فرزندش در کنار نعش جوانش پس از خواندن مقداری قرآن به مطالعه و نوشتن کتاب جواهر پرداخت و نوشت ثواب این چند صفحه کتاب را هدیه روح او کردم.

(روحانیت شیعه، ص 46)

صاحب کتاب عبقات الانوار

مرحوم میرحامد حسین هندی را به تشیع جنازه فرزندش دعوت می کنند می فرماید: تألیف کتاب عبقات الانوار واجب تر از تشییع جنازه فرزند جوانم می باشد من فرصت این کار را ندارم شما از طرف من بروید و مرا با تألیف کتاب تنها بگذارید تا حقانیت علی مرتضی را از سخنان اهل سنت ثابت کنم.

(تاریخ روابط ایران و عراق به نقل از روحانیت شیعه، ص50).

ابتلای مؤمن

روزی ابوسعید خدری بر رسول خدا وارد شد آن حضرت بیمار بود چون دست بریدن آن حضرت گذاشت حرارت شدیدی را احساس کرد عرض کرد یا رسول اللّه چقدر تب شما شدید است؟ حضرت فرمود: آری این چنین بلا برای ما سخت می شود که اجر ما بیشتر گردد. ابوسعید پرسید: چه کسی بلای او شدیدتر است؟ فرمود پیامبرانند، عرض کرد بعد از پیامبران فرمود: علما و دانشمندان، عرض کرد بعد از علماء؟ فرمود: بندگان صالح خدا کسانی می باشند که مبتلا می شوند به فقر به قدری که چیزی ندارند جز یک عبا برای پوشیدن بدن بقدری که شما از عطا خوشحال می شوید آنها به وارد شدن بلا بیشتر از شما خوشحال می شوند.

(مستدرک حاکم نیشابوری، ج 1، ص 99).

خدمت کار

حضرت رسول (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: به هر اندازه ای که مسلمانی به مردم خدمت کند خداوند به همان اندازه خدمت کارانی را در بهشت می گمارد تا به او کمک کنند.

(اصول کافی، ج 2، ص 207).

ثواب پس از مرگ

پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: هفت کار است که اگر کسی انجام داد بعد از مرگش نیز ثواب آنها در نامه عملش می نویسند. عبارتند: از کاشتن درخت، حفرچاه، احداث نهر آب، بنای مسجد، نوشتن قرآن، به ارث گذاشتن علم و به جای گذاشتن فرزند صالحی که برای او استغفار و دعا کند.

(المواعظ العددیه، ص 194).

برکت اذان

هشام بن ابراهیم خدمت امام رضا (علیه السلام) شرفیاب شد و از بیماری و نداشتن فرزند شکوه کرد. امام رضا به او دستور داد که در خانه اش با صدای بلند اذان بگوید. هشام می گوید: دستور را اجرا کردم و خداوند بیماری ام را شفا داد و فرزندانی به من عطا فرمود.

(هزار و یک نکته درباره نماز، ص 182).

مهریه ای اندک، ولی ازدواج مهم

مردی به مسجد پیامبر(صلی اللّه علیه و آله و سلّم) وارد شد و با عجله بسیار دو رکعت نماز گزارد (و هیچ یک) از ارکان نماز را رعایت نکرد و آداب و شرایط آن را به جا نیاورد. بعد از سلام نماز دست به دعا برداشت و عرض کرد: پروردگارا برترین درجات بهشت را روزی من کن و یک قصر زرین و چهار حورالعین به من عطا فرما! امام زین العابدین که شاهد آن نماز خواندن و اینگونه دعا کردن بود، رو به او کرد و فرمود: ای برادر مهریه ای اندک و ناچیز آورده ای و ازدواج مهم و بزرگی را درخواست می کنی.

(لطائف الطوائف، ص 41).

بنده مقرّب

شبی که رسول اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) به معراج رفت خداوند به او فرمود یا احمد! آیا می دانی درچه وقت بنده ای مقرّب درگاه من می شود؟ عرض کرد:خیر، خداوند فرمود: زمانی که گرسنه (در حال روزه) و یا در سجده باشد.

(ارشاد القلوب دیلمی، ج 2، ص 286).

نماز

در تفسیر عاملی نقل شده که «ابوبکر شبلی» گفت: اگر مرا مخیّر کنند میان آنکه در نماز شوم یا در بهشت شوم آن بهشت بر این نماز اختیار نکنم که آن بهشت اگر چند ناز و نعمت است، این نماز از ولی نعمت است. آن نزهتگاه آب و گل است، وین تماشگاه جان و دل است. آن مرغ بریان است در روضه رضوان، وین روح و ریحان است در بستان جنان.

(تفسیر عاملی، ج1، ص 473).

من از نماز سیر نمی شوم

صدای اذان برای رسول اللّه (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) چنان جاذبه داشت و نشاط می آورد که هنگام اذان به بلال می فرمود: «ما را از غم و انده تلخی رهایی بخش» هرگاه وقت نماز می رسید گویی کسی را نمی شناخت حضرت می فرمود: گرسنه از غذا سیر و تشنه از آب، سیراب می شود، ولی من از نماز، سیر نمی شوم.

(مستدرک وسائل، ج1، ص 174).

تنها در بهشت

«ابوسلام عبدی» می گوید: خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیدم و عرض کردم: چه می فرمایید درباره مردی که نماز عصرش را عمداً تأخیر اندازد؟ فرمود: روز قیامت بی کس و تنها و بدون ثروت محشور می گردد. عرض کردم: اگرچه از بهشتیان باشد؟ فرمود: اگرچه از اهل بهشت باشد. پرسیدم: رتبه اش چیست؟ فرمود: یکه و تنها بی زن و فرزند و مال و منال در بهشت می ماند.

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 521 ـ 522).

کام شب

اویس قرنی برخی از شبها را شب رکوع می نامید و با یک رکوع شب را صبح می کرد و شبی را شب سجود می نامید و با یک سجده شب را به پایان می برد. گفتند: ای اویس! این چه زحمتی است که به خود روا می داری؟ گفت: کاش از ازل تا ابد یک شب بود و من آن یک شب را با یک سجده صبح می کردم.(ارشاد القلوب، ج 2، ص 38).

آخرین سخن

جابربن عبداللّه انصاری می گوید: از امیر مؤمنان پرسیدند: آخرین سخنی که رسول خدا فرمود چه بود؟ پاسخ داد در آخرین لحظات عمر آن حضرت را به سینه ام تکیه دادم، پیامبر سرمبارکش را روی شانه ام قرار داد و فرمود: الصلاة الصلاة، نماز ،نماز.

صدقه پنهانی

فضیلت نماز شب بر نماز (مستحب) در هنگام روز، مانند فضیلت انفاق پنهانی بر انفاق آشکار است.

(کنزالعمال، ج 7، ص788).

راز تیمّم

راز تیمم این است که: هرگاه آب نیافتی، پس خاک را که به ظاهر پست ترین پدیده های جهان است به دست و صورت خود بمال ـ تا تمامی کبر و غرور و شهوات و هواهای فردی و شیطانی از تو دور گردد، و شاید خدای رحیم بر این همه ذلّت و خاکساری تو رحمش آید و دستت گرفته و به راهت آورد.

(فرهنگ نماز، ص 52).

ثواب تکبیر

روزی عبداللّه بن مسعود در نماز جماعت رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله وسلّم) حاضر شد اما به تکبیر افتتاح نماز نرسید و در عوض یک بنده آزاد کرد خدمت پیامبر مشرف شد و عرض کرد آیا با آزاد کردن یک بنده به ثواب و فضیلت تکبیری که از من فوت شده رسیده ام؟ رسول خدا فرمود: ای پسر مسعود: اگر همه آنچه در زمین است انفاق کنی فضیلت آنچه را که از دست داده ای درک نخواهی کرد.

(معراج مومن، ص 15 ـ 16).

شرف و عزّت

رسول اکرم فرمود: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای محمد!... بدان که شرف مؤمن، نماز شب است و عزّتش بی نیازی از مردم است.

(کنزالعمّال، ج7، ص 827).

محبوبترین

رسول خدا از جبرئیل پرسید کدام یک از مکانها نزد خداوند محبوتر است؟ پاسخ داد مسجدها، و محبوترین افراد اهل مسجد کسانی اند که پیش از دیگران به مسجد می روند و پس از آنان خارج می شوند.

(وسائل الشیعه، ج 3، ص 554).

حسادت شیطان

هرگاه مردی به نماز می ایستد شیطان نزد او می رود و با حسادت او را نگاه می کند زیرا می بیند که رحمت خداوند نمازگزار را فرا گرفته است.

(میزان الحکمه، ج5، ص 377).

مرداد ماه شاه کش

از مرداد معمولاً بیست و هشتم آن به ذهن تبادر می کند که کودتای شوم 1332 اتّفاق افتاد.

اما بد نیست بدانید ناصرالدین شاه نیز در 5/5/1275 توسط میرزا رضا کرمانی شکار شده و دیکتاتور رضاخان قلدر در چهارم مرداد 1323 در جزیره موریس آفریقای جنوبی مرد. و محمد رضا در قاهره در همین روز سال 1359 از دنیا رفت. پس مرداد را می توان به نوعی ماه مرگ شاهان نامید چون شاهک بنی صدر هم در هفتم مرداد فرار را برقرار ترجیح داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان