آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید که این روزها در شهر مقدس مشهد حضور دارد، در دیدار مدیرکل و کارکنان صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به گزارشی که از فعالیت های رسانه ملی در ابتدای دیدار ارائه شد، بر حضور فعال رسانه ملی در عرصه های مختلف اطلاع رسانی تأکید کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: در دنیاى امروز رسانه ها نقش مهمى بر عهده دارند و می توان گفت؛ شاید نیمى از سرنوشت و مسائل مربوط به جامعه در اختیار رسانه ها است، رسانه ها می توانند منجر به تعالی یا انحطاط جامعه شوند، اخلاق را ق.ت یا تضعیف کنند و الان می بینیم که در دنیاى امروز رسانه ها نقش مهم را بازی می کنند.
وی افزود: باید توجه داشت که فرهنگ اسلامی با فرهنگ غربى در مسائل رسانه اى متفاوت است، غربى ها دو اصل را در رسانه هایشان رعایت می کنند؛ اول حفظ منافع خود، هرچند به زیان منافع تمام کشورهاى دنیا باشد. مانند مسأله اى که اخیرا مطرح شده و خروج آمریکا از آن قرارداد مربوط به مسائل فضا و محیط زیست که شاهد خوبى بر این مدعا است. آنها مى گویند بگذارید مسائل اقتصادى ما پیشرفت کند، هر چند مشکلاتى برای همه کشورها به وجود بیاید. ما تنها منافع خودمان را در نظر می گیریم و کاری به دیگران نداریم و این سخنان به صراحت از سوی آنان بیام می شود.
رعایت مصلحت جامعه در ارائه برنامه ها
این مرجع تقلید تفاوت دوم رسانه های غربی با اسلامی را اختلافات فکری رسانه اسلامی و غربی دانست و گفت: آنها متناسب با خواست مخاطبانشان تصمیم گرفته و عمل می کنند؛ اما در نگاه اسلامی ما تابع منافع ملت، مردم و مسلمانان جهان هستیم.
دولتی بودن رسانه ملی به صلاح دولت و ملت نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: رسانه باید نقاط مثبت و ضعف جامعه را به صورت منصفانه و منطقی اطلاع رسانی کند.
وی افزود: اخیرا شنیده شده است برخی از دولتمردان تمایل دارند تا رسانه ملی دولتی شود، در حالی که این نه به مصلحت آنها و نه به مصلحت جامعه است؛ چرا که اگر رسانه ملی در دست دولت قرار بگیرد؛ تنها به بیان نقاط مثبت خواهد پرداخت و از بیان نقاط ضعف چشم پوشی خواهد کرد.
وی ادامه داد: رسانه ملی باید نگاه فراجناحی داشته باشد، زیرا صدا و سیما به جناح یا گروه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به همه مردم جامعه و نظام است. بسیارى از مسائل و ضعف ها وقتى از رسانه ملی به درستی نقد مى شود، مسؤولان به دنبال حل آن می روند.
وی افزود: تمام برنامه هاى رسانه باید هدف دار باشد به خلاف فرهنگ رسانه غرب، ما مى گوییم سرگرمى ها هم باید درونش هدف داشته باشد، هیچ مانعى ندارد که یک برنامه اى سرگرم کننده باشد اما در درون به طور غیرمستقیم یا مستقیم اهدافى را دنبال کند و جامعه را ارتقاء بدهد.
وی ادامه داد: معنى سرگرمى این نیست که برنامه ها هدف دار نباشد، برنامه هاى طنز هم باید هدف دار باشد، فرق ما با فرهنگ رسانه غرب همین است که آنها دنبال این مسائل نیستند.
تهیه برنامه خاص برای هر قشر از جامعه
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: رسانه ملی باید براى همه گروه ها برنامه داشته باشد؛ کودکان برنامه مى خواهند، خانم هاى خانه دار برنامه مى خواهند، بیماران برنامه می خواهند و افرادی که در میدان هستند و جانبازى و فداکارى مى کنند برنامه مى خواهند، دانشجویان و اساتید دانشگاه برنامه مى خواهند، همه برنامه مى خواهند. بنابراین باید بنشینند و تمام گروه ها را در نظر بگیرند.
این مرجع تقلید ادامه داد: ادبیات حاکم بر رسانه باید یک ادبیات صحیحى باشد و از الفاظ مبتذل و تبلیغات سست پرهیز شود. رعایت احترام در مورد همه انظار و اشخاص را داشته باشد طورى که این ادبیات سبب جلب و جذب شود.
جاذبه در برنامه لازم است؛ اما خط قرمز رعایت شود
وی نیاز به جاذبه در برنامه ها را ضروری دانست و گفت: رسانه باید برنامه هایش جاذبه داشته باشد، اگر خشک، بى روح و بى جاذبه باشد؛ ببینندگان و شنوندگان کافى پیدا نمی کنید، البته توجه داشته باشید که جاذبه نباید خط قرمزها را بشکند. گاهى برخی، بعضى از مسائل خط قرمز را فداى ایجاد جاذبه می کنند. رسانه غربى ممکن است این کار را انجام دهد اما ما این نگاه را قبول نداریم.
ترویج سبک زندگی اسلامی/ عدم غفلت از دشمن خارجی و نفوذی داخلی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از ترویج سبک زندگی غربی و مرفهین در رسانه ملی، گفت: صحنه هایى که در رسانه ملی نشان داده مى شود، نباید مربوط به قشرهاى مرفه و افراد ثروتمند باشد، بلکه این صحنه ها باید با توده هاى مردم هماهنگ باشد، تا آنجا که مى شود ساده، زیبا و خوب از صحنه هایى که واقعا نشانه سبک زندگی اسلامی است، کار شود، نه اینکه گروه هاى خاص پردرآمدى که صحنه هایى مناسب برنامه هاى غربى دارند، پخش شود باید از آنها پرهیز شود.
2929