جالب‌توجه‌ترین کارگردانان زن عصر حاضر ـ قسمت چهارم

ـ سوفیا کوپولا Sofia Coppolaسوفیا کوپولا را هم به لیست کارگردانان زن مؤلف اضافه کنید. در حالی که «گمشده در ترجمه» Lost in Translation اثبات کرده که قابل تکرار شدن نیست، این کارگردان/ نویسنده همیشه انتخاب‌های جالبی در فیلم‌سازی‌اش می‌کند

ـ سوفیا کوپولا Sofia Coppolaسوفیا کوپولا را هم به لیست کارگردانان زن مؤلف اضافه کنید. در حالی که «گمشده در ترجمه» Lost in Translation اثبات کرده که قابل تکرار شدن نیست، این کارگردان/ نویسنده همیشه انتخاب‌های جالبی در فیلم‌سازی‌اش می‌کند. گرچه فیلم «ماری آنتوانت» Marie Antoinette نتوانست موفقیت فیلم قبلی را کسب کند اما در نگاهی دوباره فیلمی متفکرانه با پیچش‌های داستانی منحصر به فرد است. فیلم «حلقه بلینگ» The Bling Ring نیز زیبایی فضای لوس‌آنجلس را به شکلی هیپنوتیزم وار ثبت کرده است. آخرین فیلم او که امسال اکران شد «فریب‌خورده» The Beguiled است که فیلمی با مضمون فمینیستی و با حال و هوای ترسناک/ گوتیک است و به نظر برای سبک فیلم‌سازی کوپولا مناسب میاید.
ـ لونه شرفیگ Lone Scherfigلونه شرفیگ دانمارکی به‌واقع یک صدای منحصر به فرد در صنعت فیلم‌سازی است. کارنامه کاری او به شکل فوق‌العاده‌ای متنوع است. او با اثر اقتباسی دوست‌داشتنی‌اش «درس‌آموزی» An Education انفجاری به پا کرد و پس از آن با فیلم کم قدردانی شده ی «کلوپ شورش» The Riot Club به مسئله جنگ طبقاتی پرداخت. اخیراً او کارگردانی درامی واقعی به نام «بهترین آن‌ها» Their Finest را به عهده داشته که درباره زنان فیلم‌ساز در جنگ جهانی دوم است که داستانی پرانرژی و جذاب است و در خط باریکی بین یک فیلم کمدی/ رمانتیک و درام پیش می‌رود. او استعداد خوبی برای دیدن قاب‌هایی با جذابیت بصری دارد و مهارت انتخاب بازیگر و عوامل پشت‌صحنه‌اش بی‌عیب و نقص است.
ـ لین رمزی Lynne Ramsayاو یکی از بهترین و جالب‌توجه‌ترین فیلم‌سازان این دوره است. فیلم 2011 اش «باید درباره کوین صحبت کنیم» We Need to Talk About Kevin شبیه شلیک توپ جنگیست؛ یک اثر درخشان با اجراهایی خیره‌کننده و اعتماد به نفس روایی که قابل مقایسه با بزرگانی چون کریستوفر نولان Christopher Nolan است. او با این فیلم خود این سؤال بحث برانگیز را مطرح می‌کند که: ” چه اتفاقی می‌افتد اگر فرزند خود را دوست نداشته باشید؟”. این فیلم هم‌زمان یک تریلر روان‌شناختی، درامی غم‌انگیز و کمدی سیاه است. امسال از لین رمزی فیلم «تو هرگز واقعاً اینجا نبودی» You Were Never Really Here در جشنواره کن به نمایش درآمد که نقدهای مثبت زیادی دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای رمزی و بهترین هنرپیشه را برای بازیگر نقش اولش خواکین فینیکس Joaquin Phoenix به ارمغان آورد. ما مشتاقانه منتظر اکران عمومی آن هستیم.
ـ امی هکرلینگ Amy Heckerlingبرای تبدیل شدن یک فیلم به یک اثر سینمایی کلاسیک به مهارت زیادی در ساخت آن نیاز است؛ اما اگر دو اثر یک فیلم‌ساز این عنوان کسب کنند چه؟ (این دو فیلم «Fast Times at Ridgemont High » و «بی سرنخ» Clueless هستند) این نیاز به استعدادی خاص دارد و امی هکرلینگ از آن برخوردار است. هکرلینگ به‌عنوان یک متخصص در فیلم‌های مدرسه‌ای یا دبیرستانی آثار خارق‌العاده‌ای را در این سبک ساخته است. حتی ساخته‌های متأخر این کارگردان مانند «من هیچ‌وقت نمی‌توانستم زن تو باشم» I Could Never Be Your Woman یا «ومپز» Vamps همچون جواهراتی جذاب و غیرعادی هستند. نزدیک به پنج سال است که ما هیچ فیلم بلندی از این کارگردان پرستاره ندیده‌ایم (او در این سال‌ها بر روی سریالهای موفقی چون «دختر سخن‌چین» Gossip Girl و «Red Oaks» کار کرده است) اما شکی ندارم که زمانی که دوباره به سینما برگرد، این برگشت یک پیروزی درخشان دیگر خواهد بود.
ـ پتی جنکینز Patty Jenkinsاز بسیار جهات پتی جنکینز بهترین انتخاب برای کارگردانی «واندر وومن» Wonder Woman از کمپانی وارنر برادز بود. او یک کارگردان گمنام تازه‌کار نبود؛ فیلمِ سال 2003 او «هیولا» Monster برای هنرپیشه نقش اول آن شارلیز ترون Charlize Theron جایزه اسکار را به ارمغان آورد و به همچنین او کارگردانیِ قسمت پایلوتِ سریال فوق‌العاده «کشتار» The Killing را بر عهده داشت که نامزد دریافت جایزه امی نیز شد؛ اما او سال‌ها بود مشتاقانه خواستار ساخت «واندر وومن» بود و نهایتاً عزم راسخی که داشت توانست به این آرزوی خود جامع عمل بپوشاند. او با ساخت این فیلم قهرمانانه، قدرتمند و روشن تاریخ‌ساز شد. این تبدیل به اولین فیلمی شد که بالاتر از 100 میلیون در هفته اول خود فروخته و کارگردان آن زن بوده و با نقدهای تحسین برانگیز و خیره‌کننده‌ای که دریافت کرده به نظر می‌رسد که از این به بعد قرار است سنگ محکی باشد برای فیلم‌های که در این ژانر ساخته می‌شوند. «واندر وومن» فقط یک فیلم بزرگ قهرمانانه با کاراکتر اصلی زنانه نیست بلکه یک فیلم فوق‌العاده است و این به میزان زیادی مدیون پتی جنکینز است. این بدون هیچ شکی آغاز یک مسیر کاری طولانی و موفقیت‌آمیز برای اوست. ما امیدواریم موفقیت «واندر وومن» راه را برای تعداد بی‌شمار دیگری از زنان مستعد و توانمند فیلم‌ساز باز کند و شانس کارگردانی فیلم‌های با این میزان از اهمیت و بزرگی را به آن‌ها بدهد.

جالب‌توجه‌ترین کارگردانان زن عصر حاضر ـ قسمت سوم

جالب‌توجه‌ترین کارگردانان زن عصر حاضر ـ قسمت دوم

جالب‌توجه‌ترین کارگردانان زن عصر حاضر ـ قسمت اول

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان