کمشنوایی میتواند یکی از دلایل عقبماندگی تحصیلی باشد
بسیاری از کمشنواییهایی که تا سن مدرسه شناخته نشدهاند، میتوانند دلیلی بر عقبماندگی تحصیلی دانشآموز نسبت به سایر همکلاسهایش باشند. این افراد اغلب وضعیت درسی مطلوبی ندارند و به عنوان افراد بیتوجه و یا حتی دارای مشکلات ذهنی برچسب زده میشوند.
عوارض و بیماریهایی مانند اوریون و اوتیتهای گوش میانی میتواند مشکلات جدی در تحصیل دانشآموز فراهم نماید و یا حتی دانشآموزانی پیدا میشوند که مشکلات گفتار و زبان دارند اما منشأ این مشکل شنوایی آنان است که در صورت تشخیص اقدامات درمانی یا توانبخشی در رفع مشکل آنان موثر خواهد بود. اگر مشکلات شنوایی در سنین کودکی تشخیص داده شود علاوه بر تاثیر مثبت بر گفتار و زبان، بروز عوارض سوءعاطفی روانی کمشنوایی را نیز از بین خواهد برد. به علاوه تشخیص زودرس از هزینههای سنگین توانبخشی شنوایی در سالهای آتی خواهد کاست.

دانشآموزانی که یکی از شاخصهای پانزدهگانه زیر را نشان دهند در معرض خطر کمشنوایی قرار دارند و انجام آزمایشهای شنوایی برای آنان ضرورت است:
1- دانشآموزانی که مشکل گفتاری دارند.
2- دانشآموزانی که مشکلات رفتاری و عاطفی روانی دارند.
3- دانشآموزانی که در خانواده ایشان فرد کمشنوایی وجود دارد.
4- دانشآموزانی که در آزمونهای بیماریابی قبلی مشکوک به کمشنوایی شناخته شدهاند.
5- دانشآموزانی که در معرض صداهای مخاطرهآمیز برای شنوایی قرار گرفتهاند.
6- دانشآموزانی که علایمی از نشانگان ژنتیکی همراه با کمشنوایی را دارند.
7- دانشآموزانی که دچار عفونتهای ویروسی مانند اوریون و سرخک شدهاند.
8- دانشآموزانی که ضربه به سر در آنها منجر به بیهوشی یا شکستگی جمجمه شده است.
9- دانشآموزانی که بعد از یک بیماری جدی به مدرسه مراجعه کردهاند.
10- دانشآموزانی که افت تحصیلی داشتهاند.
11- دانشآموزانی که از داروهای سمی برای گوش استفاده کردهاند.
12- دانشآموزانی که دچار عفونتهای مزمن گوش میانی شدهاند.
13- دانشآموزانی که از گوش درد شکایت دارند.
14- دانشآموزانی که از کمشنوایی خود شکایت دارند.
15- دانشآموزانی که نیاز به دیدن صورت دیگران در هنگام گوش کردن دارند.
منبع:www.salamat.com
/ج