ماهان شبکه ایرانیان

روزنه های امید

وضعیت جهان پیش از ظهور امام عصر(ع) به نحوی است که شایدانسانهایی را به یاس بکشاند، چنان که بعضی از روایات اشاره به همین موضوع دارد (از قبیل: هرج و مرج، ناامنی، شیوع بیماری و گرسنگی و...)

(برگرفته از کتاب «چشم انداز حکومت حضرت مهدی(ع »)

وضعیت جهان پیش از ظهور امام عصر(ع) به نحوی است که شایدانسانهایی را به یاس بکشاند، چنان که بعضی از روایات اشاره به همین موضوع دارد (از قبیل: هرج و مرج، ناامنی، شیوع بیماری و گرسنگی و...)

لیکن روایات دیگری نیز وجود دارد که به نکات روشن و روزنه های امید برای شیعیان و انسانهای مومن و متعهد اشاره دارد.

برخی از روایات درباره مومنانی سخن می گوید که هیچگاه زمین ازآنان تهی نمی باشد و آنان در شرایط سخت پیش از ظهور نیز درسراسر جهان حضور دارند.

روایاتی هم به نقش علما و دانشمندان اسلامی در زمان غیبت اشاره دارد، که هر از چندگاه یکی از آنان موجب دگرگونی درجامعه می شود و آنان را به عنوان حافظان دین معرفی می کند و دربعضی از سخنان معصومین(علیهم السلام) از نقش ویژه شهر قم پیش از ظهور امام زمان(ع) یاد شده است.

الف - مؤمنان حقیقی

بعضی روایات، در پاسخ کسانی آمده است که گمان می کرده اند،روزگاری پیش خواهد آمد که جامعه از وجود انسانهای مومن، تهی وبی بهره می شود. امام(ع) این گمان را نفی کرده و از وجود مومنان در هر روزگاری خبر داده است. زید زراء می گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «می ترسم ما از مومنان نباشیم.»

امام فرمود: «چرا چنین فکر می کنید؟» گفتم: «زیرا می بینم در میان ما کسی نیست که برادرش را بر درهم و دینار مقدم دارد، ولی این رامی بینم که درهم و دینار را به برادر دینی که ولایت امیرمومنان(ع) ما را دور یکدیگر به گرد آورده ترجیح می دهیم.»

امام صادق(ع) فرمود: «این چنین نیست که می گویی، شما اهل ایمان هستید لیکن ایمان شماکامل نمی شود تا هنگامی که قائم آل محمد(ع) قیام کند; در آن هنگام خداوند خرد شما را نیز کامل می کند و شما مومنان کامل می شوید. سوگند به آن خدایی که جانم در دست قدرت اوست که در سراسر جهان، انسانهایی هستند که همه دنیا در نظرشان با پر پشه ای برابری نمی کند.»

ب - نقش علما و دانشمندان شیعه

در هر روزگاری که پرده های سیاهی وجهل، سایه خود را بر جوامع بشری گسترانده است، دانشمندان و علمای دینی مسئولیت خود را درجهت زدودن جهل و نادانی از اندیشه ها و فساد و تباهی از دامن مردمان، به خوبی انجام داده اند. طبق روایات، علما در آخرزمان نیز این نقش را به خوبی ایفا می کنند.

امام هادی(ع) می فرماید: «اگر در دوران غیبت قائم آل محمد(ع)دانشمندانی نبودند که مردم را به سوی او هدایت و راهنمایی کنند و با حجتهای الهی از دینش دفاع نمایند و شیعیان ضعیف رااز دامهای شیطان و پیروانش رهایی دهند و از تله های ناصبی ها(دشمنان اهل بیت) نجات بخشند; کسی در دین خدا پابرجا نمی ماند وهمه مرتد می شوند ولی آنان رهبری دلهای شیعیان ضعیف را با قدرت در دست می گیرند و حفظ می کنند. چنان که ناخدای کشتی، سکان وفرمان کشتی را نگاه می دارد. بنا بر این آنان نزد خدا، والاترین انسانها هستند.» رسول خدا(ص) پیرامون زنده کننده دین در هرقرن می فرماید: «خداوند بزرگ برای امت اسلام در آغاز هر قرن،شخصی را بر می انگیزاند تا دین را زنده و احیا نماید.» این گونه روایات، با صراحت به نقش علما در روزگار غیبت اشاره داردو خنثی شدن توطئه شیطانها و تجدید حیات دین را به دست دانشمندان می داند.

اثبات این مطلب در روزگار ما به دلیل و برهان نیاز ندارد. نقش حضرت امام خمینی(ره) برای از بین بردن نقشه های شوم دشمنان که اساس دین را در جهان معاصر در معرض خطر قرار داده بودند.

بر کسی پوشیده نیست. عزتی که اسلام در این عصر یافته به برکت انقلاب اسلامی ایران و بنیانگذار آن، حضرت امام خمینی(ره) است.

ج - نقش شهر قم در آخرالزمان

آنگاه که جامعه بشری به سوی انحطاط و تباهی پیش می رود، روزنه امیدی نمایان می گردد و مردمی پرچمدار نور در دل آن تاریکی هامی گردند. شهر قم در آخرالزمان این نقش را به عهده دارد.

روایات بسیاری وجود دارد که این شهر مقدس و انسانهای وارسته ای را که در آن وجود خود را از چشمه زلال مکتب اهل بیت سیراب کرده اند، و رسالت ابلاغ پیام را به عهده گرفته اند. می ستاید.

ائمه معصومین(علیهم السلام) درباره قم و نقش آن در نهضت فرهنگی زمان غیبت اما زمان(ع) سخنانی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود:

قم حرم اهل بیت

از برخی روایات استفاده می شود که قم و اهل آن رمز و الگوی تشیع و ولایت بوده و خواهند بود، از این رو هرکس را که می خواستند،دوستدار اهل بیت و علاقمند به آنان معرفی کنند، او را «قمی »خطاب می کردند.گروهی خدمت امام صادق(ع) مشرف شدند و گفتند: ما از مردم ری هستیم.

حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از اهل قم. آنان چند بارتکرار کردند ما از ری خدمت شما رسیده ایم، حضرت نیز سخن نخست خود را تکرار می کرد، آنگاه فرمود: خداوند حرمی دارد که مکه است و برای رسول خدا(ص) نیز حرمی درمدینه است. کوفه حرم امیرالمومنین(ع) است و حرم ما (اهل بیت)شهر قم است و به زودی دختری از فرزندانم به نام فاطمه، در آن دفن می شود. هرکس او را (با معرفت) زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

راوی می گوید: «امام صادق(ع) این سخن را هنگامی بیان کرد که هنوز امام کاظم(ع) متولد نشده بود.» صفوان می گوید: روزی نزد(ابوالحسن) امام کاظم(ع) بودم و سخن از مردم قم و میزان علاقه و میل آنان به حضرت مهدی(ع) به میان آمد.

امام هفتم(ع) فرمود: «خداوند آنان را رحمت کند و از آنان خشنود باشد.» آنگاه ادامه داد:«بهشت هشت درب دارد که یکی از آنها برای مردم قم است. درمیان شهرها و کشورها، آنان نیکان و نخبگان شیعیان ما هستند.

خداوند ولایت و دوستی ما را، با طینت و سرشت آنان آمیخته است.» ائمه معصومین(علیهم السلام) شهر قم را از ابتداء پایگاه عاشقان اهل بیت و حضرت مهدی(ع) می دانسته اند و شاید دری از بهشت که به شهر قم اختصاص دارد، باب المجاهدین یا باب الاخیار (درب نیکان) باشد، چنان که در روایات نیز به اهل قم، «نیکان شیعه » گفته شده است.

شهر قم، حجت بر دیگران

خداوند در هر زمان، انسانهایی دارد که بر دیگران حجت باشند وچون آنان در راه خدا قدم برداشته، برای اعتلای کلمه الله مبارزه می کنند، خداوند یاور آنان خواهد بود و شر دشمنان را ازآنان دور می کند. (در زمان غیبت امام عصر(ع) قم و مردم آن بردیگر انسانها حجت هستند.) امام صادق(ع) می فرماید: «گرفتاریهاو مشکلات از قم و مردمش به دور است و روزگاری خواهد رسید که قم و مردم آن حجت بر همه مردمان باشند و آن هنگام در زمان غیبت قائم ما تا به هنگام ظهور حضرتش می باشد و اگر چنین نبود، زمین اهلش را فرو می برد.

به یقین فرشتگان، گرفتاریها را از قم و مردمانش دور می کنند وهیچ ستمگری قصد قم را نمی کند، مگر آنکه خداوند، کمرش رامی شکند و او را گرفتار درد، مصیبت یا دشمن می گرداند. خداوندنام قم و مردم آن را از یاد ستمگران می برد چنان که آنان خدارا فراموش کرده اند.»

مرکز نشر فرهنگ اسلامی

یکی دیگر از موارد قابل توجه در روایات، این است که شهر قم درروزگار غیبت به عنوان مرکزیتی برای رساندن پیام اسلام به گوش مستضعفان زمین در خواهد آمد و علما و دانشمندان دینی آن، حجتی بر جهانیان خواهند شد.

امام صادق(ع) در این باره می فرماید: «به زودی شهر کوفه از مومنان تهی می گردد و علم و دانش ازآنجا رخت بر می بندد و چون ماری که در گوشه ای چنبره زده است،محدود می گردد و آنگاه از شهری که آن را قم می نامند، ظهورمی کند و آنجا پایگاه علم و فضیلت و معدن دانش وکمال می گردد،به گونه ای که روی زمین هیچ مستضعف (فکری) نمی ماند که از دین آگاهی نداشته باشد، حتی زنان پرده نشین.

و این زمان در نزدیکی ظهور قائم ما خواهد بود.

خداوند قم و مردمش را جانشینان حضرت حجت قرار می دهد و اگرچنین نبود، زمین اهلش را فرو می برد و حجتی بر زمین نمی ماند.

علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازیر می شود، و حجت برجهانیان تمام می گردد به گونه ای که هیچ شخصی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد. آنگاه حضرت قائم(ع) ظهور می کند وعذاب الهی بر کافران به دست آن حضرت فرو می آید، زیرا خداونداز بندگان انتقام نمی گیرد، مگر هنگامی که حجت بر آنان تمام شده باشد.» در روایت دیگری آمده است: «اگر مردم قم نبودند،دین از بین می رفت.»

بر مسلمین چه می گذرد؟

عبد العلی براتی

آلمان

کیهان 5/7/78

انتشار فرهنگ علوم اسلامی به زبان آلمانی: فرهنگ علوم اسلامی فارسی به آلمانی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان منتشرشد. این مجموعه، حاوی بیش از 13هزار لغت در شاخه های مختلف علوم اسلامی است. به گفته رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان، باانتشار این مجموعه، یکی از خلاءهای مهم پژوهشگران ایران و آلمان در زمینه تحقیقات و ترجمه آثار محققین دو کشور پر می شود.

آمریکا

کیهان 8/7/78

اعتراض دانشجویان مسلمان نیویورک: 21 دانشجوی مسلمان که دردانشگاه علوم دریایی دانشگاه نیویورک آمریکا تحصیل می کنند، دراعتراض به توهین به دین مبین اسلام در این دانشگاه، آن را ترک کردند. به گفته این دانشجویان، بارها به علت مسلمان بودن موردتوهین قرار گرفته و مسئولان دانشکده نیز میان آنان و دانشجویان غیر مسلمان تبعیض قائل می شوند و در مقابل اقدامهای توهین آمیزبر ضد ارزشهای دین اسلام سکوت می کنند. به نوشته «الحیات »دانشجویان مسلمان بویژه هنگام برپایی نماز مورد توهین و تمسخرقرار می گرفتند.

طنین الله اکبر در آمریکا

کیهان 6/7/78

هزاران تن از مسلمانان ساکن شهر نیویورک در یک راهپیمایی باشکوه بر ضرورت وحدت و همبستگی مسلمانان در آمریکا تاکیدکردند. در این مراسم، مسلمانان به همراه خانواده هایشان دردسته هایی کوچک و بزرگ در حالی که شعارهای «الله اکبر» سرمی دادند و پلاکاردها و پرچم هایی با شعارهای اسلامی در دست داشتند، اقدام به راهپیمایی کردند. در ابتدای این راهپیمایی آیاتی از کلام اله مجید قرائت شد سپس شرکت کنندگان نماز ظهر رابه جماعت اقامه کردند که توجه بسیاری از مردم نیویورک ومهاجرین این شهر را به خود جلب کرد. همچنین حضور دختران جوان با حجابهای اسلامی و پسران جوان مومن به اسلام در این مراسم چشمگیر بود. خطیب این مراسم با استناد به آیات قرآن کریم، قدس شریف را متعلق به مسلمانان دانست و خواستار بازگرداندن آن به آغوش امت اسلام شد. گفتنی است: این راهپیمایی که مورد توجه اکثر شبکه های تلویزیونی آمریکا قرار گرفت، هر ساله از سوی مسلمانان مقیم نیویورک به منظور اتحاد و همبستگی اسلامی برگزارمی شود.

عقب نشینی والت دیسنی

کیهان 3/7/78

شرکت والت دیسنی در برابر تهدید کشورهای عرب و مسلمان ازپخش فیلمی که درآن بیت المقدس پایتخت اسرائیل معرفی می شد، صرف نظر کرد. «عصمت عبد المجید» دبیر کل اتحادیه عرب، گفت: والت دیسنی به ما اطمینان داده است که هر گونه اشاره به بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از برنامه حذف خواهد شد.

سازمان ملل

کیهان 8/7/78

اعتراض کوفی عنان به نوشته های سلمان رشدی: دبیر کل سازمان ملل با اعتراض به نوشته های تازه سلمان رشدی در یک کتاب مجموعه آثار نویسندگان تحت عنوان «نامه به 6میلیاردمین ساکن زمین »

از نوشتن مقدمه بر این کتاب خودداری کرد. وی قبلا خواستار حذف بخشی از نوشته های رشدی در این کتاب شده بود. در این کتاب،رشدی مرتد، از جمله ایران را متهم به جنگ مذهبی و بدرفتاری وتعقیب یهودیان ایرانی کرده است. وی همچنین مذهب را عامل جنگ وخونریزی قلمداد کرده و ضمن هشدار نسبت به آن می گوید: جنگ های مذهبی واقعی، جنگ هایی هستند که مذاهب علیه مردم عادی به راه می اندازند.

گفتنی است: در پی اعتراض سازمان ملل، مراسم اعطای این کتاب به کوفی عنان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در آلمان نیز لغو شد.

ترکمنستان

کیهان 7/7/78

شبیخون فرهنگی در ترکمنستان: «صفرمرادنیازاف » رئیس جمهوری ترکمنستان از اشاعه فرهنگ بی بند و بار غربی در کشورش ابرازنگرانی کرد و گفت: گسترش روزافزون نمایش ها، فیلمهای غیر اخلاقی و خشونت بار غربی ضمن ایجاد ناامنی در جامعه، جوانان ما راتهدید می کند. وی همچنین گرایش جوانان به مواد مخدر را نگران کننده خواند و گفت: هم اکنون 80 درصد جوانان این کشور به حضور در مکانهای لهو و لعب تمایل بیشتر دارند تا کار در مزارع و کارخانه ها.

جمهوری آذربایجان جمهوری انتخاب من! رئیس جمهوری آذربایجان گفت: هیچکس حق ندارد در روابط گرم و صمیمی و برادرانه ایران وجمهوری آذربایجان دخالت کند. «حیدر علی اف » که در مراسم گشایش مسجد حضرت زهرا(س) در نخجوان سخن می گفت، افزود: توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه و برادرانه با جمهوری اسلامی ایران سیاستی است که من به عنوان رئیس جمهوری آذربایجان آن راانتخاب کرده ام و ادامه خواهم داد و در این مسیر هیچ فردی قادربه تغییر آن نخواهد بود. وی با اشاره به ملاقاتهای خود با رهبرمعظم انقلاب و دیگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در سالهای گذشته، برای دریافت مساعدت جهت کمک به مردم سختی کشیده آذربایجان و بویژه جمهوری نخجوان اظهار داشت: در کنار طلب کمک های مالی و برق و گاز، در خواستی را نیز از محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای احداث یک مسجد در جمهوری خود مختار نخجوان داشتم که امروز شاهد گشایش این مسجد با عظمت هستیم. گفتنی است: سخنان حیدر علی اف به طور مستقیم از شبکه سراسری تلویزیون جمهوری آذربایجان پخش می شد.

ترکیه

جمهوری 7/7/78

محرومیت 200 دانشجوی محجبه: مسئولان دانشگاه های اسلامبول و مرمره از نام نویسی 200 دانشجوی محجبه خودداری کردند و این دانشجویان امسال از طریق آزمون سراسری ترکیه، به دانشگاه راه یافته بودند.

گفتنی است: در سال تحصیلی گذشته نیز صدها تن از دانشجویان محجبه ترکیه از ورود به کلاسهای درسی و جلسات امتحان منع شده ویا از دانشگاه ها اخراج شدند.

حجاب، سمبل سیاسی زنان ترک

جمهوری 25/7/78

نخست وزیر ترکیه گفت: از نظر وی در ترکیه مساله ای به نام حجاب وجود ندارد. وی افزود: در ترکیه هم اکنون بسیاری ازبانوان به طور سنتی حجاب خود را رعایت می کنند و هیچ کس حق دخالت در این مساله را ندارد اما برخی افراد به ویژه دردانشگاهها تلاش دارند تا از حجاب به عنوان سمبل سیاسی مخالفت با دمکراسی و رژیم لائیک ترکیه استفاده کنند. وی اضافه کرد:طرح حجاب به عنوان سمبل سیاسی موجب بروز بحران در کشور می شود.

طبق قانونی که در زمان آتاترک به تصویب رسیده است بانوان شاغل درادارات دولتی نمی توانند با حجاب اسلامی بر سرکار خود حاضرشوند. سازمان آموزش عالی ترکیه نیز به استناد این قانون ازاوایل شهریور اعلام کرد از ورود دانشجویان محجبه به محوطه دانشگاهها جلوگیری خواهد کرد.

وحشت استعمارگران

جمهوری 30/6/78

نجم الدین اربکان گفت: تبلیغات منفی استثمارگران و وحشت استعمارگران موجب انحلال حزب رفاه شد.وی افزود: استثمارگران با علم به اینکه مسلمانان اجازه نمی دهندکه آنان به مطامع نامشروع خوددست یابند، دست به تبلیغات منفی می زنند. اربکان همچنین گفت:دولت «بلند اجویت » روزهای آخر عمر خود را سپری می کند.

زلزله و توجه بیشتر به خدا

اطلاعات 29/6/78

یک روزنامه آمریکایی نوشت: در اولین جمعه بعد از زمین لرزه ترکیه، گروههای زیادی از چهره های جدید در مراسم نمازهای جمعه در مناطق زلزله زده این کشور، حضور یافته بودند. گزارشگر این روزنامه می نویسد: از زمان تاسیس حکومت سکولار آتاترک درترکیه، همیشه روی این واقعیت مذهبی که اکثر ترکها مسلمان هستند، تنش هایی وجود داشته است و توجه بیشتر مردم به مذهب واسلام پس از زمین لرزه، یکی دیگر از موارد محسوب می گردد.

ایران

جمهوری 6/7/78

هویت اسلامی در اروپا: حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با«علی عزت بگویچ » دنیای غرب بویژه اروپا را به سبب عدم حمایت از مسلمانان در جنگ های بوسنی و کوزوو، به شدت مورد انتقادقرار دادند. مقام معظم رهبری از مضمحل کردن هویت اسلامی دراروپا به عنوان هدف اصلی جنگ های تحمیل شده بر مسلمانان دریوگسلاوی سابق یاد کردند و فرمودند: جرم مردم بوسنی،مسلمان بودن آنها بود و قدرتهای غربی و از جمله اروپائی نه تنها هیچگونه کمکی به مسلمانان بوسنی نکردند، بلکه آنان را به پذیرش صلح بدی وادار ساختند.بنابراین، صلح «دیتون » از نظر ما یک تحمیل شده بر مسلمانان است. ولی امر مسلمین فرمودند: غربیها خواهان حفظ هویت اسلامی در اروپا نیستند، اما از نظرامت اسلام، هویت اسلامی مسلمانان در اروپا باید در همه مراحل زنده بماند. گفتنی است در این دیدار، آقای علی عزت بگویچ گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در جنگ به صورت واقعی،مردم مسلمان بوسنی را مورد حمایت قرار داد و در امور داخلی مانیز به هیچ وجه دخالت نکرد و این حقیقت روشن به عنوان یک صفحه درخشان در تاریخ ما ثبت خواهد شد.

عربستان

جمهوری 22/7/78

تحویل الصایغ به عربستان از سوی آمریکا: جنبش اسلامی برای اصلاحات در عربستان، که مخالف دولت ریاض است و در لندن مستقرمی باشد، احتمال شکنجه و اعدام «الصایغ » را مطرح ساخت.

سعد الفقیه سخنگوی این جنبش، گفت: آمریکا به خوبی می داند «الصایغ » شیعه است و با حادثه انفجارظهران ارتباطی ندارد. آنها همچنین به خوبی می دانند که عوامل سنی سعودی پشت این جریان قرار دارند.

فلسطین اشغالی

کیهان 7/7/78

انالله و اناالیه راجعون: رژیم صهیونیستی در یک اقدام توهین آمیز، اخیرا بطری مشروبات الکلی را با تصاویر مسجد الاقصی و بانام بیت المقدس 2000 وارد بازار کرده است. این بطریها قرار است در نمایشگاه «والت دیسنی » در آمریکا که تحت عنوان(بیت المقدس پایتخت اسرائیل) برگزار می شود، به نمایش گذاشته شود. «شیخ عکرمه » مفتی بیت المقدس، در این باره گفت: این اقدام بیانگر آن است که دست اندرکاران آن تا چه اندازه احساسات مسلمانان جهان را نادیده می گیرند. وی اضافه کرد: هدف از این گونه اعمال، کم رنگ کردن ماهیت اسلامی و دادن ماهیت یهودی به بیت المقدس است. گفتنی است این اقدام رژیم صهیونیستی از سوی گروههای اسلامی و مسلمانان به شدت محکوم شد.

اردن

جمهوری 24/7/78

مسایل سیاسی یا مسایل فلسطین؟! هفته نامه «السبیل » چاپ امان نوشت: وزارت اوقاف و امور دینی اردن،چندتن از ائمه جمعه این کشور را از ایراد خطبه منع کرد. به نوشته این هفته نامه: این افراد از نمایندگان سابق مجلس اردن و هواداران فعال جنبش اخوان المسلمین این کشور هستند. وزارت اوقاف اردن اعلام کرده است این افراد از قانون وعظ و ارشاد تخطی کرده و به مسایل سیاسی پرداخته اند.

خطرامنیتی اردن: حماس یااسرائیل؟!

کیهان 4/7/78

دبیر کل جبهه عمل اسلامی اردن با تاکید بر اهمیت جنبش مقاوت اسلامی فلسطین(حماس) در مقابله با دشمن صهیونیستی و حفظ کرامت امت اسلامی، خواستار آزادی رهبران این جنبش و شد.

«عبد اللطیف عربیات » گفت: مردم اردن اقدامات دولت علیه حماس را محکوم می کنند و دلایل ارائه شده از سوی دولت را واهی و غیرحقیقی می دانند. وی افزود: حماس هیچ گاه به اردن اهانت نکرده ویا امنیت آن را به مخاطره نینداخته است تا از آن بترسیم.

اراده ملت و اراده دولت

اطلاعات 11/7/78

گردهمایی مردمی حمایت از فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی (حماس)با شرکت اقشار مختلف مردمی بویژه برخی از وزیران سابق وشخصیتهای سیاسی و ملی از سوی جبهه عمل اسلامی در اردن برگزارشد. دبیر کل جنبش اخوان المسلمین در این گردهمایی با اشاره به اقدامهای اخیر دولت اردن علیه حماس و بازداشت رهبران آن، گفت:اراده ملت در حمایت از حماس، مافوق اراده دولت است و همه اقدامها سرانجام باید به نفع مردم و مسئله فلسطین پایان یابد.

وی افزود: مردم می خواهند سرزمین خود را از لوث صهیونیستها وحامیانشان پاک سازند ولی متاسفانه دولت اردن، اقدام به بازداشت رهبران مجاهد حماس می کند. وی با انتقاد از نخست وزیراردن در برخورد با حماس، گفت: دولت راه گفت و گو با مردم رابسته است. وی تاکید کرد: همه باید نسبت به حرکت صهیونیستهاعلیه کشور واکنش نشان دهند و اختلافات مرحله ای و جزئی را کناربگذارند.

پاکستان

جمهوری 22/7/78

مواضع نهضت جعفری پاکستان نهضت جعفری پاکستان از برکناری نوازشریف توسط ارتش استقبال کرد و دولت وی را در همه زمینه هاناموفق خواند. علامه سید ساجد علی نقوی طی یک بیانیه گفت: همه نهادهای دولتی در این کشور به خاطر برنامه های دولت پیشین بلااثر و نابود شده بود. وی گفت: وضعیت نظم و قانون در مدت دولت نوازشریف تخریب شده بود. ساجد نقوی خواستار یک ترکیب دمکراتیک به جای دولت نوازشریف شد که قادر باشد مشکلات مردم از جمله تروریسم فرقه گرایانه را حل کند. وی همچنین خواستار تعطیل شدن اردوگاههای آموزش تروریستی در افغانستان شد.

مصر

جمهوری 26/7/78

آغازی مبارک برای سال تحصیلی به نوشته نشریه مصری «الشعب »

دانشجویان الازهر مصر، سال تحصیلی جدید را با شعارهای ضدصهیونیستی آغاز کردند. این نشریه نوشت: بیش از 10هزار دانشجوی الازهر در تظاهراتی با سردادن شعارهایی نفرت خود را نسبت به صهیونیست ها ابراز داشتند. این دانشجویان با شعار«الله اکبر»

پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی را آتش زدند.

مالزی

جمهوری 24/7/78

آمریکا، عذرخواهی کند.

حزب اسلامی «پاس » مالزی در یادداشت اعتراض آمیزی که تحویل سفارت آمریکا در مالزی شد، نوشت: آمریکا همواره دشمن اسلام بوده و از هر وسیله ای برای تخریب اسلام بهره می گیرد. در این یادداشت، هر گونه کوشش آمریکا برای نزدیک کردن روابط میان مالزی و اسرائیل را نیز محکوم کرده و اظهار داشت: این امر سبب شرمندگی مالزی و جوامع اسلامی در سراسر جهان شده است.

حزب اسلامی مالزی همچنین از آمریکا خواست بی درنگ از کوشش خوددست بردارد و از ملت مالزی به ویژه مسلمانان پوزش بطلبد.

اندونزی

جمهوری 29/6/78

اعلام آمادگی برای جهاد: بیش از یکصد هزار نفر از مردم اندونزی آماده جهاد علیه نیروهای غربی مداخله کننده در تی مور شرقی شدند. یک روزنامه اسپانیایی نوشت: دخالت نیروهای خارجی درتی مور شرقی باعث برانگیختن احساسات سازمان ها و گروههای مسلمان در اندونزی شده است و این سازمان ها و گروهها بر ضد مداخله نیروهای خارجی، حکم مبارزه مقدس و جهاد صادر کردند. و معتقدنداندونزی نیازی به مداخله خارجی به ویژه کشورهای غربی و آمریکاندارد.

مالزی

اطلاعات 8/7/78

مقدمه ای خواندنی بر گفتگوی تمدنها «ماهاتیرمحمد» در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: آینده برای کشورهای کوچک مستقل تیره است. به آنها گفته می شود جهان باید بدون مرز باشد وسرمایه، کالاو خدمات آزادانه بین کشورها در جریان باشد وسرمایه خارجی از همان موقعیت و امتیازاتی برخوردار باشد که سرمایه داخلی برخوردار است. وی افزود:این کشورها با سرمایه های کوچک نمی توانند در مقابل غول های سرمایه داری مقاومت کنند و به زودی از پا در می آیند. وی اضافه کرد: مالزی آنچه را در مدت 42سال به دست آورده بود، در عرض چند هفته از دست داد. وی همچنین تاکید کرد: غرب، به بهانه حقوق بشر و در واقع برای تحمیل شیوه های زندگی خود و نظام دموکراسی لیبرال، دست به لشکرکشی می زند. نخست وزیر مالزی از برداشت غرب از حقوق بشر انتقاد کردو گفت: آنها حقوق بشر را محدود به حقوق یک ناراضی علیه دولت می کنند، اما از حقوق میلیون ها نفر که بر اثر تحریم یا حتی بمباران از بین می روند، سخن نمی گویند. وی افزود: قبلاکمونیستها بودند که ناآرامی را همه جا دامن زدند و اکنون به نام لیبرالیسم به ناآرامی دامن می زنند. ماهاتیر محمد افزود:سازمان ملل به نظر می رسد فلج شده است و متاسفانه تا زمانی که سازمان ملل به پنج کشور بزرگ تعلق دارد، نمی توان از آن انتظارتغییری داشت و علی رغم اینکه فریاد دموکراسی خواهی حداقل سه عضو دائم شورای امنیت، گوش فلک را پر کرده است در درون سازمان ملل هیچگونه دموکراسی وجود ندارد. وی نسبت به دور نمای قرن بیست و یکم ابراز بدبینی کرد و گفت: به نظر می رسد قرار است همه چیز در آشپزخانه غرب پخته شود. وی افزود: همانطور که کمونیسم و سوسیالیسم سوغات غرب بود، دموکراسی لیبرال ، جهانی شدن اقتصاد و تجارت، جهان بدون مرز، لغو مقررات، تنبیه حکومتها ودهها ایده دیگر نیز از غرب می آیند. غرب آنچه رامتعلق به آن است، جهانی می داند و ارزشها و فرهنگهای دیگر رازاید و غیر ضروری تلقی می کندو برای جلوگیری از برخورد تمدنهامی خواهد فقط یک تمدن وجود داشته باشد و همه چیز با معیارهای غرب سنجیده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان