سطوح ایده‌آل کلسترول

آیا به دنبال اطلاعاتی در خصوص سطوح خوب کلسترول می‌باشید؟ این مقاله اطلاعاتی در خصوص محدوده‌های قابل قبول کلسترول و سطوح ایده‌آل آن از نظر سن را فراهم ساخته است

سطوح ایده‌آل کلسترول

آیا به دنبال اطلاعاتی در خصوص سطوح خوب کلسترول می‌باشید؟ این مقاله اطلاعاتی در خصوص محدوده‌های قابل قبول کلسترول و سطوح ایده‌آل آن از نظر سن را فراهم ساخته است.
هنگامی که می‌خواهید بدانید سطوح ایده‌آل کلسترول شما بایستی چه میزانی باشد، این نکته را در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از کلسترول وجود دارد و سطوح اینها می‌تواند تأثیر بسزایی بر روی سلامت قلب داشته باشند. کلسترول ماده‌ای مومی شکل، شبیه به چربی است که به طور طبیعی در سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود و از طریق خون منتقل می‌گردد. این ماده در غشاهای سلولی یافت می‌شود. و چندین عملکرد مهم را در بدن از جمله تشکیل هورمون‌های استروئیدی، اسیدهای صفراوی، و ویتامین D را انجام می‌دهد. به هنگام بحث درباره کلسترول بایستی گفت که به طور کلی چهار جزء سازنده از آن وجود دارد که به لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول LDL (کلسترول بد)، لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول HDL )کلسترول خوب، تعداد بیشتر آن به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است به این دلیل که به از بین بردن LDL از خون کمک می‌کند)، کلسترول تام یا کلسترول مجموع (HDL + LDL) و تری گلیسیرید (نوعی چربی یا لیپید موجود در خون) اشاره دارد. به هنگام بحث از نسبت کلسترول و سطوح ایده‌آل آن، مقدار هر جزء سازنده بایستی در نظر گرفته شود، که جزئیات آن به شرح ذیل است:
اگر چه میزان افزایش یافته‌ی کلسترول به عنوان یک بیماری در نظر گرفته نمی‌شود، اما می‌تواند تأثیر مستقیم بر سلامت قلب و عملکرد قلبی عروقی گذارد. آنچه که می‌خورید تا حدودی در سطوح کلسترول شما تأثیر می‌گذارد، اما کبد عمدتاً نقش بسزایی در این میزان ایفاء می‌کند. به منظور درک سطوح ایده‌آل استاندارد به جدول ذیل مراجعه نمایید.
سطح کلسترول مطلوب و نامطلوب
  سطوح ایده‌آل کلسترول
سطوح کلسترول در محدوده‌ی مرزی یا بالاتر نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش یافته است. این امر به دلیل تمایل کلسترول LDL به چسبیدن به دیواره رگ‌های خونی و عروق است. این امر موجب انسداد شریانی شده، که به نوبه خود، از جریان خون ممانعت به عمل می‌آورد. مسدود شدن شریانی که به قلب و مغز می‌رود، می‌تواند منجر به وضعیتی جدی و خطرناک مانند سکته قلبی یا مغزی شود. مطالعات نشان می‌دهند که فردی با سطوح کلسترول تام بیش از 240 میلی‌گرم در دسی لیتر دو برابر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در او بیشتر از فردی با سطح پایین یا سالم است. به طور معمول، سطوح بالا رفته‌ی کلسترول اغلب در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود، و فراتر از آن سابقه خانوادگی با کلسترول بالا احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، و هر شرایط پزشکی موجود مانند دیابت نقش مهمی در سطوح غیر طبیعی کلسترول بازی می‌کنند. به عنوان مثال، یک مرد 20 ساله با داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی و کلسترول در محدوده‌ی مرزی، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به بیماری قلبی نسبت به یک مرد 70 ساله با کلسترول بالا، و بدون سابقه خانوادگی و یا شرایط پزشکی موجود قرار دارد.
سطوح ایده‌آل کلسترول برای زنان در همان محدوده‌ی مردان است. اگرچه زنان کمتر از مردان دچار سطوح بالای کلسترول می‌شوند، زنان یائسه بیشتر در معرض خطر قرار دارند که احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی است که می‌تواند در این زمان کلسترول LDL را افزایش داده و سطوح کلسترول HDL را کاهش دهد. بررسی میزان کلسترول طی فواصل 5 ساله پس از بیست سالگی و به طور پی در پی برای مردان بالای 40 سال و زنان بالای 50 سال توصیه می‌شود.
برای مبتلایان به دیابت
از قرار معلوم افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند و به همین دلیل است که حفظ کلسترول در محدوده طبیعی در این افراد بسیار اهمیت دارد. دیابت می‌تواند به افزایش میزان LDL و کاهش سطوح HDLبیانجامد که به نوبه خود، در افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب دخیل است. از آنجا که میزان خطر در افراد مبتلا به دیابت به طور قابل توجهی بالا است، هدف گذاری برای سطوح کلسترل ایده‌آل، پایین‌تر بودن کلسترول LDL و بالاتر بودن کلسترول HDL خواهد بود. در ادامه سطوح ایده‌آل کلسترول برای بیماران دیابتی آورده شده است:
 کلسترول LDL ـ کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی لیتر، ترجیحاً کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی لیتر
 کلسترول HDL ـ بالاتر از 40 میلی‌گرم در دسی لیتر، ترجیحاً بیش از 60 میلی‌گرم در دسی لیتر
 تری گلیسیرید ـ زیر 150 میلی‌گرم در دسی لیتر
کلسترول را می‌توان با چند تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی تحت کنترل درآورد. اگر فردی سیگاری هستید، ترک سیگار می‌تواند به افزایش سطح HDL و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. علاوه بر این، خوردن غذاهای کم کلسترول، و همچنین انجام مرتب حرکات ورزشی و داشتن استراحت کافی می‌تواند به طور قابل توجهی در رسیدن به سطوح ایده‌آل کلسترول کمک کند. در صورتی که این عادات را در زندگی روزمره خود وارد سازید، نه تنها سلامت کلی شما بهتر خواهد شد، بلکه بیماری‌ها را از خود دور نگاه خواهید داشت. غذا خوردن سالم، افزایش فعالیت و کاهش استرس کلید داشتن یک زندگی سالم نهفته در شما است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان