ماهان شبکه ایرانیان

تحقق «جهاد اقتصادی» با تولید ثروت از علم و فناوری

در پی نام گذاری سال ۹۰ به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، بسیاری از کارشناسان اذعان کرده اند که یکی از مهم ترین الزامات برای تحقق این مهم تکیه بر ابزار علم و فناوری است به نحوی که با تولید ثروت از فناوری می توان جهش اقتصادی عظیمی را در کشور شاهد بود و در این میان محققان و دانشگاهیان کشور در این زمینه و برای تحقق این مهم وظیفه سنگینی ...

در پی نام گذاری سال 90 به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، بسیاری از کارشناسان اذعان کرده اند که یکی از مهم ترین الزامات برای تحقق این مهم تکیه بر ابزار علم و فناوری است به نحوی که با تولید ثروت از فناوری می توان جهش اقتصادی عظیمی را در کشور شاهد بود و در این میان محققان و دانشگاهیان کشور در این زمینه و برای تحقق این مهم وظیفه سنگینی بر عهده دارند چرا که نخبگان می توانند با توجه ویژه به حل معضلات عرصه علم و فناوری، این مهم را بیش از پیش اجرایی کنند. نقش علم و فناوری در تحقق جهاد اقتصادی موضوعی است که در گفت وگو با 6 کارشناس و مسئول مورد بررسی قرار داده ایم.

 

استفاده از علم و فناوری لازمه تحقق جهش اقتصادی

 

دکتر سهراب پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت وگو با خراسان با بیان این که جهش اقتصادی بدون استفاده از علم و فناوری اتفاق نمی افتد، تصریح می کند: بدون تردید در سال جهاد اقتصادی یکی از مهم ترین الزامات و اقدامات ما باید استفاده از علم و فناوری در تولیدات باشد.

 

از سوی دیگر تلاش ما باید به این نکته معطوف شود که نتایج تحقیقات ما به طور قطع به ثروت تبدیل شود، این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید کرده اند، اما متاسفانه در حال حاضر با وجود آن که در زمینه تولیدات علمی رشد خوبی را شاهد هستیم، در بحث تولید ثروت از علم در وضعیت مناسبی قرار نداریم و در زمینه تولید فناوری و تجاری سازی فناوری ها و عرضه آن در بازار وضعیت مطلوبی را شاهد نیستیم در حالی که در جهان امروز تنها کشورهایی به رشد و شکوفایی می رسند که از نظر پیشرفت علمی و همچنین تولید ثروت از علم، جایگاه قابل قبولی را در جهان به دست آورده اند. با مرور وضعیت اقتصادی این کشورها نیز این موضوع به خوبی نمایان است که از اقتصاد پررونقی برخوردار هستند.

 

وی اضافه کرد: در جهان امروز اقتصاد دیگر صرفا بر پایه نفت و منابع طبیعی نمی چرخد بلکه فناوری های راهبردی و فناوری های پول ساز در چرخش اقتصادی حرف اول را می زنند به نحوی که فناوری زیستی، فناوری اطلاعات، فناوری هسته ای و فناوری نانو در حال حاضر جزو فناوری های کلیدی محسوب می شوند و کشورهایی که در زمینه  این فناوری ها پیشرفت هایی حاصل کرده اند و حتی موفق به تولید ثروت از محل  این فناوری ها شده اند، سالانه درآمدهای هنگفتی را از این حیث از آن خود می کنند و به تبع آن از رفاه اقتصادی بیشتری برخوردار هستند. وی خاطرنشان می کند: کشور ما چند سالی است که در زمینه تولیدات علمی به جایگاه مطلوبی دست پیدا کرده و توجهات جهانی را به خود معطوف کرده است اما این کافی نیست، ما برای تحقق آن چه مدنظر مقام معظم رهبری است باید تمام تلاش خود را برای تولید فناوری و تبدیل آن به محصول و عرضه محصول به بازار داخلی و بازارهای جهانی به کار بگیریم و برای تحقق این مهم یکی از راهکارهای مهم و اساسی تشکیل شرکت های دانش بنیان است که خاستگاه اصلی آن ها دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در زمینه فناوری های نوین فعالیت می کنند، در تمامی کشورهای پیشرفته علمی به عنوان یک اصل اساسی دنبال می شود. به گفته دکتر سهراب پور، برقراری ارتباط بیشتر بین دانشگاه و بخش صنعت راهکار دیگری است که می تواند شکوفایی علمی و اقتصادی را به دنبال داشته باشد. وی اضافه کرد: ما باید به جایی برسیم که دغدغه اصلی صنعت ما ارتباط بیشتر با دانشگاه ها باشد. امروز ارتباط دانشگاه های ما با بخش صنعت در حوزه های دفاعی بسیار مطلوب است و خوشبختانه به نتایج بسیار خوبی هم منجر شده است اما در برخی بخش های صنعت متاسفانه شاهد چنین ارتباطی نیستیم،به همین دلیل در بخش هایی از صنایع با افت کیفی محصولات تولیدی مواجهیم.وی زیر بنای جهاد اقتصادی را علم و فناوری می داند و تصریح می کند: ما در سال جهاد اقتصادی به هیچ وجه نباید از توسعه علمی و فناوری غافل شویم چرا که توسعه علمی و اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگرند . به نحوی که برای توسعه علمی نیازمند سرمایه گذاری عظیمی هستیم و برای جهاد اقتصادی نیز باید از فناوری های روز کمک بگیریم.

 

تولید ثروت از علم و فناوری مهم ترین زیرساخت تحقق جهاد اقتصادی

 

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت وگو با خراسان با اشاره به نام گذاری سال 90 به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: توجه به علم و فناوری و به تبع آن تولید ثروت از علم و فناوری از مهم ترین زیرساخت های تحقق جهاد اقتصادی است چرا که امروز علم و فناوری حرف اول را در عرصه قدرت جهانی می زند، به نحوی که در دهه های گذشته کشوری که از منابع طبیعی زیادی مانند نفت و گاز و ... برخوردار بود کشوری ثروتمند و حتی قدرتمند محسوب می شد اما امروز کشوری که صاحب علم و فناوری است کشوری قدرتمند و ثروتمند محسوب می شود چرا که قادر است علاوه بر تامین نیازهای مردم خود حتی محصولات مبتنی بر فناوری خود را به کشورهای دیگر نیز صادر و از این راه کسب ثروت کند و این درجهان امروز یک فرصت ایده آل و طلایی است.سعدا... نصیری قیداری دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت وگو با مهر در این باره اظهار داشت: جهش اقتصادی راهی جز استفاده از علم و فناوری ندارد و باید علم و فناوری را در مراودات اقتصادی دخالت دهیم.وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نام گذاری سال 90 تحت عنوان «جهاد اقتصادی» و ارتباط آن با علم و فناوری، با بیان این که منظور مقام معظم رهبری در نام گذاری سال جدید بسیار هوشمندانه است، ادامه داد: به همین منظور باید علم و فناوری را به صورت جدی در تولیدات و روابط اقتصادی مان دخالت دهیم. در واقع علم و فناوری نوعی زیرساخت برای جهش اقتصادی کشور محسوب می شود.وی تاکید کرد: در این باره امیدوارم به ویژه قوه مجریه این نام گذاری را در میدان عمل به کار گیرد و از پتانسیل های دانشگاه ها، استادان دانشگاه ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه اقتصاد و تجاری سازی ایده های علمی استفاده کند.

 

نقش نخبگان در تحقق جهاد اقتصادی

 

دکتر سیدحمید جمال الدینی عضو شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان نیز با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی تاکید کرد: توجه به علم و فناوری که موجب ثروت در کشور می شود یک نماد بارز برای جهاد اقتصادی است و این نشان دهنده وظیفه سنگین نخبگان ایرانی در جهت دهی برای تولید ثروت است.تاکید بر دانش و فناوری و تولید ثروت از آن جهت که محور این 2 مقوله نیروی انسانی است و با توجه به وجود ظرفیت نیروی انسانی ایرانی فرهیخته ای که در داخل و خارج از کشور حضور دارند، این امر می تواند با ایجاد این وحدت هدفمند تحقق یابد. با توجه به این که حوزه فناوری های نوین بر مبنای سرمایه گذاری کمتر و تولید بیشتر است این بخش می تواند به ساقه اصلی تولید ثروت در حوزه دانش و فناوری بدل شود.وی اظهار داشت: دارا بودن قدرت های متعدد از جمله قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، قدرت تولید علم و فناوری، قدرت فناوری اطلاعات و ... از پایه های تاثیرگذاری در جهان است که توجه به پارامترهای قدرت اقتصادی و قدرت تولید علم و فناوری می تواند ضریب نفوذ قدرت ما را در جهان افزایش دهد.جمال الدینی توجه به نوآوری و خلاقیت را یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه نخبگان ایرانی قرار گیرد، برشمرد و گفت: نام گذاری امسال نشان داد که نخبگان جوان ایرانی باید در برنامه ریزی های خود توجه ویژه  به نوآوری داشته باشند. نوآوری به این معنا که خلاقیت هایی مورد توجه قرار گیرد که در راستای حل معضلات ملی جامعه باشد تا بتواند تولید ثروت کند.

 

تلاش مضاعف علمی زیربنای جهاد اقتصادی است

 

رامین رحمانی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این باره گفت: زیربنای جهاد اقتصادی علم است و باید در این حوزه تلاش مضاعف شود.

 

بحث جهاد اقتصادی از نظر ما دانشگاهیان چندین نکته را در بر دارد، امروز اگر ملتی می خواهد سرافراز، مقتدر و با عزت در دنیا زندگی کند، باید بتواند در عرصه های بین المللی حضور فعال داشته باشد که این از طریق مراودات اقتصادی است.

 

وی خاطرنشان کرد: زیربنای مراودات اقتصادی علم بوده و جهاد از دیدگاه من، تلاش بسیار مضاعف است.

 

باید سرعتمان را در عرصه علم و فناوری چندین برابر کنیم

 

نورا... حیدری دستنایی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در این باره گفت: اگر بخواهیم تلفیقی بین نام گذاری سال گذشته و سال جدید داشته باشیم می توان به بهره گیری از علم و دانش کشور برای توسعه جهاد اقتصادی اشاره کرد.

 

وی با اشاره به ضرورت افزایش تلاش های علمی کشور در سال جدید ادامه داد: لازم است با توجه به پیشرفت علمی و فناوری کشور و سرعتی که دنیا در پیشرفت علم دارد، کوشش کنیم تا سرعتمان را چندین برابر کنیم.وی در ارتباط با مصادیق سال جهاد اقتصادی اظهار داشت: توجه به کاهش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش ارزش پولی کشور و مقابله جدی با تحریم هایی که از سوی دشمنان تحمیل شده است از نمونه های این جهاد به شمار می آید و باید از تمام ظرفیت علمی و فناوری کشور برای رسیدن به این اهداف استفاده کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان