رساله نکاحیه علامه سید محمد حسین تهرانی (ره)

علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی از علما و عرفای معاصر، فرزند آیت الله سید محمدصادق تهرانی، در ۲۴ محرم سال ۱۳۴۵ هجری قمری در تهران متولد شد. پس از تحصیلات ابتدایی، دوره آموزش مکانیک و ماشین سازی را گذراند. سپس به تحصیلات علوم دینی حوزوی روی آورد. در سال ۱۳۴۶ هـ ق، به قم رفت و در مدرسه حجتیه مقیم شد.

علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی از علما و عرفای معاصر، فرزند آیت الله سید محمدصادق تهرانی، در 24 محرم سال 1345 هجری قمری در تهران متولد شد. پس از تحصیلات ابتدایی، دوره آموزش مکانیک و ماشین سازی را گذراند. سپس به تحصیلات علوم دینی حوزوی روی آورد. در سال 1346 هـ ق، به قم رفت و در مدرسه حجتیه مقیم شد.

وی از همان سال های اول به جمع شاگردان علامه طباطبایی پیوست و در سطوح مختلف علمی و مجاهدات عملی در طی مدت 7 سال از اساتید آنجا، بهره های علمی برد و تلاش های علمی دیگری از جمله استنساخ کتب ارزشمند داشت.

ایشان برای تکمیل تحصیلات و علوم دینی در آغاز سن 27 سالگی به عراق رفت و در نجف ساکن شد. در آنجا از محضر علما و فقهای بزرگ نجف کسب فیض کرد و بنا به توصیه علامه طباطبایی در ابتدا با شیخ عباس قوچانی (وصی قاضی طباطبایی) آشنا و در مسائل سلوکی و عرفانی حشر و نشر پیدا کرد و بعد به خدمت سید جمال الدین گلپایگانی و شیخ محمدجواد انصاری رسید. سرانجام وی به حضور سید هاشم موسوی حداد (از شاگردان سیدعلی قاضی طباطبایی) رسید و فصل نوینی را در زندگی توحیدی و عرفانی وی پدید آمد.

در سال 1377 هـ ق، در سن 33 سالگی بعد از رسیدن به اجتهاد به جهت ترویج شعائر دینی، بنا به دستور محمدجواد انصاری همدانی، به طهران بازگشت.

ایشان همیشه تشکیل حکومت اسلامی را یک وظیفه الهی می دانست. و در قضایای 15 خرداد با سابقه آشنائی اش با امام خمینی به همکاری و همفکری پرداخت. با پیروزی انقلاب و تاسیس حکومت اسلامی، در شکل گیری قانون اساسی و پیش نویس آن بر «حاکمیت اسلام و محوریت ولایت فقیه» تاکید و جهت تصویب آن در مجلس خبرگان تلاش نمود. وی در خلال ملاقات های خصوصی با امام خمینی، نقطه نظرها و پیشنهادهایش را توسط آیت الله مرتضی مطهری ابلاغ کرد. او در سال 1400 هـ ق، به امر استادش (سیدهاشم حداد) به مشهد رفت و مدت پانزده سال آخر عمر خود در آنجا بود. در این مدت، علاوه بر ترویج دین و تربیت شاگردان و طلاب، به تالیف و نشر (دوره علوم و معارف اسلام) پرداخت و آثار بسیاری در همین زمینه از خود برجای گذاشت.

علامه تهرانی، روز نهم ماه صفر سال 1416 هجری قمری در مشهد درگذشت. مدفن وی در قسمت جنوب شرقی صحن انقلاب (عتیق) در آستانه کفشداری می باشد.

ایشان آثار گرانمایه و ارزشمندی همانند، تصحیح و شرح رساله سیر و سلوک بحرالعلوم، رساله لب اللباب؛ اسرار ملکوت؛ الله شناسی؛ امام شناسی؛ معادشناسی، توحید علمی و عینی و دهها کتاب دیگر در رشته های مختلف علوم دینی. .... به یادگار گذاشتند.

 رساله نکاحیه

 یکی از آثار ارزشمند علامه فقید کتاب «رساله نکاحیه یا (کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین)» می باشد.

مولف در مقدمه هدف اصلی خویش از تالیف این کتاب را اینگونه بیان می کند:

«ای ملّت زنده و به پا خاسته، اینک متوجّه باشید که دشمنان دیرین شما هنوز زنده اند؛ از هر سو و از هر جانب به کمین نشسته اند، با تبلیغات وسیع و همه جانبه کمر بسته اند تا نسل شما را قطع کنند، و جامعه رشید و سالم و نیرومندتان را به افرادی مریض و فرسوده و ناتوان و دچار اختلال عصبی و جنون در آورند؛ لوله های حیاتی زنان را ببندند و مردان رشید و دلیر را نامرد و اخته کنند.زیرا پس از قیام و اقدام ملّت رشید مسلمان در برابر کفر، و رؤیت آن شهامت نبردهای دلاورانه و دلیرانه و مبتکرانه، الان میخواهند ریشه تان را از بن قطع کنند.»

علامه محمد حسین تهرانی در ادامه دلسوزی های دشمنانان اسلام را از سر دشمنی دانسته و می فرماید:

«ما نفهمیدیم و نخواهیم فهمید که این نامادری های خون آشام دیروز ما چگونه امروز مهربان تر از مادر از آب درآمده، و با بذل اموالی خطیر و مبالغی هنگفت از جیب پر فتوّتشان، به رایگان برای مصالح اقتصادی و رفاه و آسایش خورد و خوراک و خواب و راحت ما و اطفال آینده ما بی دریغ مصرف میکنند؟! ایشان نام تنظیم خانواده بر روی آن میگذارند تا جاهلان را فریب دهند ولی عاقلان دانند که غیر از تقتیل و تنکیل و تبکیت و تنقیص خانواده ثمری بیرون نمی دهد.»

این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و هفت فصل می باشد. مولف در مقدمه کتاب به تفسیر آیه «وَلَایقْتُلْنَ أَوْلَـادَهُنَّ» می پردازد و در ذیل تفسیر آیه شریفه به مباحثی مانند؛ فواید بی شمار حامله شدن زنان و مضرّات بیشمار نازائی، ترغیب اسلام به تکثیر اولاد زنان به جای دخول ایشان در فنون و صنایع اجتماعی ؛ وظیفۀ دولت اسلام در فراهم کردن تسهیلات ازدواج و... می پردازد.

اصل این رساله قسمتی از جلد اول "نور ملکوت قرآن" می باشد که به تفسیر آیه: «وَلَایقْتُلْنَ أَوْلَـادَهُنَّ» پرداخته و به جهت اهمیت مطالب، از آن کتاب استخراج و به طور مستقل به نام رساله نکاحیه منتشر گردید. و چون در حین طبع این رساله که از ارتحال فقید معظم، رهبر کبیر انقلاب اسلامی 5 سال می گذشت و در این مدت با عنوان تنظیم خانواده و کنترل جمعیت فعالیت های چشمگیری به وقوع پیوست؛ حضرت آیة الله علامه اقدام به نوشتن تذییلاتی بر این رساله فرموده و با عطف جمله «کاهش جمعیت، ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین» نام رساله نکاحیه را تفسیر نموده اند. در این تذییلات که شامل سیزده مطلب می باشد مسأله کنترل جمعیت از دیدگاه قرآن و اسلام مورد تحلیل قرار گرفته و در آن از سیاست های مزدورانه استکبار در جهت کاهش قوت مسلمین پرده برداشته شده است.

ما در مطالب بعدی بخش هایی از این کتاب را برای شما گزینش و ارائه خواهیم کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر