ماهان شبکه ایرانیان

ابزارهای مالی اسلامی برای امور خیریه

با پیروزی انقلاب اسلامی و دگرگونی فرهنگ و روابط اجتماعی، برخی از تعالیم اجتماعی اسلام که فراموش شده یا به کم رنگی گراییده بود دوباره به عرصه جامعه راه پیدا کرد

با پیروزی انقلاب اسلامی و دگرگونی فرهنگ و روابط اجتماعی، برخی از تعالیم اجتماعی اسلام که فراموش شده یا به کم رنگی گراییده بود دوباره به عرصه جامعه راه پیدا کرد . آنان که روزهای انقلاب را به یاد دارند شاهد ایثار و فداکاری مردم در برخورد با حوادث گوناگون بوده اند و دیده اند که چگونه حس برادری و انسان دوستی اوج گرفت و کمک به محرومان و مستضعفان، شعار مؤمنان گردید . بعد از انقلاب نیز در عرصه های مختلف حماسه دفاع مقدس، بروز حوادث طبیعی چون سیل جنوب و زلزله شمال، مردم متدین تا جایی که می توانستند به همنوعان نیازمند خود کمک کرده و در غم آنان شریک شدند .

به نظر می رسد با توجه به تحولات اجتماعی و اقتصادی جوامع و به وجود آمدن مؤسسات خیریه فراگیر، وقت آن رسیده است که با طراحی ابزارهای نوین مالی، انفاق و ایثار مردم را نهادینه کرده و با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی شده از این کمک ها به بهترین وجه بهره برداری کرد . مدتی است، ابزارهایی با این اهداف در بازار رواج یافته که از جهات اسلامی و کاربردی نواقصی دارند و اهل علم و تحقیق می بایست با مطالعه دقیق این ابزارها و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، زمینه تحقق ابزارهای هدفمند، کارآمد و مفید را فراهم نمایند . مقاله های «انفاق قرآنی و ابزارهای مالی مناسب آن در عصر حاضر» و «اوراق خیریه در ترازوی فقه » با تشریح اصول و ضوابط قرآنی و فقهی انفاق، ابزارهای رایج را نقد و بررسی کرده، پیشنهادهایی برای بهبود ارائه می کنند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان