ماهان شبکه ایرانیان

رشد اقتصادی در گرو تحقق هدفمندی یارانه­هاست

صادق محصولی’ در همایش ‘تبیین ابعاد جهاد اقتصادی در سرمایه گذاری های صندوق تامین اجتماعی’ افزود: نام گذاری سال 1390 به عنوان سال جهاد اقتصادی، بیانگر جهت گیری های کلی و تبیین رویکردهای غالب دولت و مردم در سال جدید است.
وی با تاکید براینکه در عرصه عمل، شاه بیت جهاد اقتصادی در سال 1390 بحث ادامه اجرا و استفاده از فرصت های هدفمند سازی یارانه ها است، گفت: هدفمندسازی یارانه ها به عنوان گام بلند و مهم دولت در راستای تحول اقتصادی در کشور، بدون شک یکی از بسترهای مهم در جهت کسب توفیق در جهاد اقتصادی است.
محصولی افزود: توصیه به جهاد اقتصادی، به ضرورت تمرکز بر آن در این برهه از حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره دارد و از این رو، سوق دادن توجهات و نگاه ها به سوی این هدف، وظایفی را به عهده همه اقشار جامعه می گذارد.
وی با بیان اینکه فهم موضوعی همچون جهاد اقتصادی باید در چارچوب گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامی یعنی پیشرفت و عدالت صورت گیرد، اظهارداشت: در نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، مفاهیم مختلفی همچون اخلاق و قدرت، سیاست و دیانت، عدالت و آزادی، عقل و وحی و دنیا و آخرت، همه مفاهیمی کاملا یکپارچه و آمیخته به هم هستند.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی اضافه کرد: نکته مهم در تعبیر حکیمانه رهبرمعظم انقلاب، آمیزه دو مفهوم جهاد و اقتصاد یعنی، پیوستگی توأمان ارزش های مادی و معنوی در فرهنگ اقتصادی کشور است.
محصولی تصریح کرد: آنچه بر اثربخشی و کارآمدی چنین رهنمودهایی می افزاید، درک درست و عمیق این پیام ها و هماهنگی اقدامات از سوی دستگاه های اجرایی و مردم است.
 به گفته وزیر رفاه و تامین اجتماعی ، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تحقق رشد هشت درصدی، افزایش بهره وری، کاهش نرخ بیکاری، توانمندسازی بخش خصوصی، رشد سرمایه گذاری، تقویت تعاونی ها و ایجاد زیرساخت های لازم برای رفع موانع تولید، مهم ترین شاخص های اقتصادی کشور برای تحقق جهاد اقتصادی هستند.
محصولی ادامه داد: درتاریخ انقلاب هم مشاهده می کنیم که حضرت امام(ره) در مورد سازندگی از این بیان استفاده می کنند و جهاد را وارد صحنه های سازندگی کردند و جهادسازندگی را بنیان نهادند.
وی با بیان اینکه هرگونه جهادی نیازمند رصد جامع و فراگیر است، گفت: باید رصد کنیم که تحولات اقتصاد جهانی متاثر از چه عواملی است و به چه سمتی درحال حرکت است ؟ باید افق آینده اقتصاد دنیا و مزیت های نسبی اقتصادی کشور را رصد و شناسایی کنیم.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی، توجه به مسائلی را که از طریق علم، تولید ثروت می کنند، ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: باید به سراغ صنایعی برویم که ظرفیت ها و فرصت های تولید ثروت آن فراوان است و این همان راهی است که کشورهای پیشرفته درحرکت به سمت سودآوری درپیش گرفته اند.
وی با بیان اینکه دشمن درصدد مواجهه و جنگ با جبهه اقتصادی انقلاب اسلامی است ، افزود: وقتی می خواهیم جهاد گونه برای کشور کار کنیم، این مسئله در پی خودش واکنش های جدی را از جانب دشمن به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: یکی از شیوه هایی که دشمن همواره در مورد جمهوری اسلامی اتخاذ کرده، ناکارآمد جلوه دادن نظام در عرصه های گوناگون است؛ البته در اصل، دشمن سعی کرده است نظام مبتنی برمردم سالاری دینی را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهد که با شکست روبه رو شده است.
محصولی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی در مسائل امنیتی و در جنگ تحمیلی و برقراری امنیت در داخل کشور و حاکم کردن وحدت ملی موفق و کارآمد بوده است، اظهارداشت: درعرصه کارآمدی سیاسی مانند مشارکت مردم در اداره نظام و پشتوانه مردمی نظام که در انتخابات های گوناگون به منصه ظهور درآمده، نظام کارآمدی قابل قبولی را نشان داده است.
به گفته وی، تجاری سازی تحقیقات صنعتی و پژوهش های موفق علمی، ایجاد و مشارکت در فضای رقابتی، استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه، خوش فکر، حزب اللهی و انقلابی، توجه به اصل 44 و واگذاری بیش از پیش امور به مردم، تناسب پاداش، درآمد و برخوردای از امکانات با سعی، تلاش و اثرگذاری هر یک از عوامل تولید، تمرکز بر سرمایه گذاری های اثر بخش، بهبود بهره وری، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف در زمینه های گوناگون، انضباط مالی و مبارزه با مفاسد اقتصادی از مهمترین رویکردهای جهاد اقتصادی است.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی اضافه کرد: با مطالعه بیانات مقام معظم رهبری، اهدافی از قبیل تلاش عالمانه و همه جانبه وعمومی جهت رشد اقتصادی کشور، ارائه الگویی از توانمندی نظام در مسایل اقتصادی به مردم دنیا و تقویت تولید محوری در کشور به عنوان رکنی برای توسعه پایدار را می توان برای جهاد اقتصادی در نظر گرفت.
به گفته وی، کاهش نرخ بیکاری، ارتقا بهروری، تقویت حضور مردم و تعاونی ها در اقتصاد ملی و تحول در نظامات اداری، آموزشی، علمی را نیز می توان از دیگر اهداف برای جهاد اقتصادی در نظر داشت.
وی با بیان اینکه با توجه به حذف یارانه های انرژی، فعالیت ها می تواند حول محورهای مزیتی کشور توسعه یابد، گفت: صنایع مرتبط با نفت و گاز و واحدهای مربوط به فلزات روز به روز در دنیا قدرت بیشتری پیدا می کنند و با توجه به روند کاهنده منابع و منحنی های افزایشی مصارف حتی در دوره رکود اقتصادی، باعث امید فراوانی در این رشته هاست.
محصولی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین علل غیراقتصادی بودن واحدهای تولیدی در کشور، توجه نکردن به ظرفیت های اقتصادی است، گفت: علت اصلی موفقیت اقتصادی برخی کشورها همچون چین توجه ویژه ظرفیت های اقتصادی است.
وزیر رفاه و تامین اجتماعی تصریح کرد: خروج از فعالیت های غیراقتصادی و تمرکز روی مسائل مزیت دار و رسیدن به ظرفیت اقتصادی در پروژه ها، می تواند آینده یک فعالیت را تضمین کند.
محصولی پیشنهاد کرد از طریق جذب یک مشاور قوی، نظام تحول کیفیت درعموم شرکت ها به عنوان یک برنامه پایدار مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: این ساز و کار در کاهش هزینه های تولید، توسعه مشارکت کارکنان، افزایش سیستماتیک کیفیت تاثیر زیادی دارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان