جشنواره مشارکت ملی گردشگری

&#۸۲۲۱; قُلْ سیروُا فی الْاَرضِ فانْظُرُو کَیْفَ بَدَا الخَلْقَ ثُمَ اللهُ یُنْشِیُ ا لنَشاَةَ الْاخِرَة &#۸۲۲۱; ( عنکبوت / ۲۰ ) &#۸۲۲۱; بگو ، در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرد سپس خدا وند ( به همین گونه ) جهان آخرت را ایجاد می کند

مقدمه:

” قُلْ سیروُا فی الْاَرضِ فانْظُرُو کَیْفَ بَدَا الخَلْقَ ثُمَ اللهُ یُنْشِیُ ا لنَشاَةَ الْاخِرَة ” ( عنکبوت / 20 )
” بگو ، در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرد سپس خدا وند ( به همین گونه ) جهان آخرت را ایجاد می کند . ”
مردم جهان با اهداف متفاوت ،روزهای زیادی را در طول سال جشن می‌گیرند،‌ یکی از مهمترین اهداف اینست که تمام مردم این کره زمین با هم یکی و متحد شوند. مراسم در هر کشوری مطابق با آداب و سنن و قوانین دولتی آنجا برگزار می‌شود اما هدف غایی و بنیادی این روزها این است که مردمان جهان با هم هماهنگ شوند به این امید که جهانی آرام و بدون جنگ و بدون ناراحتی داشته باشند . سازمان ملل متحد و زیربخشهای آن نیز در همین راستا روزهای خاصی را با نامهای مختلف و موضوعات متفاوت بعنوان روزهای جهانی مطرح می کنند تا ضمن ایجاد یکپارچگی بین کشورهای مختلف زمینه الزام و توجه همه حکومتها را به برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه این روزها ، ایجاد نمایند.

نمونه هایی از روزهای جهانی با موضوعات و مناسبت های ویژه تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد
روز جهانی نوروز 21 مارس
روزجهانی شعر (یونسکو) 21 مارس
روز جهانی آب 22 مارس
روز جهانی هواشناسی 23 مارس
روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار (سازمان بین المللی کار) 28 آوریل
روز جهانی پرندگان مهاجر 9 و 10 مه
روزجهانی خانواده‌ها 15 مه
روز جهانی ارتباطات 17 مه
روز جهانی تنوع فرهنگی برای گفت و گو و توسعه 21 مه
روز جهانی تنوع زیستی 22 مه
روز جهانی محیط زیست 5 ژوئن
روز جهانی اقیانوس ها 8 ژوئن
روز جهانی مبارزه با گسترش کویر و خشکسالی 17 ژوئن
روز بین المللی جوانان 12 اوت
روز جهانی انساندوستی 19 اوت
روز بین‌المللی صلح 21 سپتامبر
روز جهانی گردشگری 27 سپتامبر
روز بین‌المللی سالمندان 1 اکتبر
روز جهانی بهداشت روان 10 اکتبر
روز بین‌المللی معلولان 3 دسامبر
روز بین المللی کوهستان 11 دسامبر
روز بین المللی همبستگی بشر 20 دسامبر
روز بیست و هفتم ( 27 ) سپتامبر سال 1979 ، اساسنامه سازمان جهانی جهانگردی به تصویب رسید و سازمان جهانی جهانگردی ( UNWTO ) در مادرید اسپانیا شکل گرفت .در سومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگریUNWTO درسپتامبر 1979در “تورمولینوس” اسپانیا تصمیم گرفته شد تا در سال 1980 روزی به عنوان “روز جهانی گردشگری” در نظر گرفته شود.
در واقع هدف اصلی این مهم، ایجاد یک آگاهی جمعی و بین المللی نسبت به اهمیت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گردشگری است. انتخاب این تاریخ نیز بصورت آگاهانه میان تغییر آب و هوایی نیم کره ی شمالی و جنوبی میباشد. حدوداً در این تاریخ فصل گردشگری تابستانی نیم کره ی شمالی پایان یافته و جای خود را به نیم کره ی جنوبی می دهد.در پی همین تصمیم از سال 1980 میلادی تاکنون، کشورهای عضو سازمان جهانی جهانگردی روز 27 سپتامبر را با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای گرامی می‌دارند و علاوه بر آن موضوع یا درواقع شعاری را برای تمرکز کشورهای عضو مطرح می‎سازند. مضمون رویدادها و شعار روز جهانی گردشگری در مجمع عمومی و بنا به توصیه شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری مشخص می‌شود. ‌
هر سال به مناسبت این روز، برنامه‌های مختلفی مانند همایش‌ها، جشنواره‌ها،‌ مسابقه‌های مختلف، ارایه مقاله‌های دانشگاهی با موضوع گردشگری و اهدای جایزه به بهترین های گردشگری از سوی اعضای سازمان جهانی جهانگردی اجرا می‌شود.بازدید رایگان از سایت‌های گردشگری و موزه‌ها نیز ازدیگر برنامه های ویژه این روز جهانی است.در دوازدهمین جلسه مجمع سازمان دراستانبول، ترکیه، در ماه اکتبر سال 1997 ، مجمع عمومی سازمان UNWTO مصمم شد تا هرساله یک کشور میزبان را به عنوان هم‌کار این سازمان برای بزرگ‌داشت روز جهانی گردشگری انتخاب‌کند.
مجمع عمومی سازمان جهانگردی در 15 دهمین نشست خود در سال 2003 تصمیم گرفت که UNWTO به عنوان نمایندگی سازمان ملل باید نقش مهمی در انتخاب تم روز جهانی گردشگری داشته باشد. در این نشست مجمع عمومی، مالزی و قطر را به عنوان میزبان مراسم روز جهانی گردشگری در سالهای 2004 و 2005 انتخاب نمود. در همان مصوبه مجمع عمومی طرح پشنهادی شورای اجرایی را تصویب نمود که از آغاز سال 2006 روز جهانی گردشگری به ترتیب دریکی از کشورهای مناطق جغرافیایی : اروپا، جنوب آسیا، آمریکا، آفریقا، شرق آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه جشن گرفته بشود.

شعارهای روز جهانی گردشگری درسالهای 1980 تا 2013
سال Theme شعار میزبان
1980 Tourism’s contribution to the preservation of cultural heritage and to peace and mutual understanding سهم گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و تفاهم
1981 Tourism and the quality of life گردشگری و کیفیت زندگی
1982 Pride in travel: good guests and good hosts بالندگی در سفر : میهمان خوب و میزبان خوب
1983 Travel and holidays are a right but also a responsibility for all سفر وتعطیلات حق همه است اما مسئولیت همه نیز هست
1984 Tourism for international understanding, peace and cooperation گردشگری در خدمت تفاهم، صلح و همکاری بین المللی
1985 Youth Tourism: cultural and historical heritage for peace and friendship توریسم جوان : میراث فرهنگی و تاریخی برای صلح ودوستی
1986 Tourism: a vital force for world peace توریسم : نیروی حیاتی برای صلح جهانی
1987 Tourism for development گردشگری در خدمت توسعه
1988 Tourism: education for all توریسم : آموزش برای همه
1989 The free movement of tourists creates one world حرکت و جابجایی آزاد گردشگران یک جهان می سازد
1990 Tourism: an unrecognized industry, a service to be released (”The Hague Declaration on Tourism”) توریسم : صنعت ناشناخته، خدماتی که باید عرضه شود (بیانیه لاهه)
1991 Communication, information and education: power lines of tourism development ارتباطات ،اطلاعات و آموزش : خطوط قدرت توسعه توریسم
1992 Tourism: a factor of growing social and economic solidarity and of encounter between people توریسم: عامل رشد اجتماع و انسجام اقتصادی و تعامل میان مردم
1993 Tourism development and environmental protection: towards a lasting harmony توسعه گردشگری و حفاظت از محیط زیست: به سوی هماهنگی پایدار
1994 Quality staff, quality tourism کیفیت کارکنان ، کیفیت توریسم
1995 WTO: serving world tourism for twenty years سازمان جهانی گردشگری: بیست سال خدمت برای گردشگری
1996 Tourism: a factor of tolerance and peace توریسم : عامل تحمل و صلح
1997 Tourism: a leading activity of the twenty-first century for job creation and environmental protection گردشگری: فعالیتی چشمگیر در قرن بیست و یکم برای اشتغال زایی و حفاظت از محیط زیست
1998 Public-private sector partnership: the key to tourism development and promotion مشارکت بخش‌های دولتی و بخش خصوصی: کلید توسعه گردش‌گری مکزیک
1999 Tourism: preserving world heritage for the new millennium گردشگری؛ حفظ میراث جهانی را برای هزاره جدید شیلی

2000 Technology and nature: two challenges for tourism at the dawn of the twenty-first century فن‌آوری و طبیعت؛دو چالش گردش‌گری در طلیعه قرن 21 آلمان
2001 Tourism: a toll for peace and dialogue among civilizations گردشگری؛ وسیله‌ای برای صلح و گفت‌وگوی تمدن‌ها ایران
2002 Ecotourism, the key to sustainable development اکوتوریسم، کلید توسعه پایدار کاستاریکا
2003 Tourism: a driving force for poverty alleviation, job creation and social harmony گردشگری؛نیروی محرکه برای کاهش فقر، ایجاد فرصت‌های شغلی، اجتماعی و هارمونی الجزایر
2004 Sport and tourism: two living forces for mutual understanding, culture and the development of societies ورزش و گردشگری؛ دو نیروی محرک برای درک متقابل، فرهنگ و توسعه جوامع مالزی
2005 Travel and transport: from the imaginary of Jules Verne to the reality of the 21st century سفر و حمل و نقل؛ از رویاهای ژول ورن تا واقعیت قرن 21 قطر
2006 Tourism Enriches غنای گردشگری پرتغال
2007 Tourism opens doors for women گردشگری درها را روی زنان می‌گشاید سریلانکا
2008 Tourism Responding to the Challenge of Climate Change and global warming تغییرات آب‌وهوایی و صنعت گردش‌گری پرو
2009 Tourism – Celebrating Diversity گردشگری تجلیل از گوناگونی غنا
2010 Tourism & Biodiversity
روز جهانی گردشگری “گردشگری و تنوع زیستی” چین
2011 Tourism Linking Cultures گردشگری،ارتباط دهنده فرهنگ ها مصر
2012 Tourism and Sustainable Energy, Powering Sustainable Development توریسم و انرژی پایدار ـ ارتقای توسعه پایدار اسپانیا
2013 Tourism and Water: Protecting Our Common Future گردشگری و آب: حفاظت از آینده مشترک مالدیو
مطابق با روز جهانی جهانگردی ؛هرساله کشورهای مختلف با اجرای برنامه های متنوع این روز را گرامی می دارندبعنوان مثال در سال 2010 :
کشور پاکستان با معرفی جاذبه‌های گردشگری این کشور به ویژه آثار تاریخی برجای مانده از بودائیان و مناطق جنگلی که گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را در خود جای داده‌اند، بار دیگر گردشگران را به این کشور بازگرداند، این در حالی است که صنعت گردشگری پاکستان در سالهای اخیر با بحرانهای فراوانی روبه‌رو بوده که از آن جمله می‌توان به خشونت‌ها در دوره سوآت، قطب گردشگری پاکستان، و سیل اخیر در این کشور که مرگ هزاران تن، آوارگی میلیونها تن و نابودی بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های گردشگری این کشور را در پی داشت، اشاره کرد.
کشور آفریقایی نامیبیا نیز که از حیات وحش منحصر به فردی بهره برد و تعدادی از زیباترین پارک‌های جنگلی دنیا را در خود جای داده نیز با توجه به شعار سال2010 روز جهانی جهانگردی « گردشگری و تنوع‌زیستی» با معرفی بیشتر پارک‌های جنگلی‌اش، طبیعت‌گردان‌ های بیشتری را جذب این کشور نمود.
وزارت گردشگری عمان نیز در روز جهانی جهانگردی برنامه‌های متنوعی را در راستای معرفی این کشور به عنوان یک مقصد طبیعت‌گردی جهانی به مرحله اجرا در‌آورد تا این کشور به عنوان یک مقصد جهانی طبیعت‌گردی به ویژه در «قایق سواری»، «اسب‌سواری» و «شکار» به طبیعت‌گردان جهان معرفی کرده و همچنین غذاهای سنتی این کشور را نیز به جهانیان معرفی کند،این در حالی است که دولت عمان در قالب برنامه‌ای پنج ساله که از سال 2011 آغازشد، درآمدهای این کشور از صنعت گردشگری را به معادل سه درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) عمان رساند که در این میان بر روی توسعه گردشگری اسلامی حساب ویژه‌ای باز کرد.
وزارت گردشگری و محیط زیست سوئیس برنامه‌های ویژه ای را برای بزرگداشت «روز جهانی جهانگردی» تدارک دیدکه از آنجمله می‌توان به معرفی جاذبه‌های طبیعت‌گردی این کشور و تلاشهای انجام شده در کشور سوئیس برای جذب طبیعت‌گردان همزمان با حفاظت از محیط زیست اشاره کرد.
دولت یمن نیز با برگزاری مراسم ویژه‌ای در سه شهر این کشور از جمله شهر صنعا پایتخت یمن جاذبه‌های گردشگری این کشور را به جهانیان معرفی نمود. هر چند که به دلیل عدم وجود امنیت کافی در برخی از مناطق این کشور، یمن هرساله میزبان گردشگران کمی است. با این وجود دولت یمن همواره سعی کرده با برگزاری جشنواره‌های مختلف در آثار تاریخی این کشور یمن را به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل کند.
دولت هند نیز با بهره‌گیری از شعار سال2010 روز جهانی جهانگردی به معرفی بیشتر جاذبه‌های طبیعی گردشگری این کشور از جمله مناطق جنگلی با گونه‌های نادر جانوری از جمله ببر بنگال و همچنین اقدامات انجام شده برای حفظ این گونه‌های جانوری پرداخت. سازمان گردشگری هند نیز با همکاری چند آژانس مسافرتی این کشور به مناسبت هفته جهانی گردشگری مسابقه اتومبیل رانی برگزار نمود.هدف از برگزاری این مسابقه آگاه کردن مردم به موضوع روز جهانی گردشگری و گسترش پیام « گردشگری و تنوع‌زیستی» در سطح جهانی بود.
کشور نیوزلند نیز که از جنگل‌های بکر و زیبا بهره برده و صنعت گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد آن محسوب می‌شود نیز با استناد به شعار سال2010 روز جهانی جهانگردی این کشور را به عنوان یک قطب جهانی طبیعت‌گردی به جهانیان معرفی کرد.
مقامات صنعت گردشگری کشور ترکیه، دیگر کشور همسایه ما نیز در جریان مراسمی که برای بزرگداشت این روز در شهر آنکارا برگزار شد با استناد به گزارش‌های سازمان جهانی جهانگردی مبنی بر رشد 25 درصدی تعداد گردشگران جهان در سال 2010 نسبت به سال 2009 و رسیدن آن به رقم یک میلیارد گردشگر در سال از تلاشهای دولت این کشور برای تبدیل کردن ترکیه به یکی از پنج مقصد برتر گردشگران جهان با معرفی جاذبه‌های طبیعی گردشگری این کشور در راستای شعار سال 2010سازمان جهانی جهانگردی خبر دادند.
مسوولان صنعت گردشگری کشور آسیایی بنگلادش نیز با برگزاری مراسم ویژه‌ای در شهر داکا پایتخت این کشور روز جهانی جهانگردی را گرامی داشتند. در جریان این مراسم، مسوولان صنعت گردشگری این کشور از برنامه‌های پنج‌ساله خود برای توسعه طبیعت‌گردی در این کشور در راستای شعار سال2010 سازمان جهانی گردشگری خبر داده و از ایجاد چندین رشته دانشگاهی مرتبط با صنعت گردشگری در دانشگاه‌های بنگلادش خبر دادند.
دولت مالتا نیز مراسم سال2010 روز جهانی جهانگردی را در مجموعه غارهای گاردالام که از جاذبه‌های گردشگری برتر این کشور محسوب می شود، برگزار کرده و برنامه‌های خود برای توسعه طبیعت‌گردی در این کشور اعلام کردند. همچنین بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی مالتا نیز برای یک هفته رایگان اعلام شد.
وزارت گردشگری و ورزش تایلند نیز مراسم ویژه‌ای را در شهر بانکوک برای بزرگداشت روز جهانی جهانگردی برگزار کرد.

مجمع عمومی سازمان جهانگردی در جلسه 95 پیشنهادات کمیسیون منطقه ای آمریکا و کمیسیون منطقه ای آفریقا برای برگزاری بیستمین مجمع جهانی به میزبانی کشورهای زیر را پذیرفت:
روزجهانی گردشگری 2014- مکزیک
روز جهانی گردشگری 2015- بورکینافاسو
همچنین شعارهای روزهای جهانی سال 2014 و 2015 را به شرح زیر اعلام نمود:
– روز جهانی گردشگری 2014: توریسم و توسعه جوامع
– روزجهانی گردشگری 2015: یک میلیارد توریست ، یک میلیارد فرصت
– توریسم و توسعه جوامع
– توریسم و توسعه جوامع، توجه را به سمت پتانسیل های گردشگری به منظور حضور فعالانه در مراحل ابتدایی و کمک به توسعه پایدار فراهم می آورد.
– رویکرد مشارکت آمیز شامل حضور جمعیت در فرایند تصمیم گیری می باشد. ساختار افقی توریسم، اجازه تعیین اولویت های محلی، تقویت واحدهای اجتماعی، کمک به توانایی های دولتهای محلی و حمایت از جهش های اجتماعی –اقتصادی می دهد.
– تصمیم گیرندگان روز جهانی گردشگری، عضو اصلی جشن 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری هستند و به دنبال جمع آوری متخصصین و سیاستگذاران در عرصه جهانگردی و توسعه به منظور مشخص نمودن اجزای شعار توریسم و توسعه جوامع می باشند.
– برای اولین بار، روز جهانی گردشگری برای تشکیل گروه تصمیم گیری و اتاق فکر خود، از تمامی وزرای بین المللی ، و تاکید بر شعار سال خود اصرار داشت.

کمپین 2014 برای روز جهانی گردشگری
– کمپین روز جهانی گردشگری همزمان با افتتاحیه پنجاه و هفتمین مجمع عمومی آمریکا به منظور تاکید بر میزبانی محلی و جشن گرفتن روز جهانی گردشگری در گوادالاخارا در مکزیک آغاز به کار کرد.
– این کمپین از طریق مطبوعات، اخبار سازمان جهانی جهانگردی، فیسبوک سازمان، سایتهای “لینکد این” و “توییتر” ترویج و تبلیغ شد تا بتواند به جامعه بین المللی و پایگاههای داده و تمامی اعضای این سازمان و جامعه گردشگری انتقال پیدا کند.
– سایت UNWTO تمامی اطلاعات در خصوص جشنهای رسمی، حمایت های رسمی و پیام سازمان UNWTO و همچنین اطلاعات در خصوص کشور میزبان (مکزیک) و سازمان ملل و اعضای آن و اطلاعات پیش زمینه و لوگو به تمامی زبانها را در اختیار مخاطبین قرار می دهد.
– مسابقه جهانی بلاگها به همراه کمپینهای جانبی و حضور شبکه های تعاملی مانند فیس بوک و توییتر و ارسال و دریافت پیامها و اشتراک گذاری عکس و پیامهای کوتاه از جمله فعالیت های انجام شده برای سال 2014 و روز جهانی گردشگری بوده است.

در این راستا طرح پیش رو ،تحت عنوان” جشنواره ملی گردشگری ” به منظور بزرگداشت روزجهانی گردشگری (5مهر1393)ارائه میگردد با این تفاوت که برخلاف برنامه های همه ساله این جشنواره از تیرماه 1393 مقارن با فصل سفر و گردشگری در ایران آغاز می شود و در طول سه ماهه تابستان با ایجاد موجی که بر اساس فعالیت دبیرخانه جشنواره درکشور ایجاد می نماید تا 5 مهرماه ادامه داشته و درقالب یک فرایند پیوسته از فراخوان جشنواره (10تیرماه) تاروز برگزاری مراسم پایانی جشنواره(5مهر)در راستای توسعه فرهنگ گردشگری و آشنایی و درگیرنمودن افکار عمومی جامعه با مقوله گردشگری و روزجهانی گردشگری فعالیت خواهد نمود.

اهداف جشنواره :
– انجام یک عملیات ترویجی به منظور آشنایی بیشتر عموم جامعه با موضوع سفر و گردشگری
– ایجاد بستر مشارکت عمومی مردم در راستای فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
– برداشتن گامی موثردرارتقاءکمی وکیفی محصولات،خدمات و فعالیتهای حوزه های مختلف مرتبط با گردشگری
– تحقق اهداف شعار روز جهانی گردشگری سال 2014 یعنی : توریسم و توسعه جوامع
– ایجاد بستر توسعه روابط اجتماعی جامعه ومشارکت همه جانبه کارشناسان و متخصصین مرتبط با فعالیتهای فرهنگی ، هنری و اجتماعی در مقوله گردشگری
– افزایش سطح فرهنگ عمومی گردشگری درکشور
– استفاده از توانمندیها و قابلیتهای کارشناسان ، متخصصین و علاقمندان به گردشگری در زمینه های مختلف موضوع جشنواره
– افزایش تعاملات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی مردم اقصی نقاط کشور
– کمک به توسعه پایدار محیط طبیعی و اجتماعی ـ فرهنگی.
– تقویت و تحکیم وحدت ملی
– ایجاد زمینه جذب توریست بین المللی
– افزایش سطح اطلاعات ودانش عمومی جامعه درزمینه آداب ورسوم،سنتها وفرهنگ مردم مناطق مختلف کشور
– افزایش سطح آگاهی جامعه در خصوص محصولات و تولیدات استانهای مختلف کشور
– توسعه ایرانگردی و افزایش تمایل مردم جهت سفر به تمامی استانهای کشور
– ایجاد بستر مناسب جهت پرکردن اوقات فراغت
– ایجاد زمینه های تفریح و سرگرمی سالم و پرنشاط جهت اقشار مختلف جامعه
محورهای جشنواره
– گردشگری و جوامع محلی
– گردشگری وخانواده
– گردشگری وسبک زندگی
– گردشگری وفرهنگ
– گردشگری و اقتصاد
– گردشگری ومحیط زیست
– گردشگری وخلاقیت
– گردشگری وامنیت
– گردشگری وتوسعه
– گردشگری واشتغال
– گردشگری وآموزش
– گردشگری ورسانه
– گردشگری وحمل و نقل
– گردشگری وجوانان
حوزه های پذیرش آثاروطرحها:
فراخوان مسابقه با یک کمپین تبلیغاتی وسیع به اطلاع دست اندرکاران ومتخصصین موضوعات ذیل خواهد رسید:
– طراحی لگو و لگوتایپ که معرف گردشگری کشور باشد
– ایده های نو (محتوایی و اجرایی)(ایده هایی که که درجذب گردشگران خارجی ویا ساماندهی گردشگری داخلی موثرباشد)
– مجموعه عکس گردشگری (جاذبه های طبیعی، جاذبه های فرهنگی ، جاذبه های انسانساخت)
– انیمیشن،کلیپ وفیلم کوتاه (7 تا 10دقیقه ای)
– وبلاگ نویسی
منبع : سایت نخستین جشنواره مشارکت ملی گردشگری
آدرس سایت : irantourismfestival.com

جشنواره مشارکت ملی گردشگری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر