علیرضا حاجیان‌زاده عنوان کرد

اهمیت قصه‌گویی در آموزش مفاهیم درسی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم پایانی نوزدهمین جشنواره قصه‌گویی کانون بر اهمیت قصه‌گویی در آموزش مفاهیم درسی تاکید کرد.

اهمیت قصه‌گویی در آموزش مفاهیم درسی

به گزارش ایسنا، علیرضا حاجیان‌زاده در مراسم پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که اول اسفند در محل آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب برگزار شد، اظهار کرد: هنر قصه‌گویی از دو وجه حائز اهمیت است؛ وجه نخست این‌که این هنر پیوند میان هنر قصه‏‌گویی و آموزش و پرورش است. در فرهنگ ملت‌ها، داستان و قصه‏‌گویی همواره یکی از ابزارهای مهم برای انتقال دانش و مهارت‌های زندگی به نسل جدید بوده است. جادوی قصه‏‌گویی می‌تواند بسیاری از گزاره‏‌های آموزشی را که جز توصیف و انباشت دانش در ذهن فراگیران، کارکرد دیگری ندارند، به جملات و عباراتی تبدیل کند، که بر جان مخاطب می‏‌نشیند، او را به خلاقیت و پرورش ذوق و اندیشه وامی‌دارد و در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان کمک می‌کند.


او افزود: هنر قصه‌‏گویی، هنری است که می‌‏تواند محیط یادگیری را بانشاط و لذت‌بخش کند. می‏‌تواند میان‌ برنامه آموزشی و بهتر زیستن انسان، پیوند و همبستگی ایجاد کند. رویه‏‌های آموزشی را به فرآیندهای جذاب و دوست‌داشتنی برای مخاطب تبدیل کند. ضریب نفوذ مفاهیم آموزشی و پرورشی را در مخاطب افزایش دهد و بالاخره قصه‌گویی می‌تواند تجربیات، دانش و مهارت‌های زندگی را با لذت‏‌بخش‏‌ترین و اثربخش‌ترین فرآیندها به نسل آینده منتقل کند.


حاجیان‌زاده تصریح کرد: قصه‏‌گویی می‏‌تواند بسیاری از نارسایی‌های نظام آموزش رسمی را جبران کند. این هنر در خود ظرفیت انتقال معانی و پیام‌هایی را دارد که چه بسا در نظام متعارف آموزشی و در سامانه ارتباطی مبتنی بر آموزگار، کتاب درسی و دانش‏‌آموز، با دشواری انجام می‌شود. شاید اگر پای قصه و قصه‏‌گویی دوباره به مدارس باز شود و اگر همچون پیشینه و سابقه فرهنگی و تمدنی، بار دیگر این هنر به کمک آموزگاران و نظام آموزشی بیاید، تکرار تجربه آموزش و پروشی کارآتر و منسجم‏‌تر، چندان دور از دسترس نباشد.


مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مبانی اعتقادی قصه‌گویی را وجه دوم این هنر خواند و تاکید کرد: نکته‏ دومی که عزم ما را می‏‌تواند در اهتمام ویژه به هنر قصه‏‌گویی جزم کند، مبانی اعتقادی است. بهترین قصه‏‌گوی عالم، کسی جز آفریننده‏ این عالم نیست، چرا که صراحتا در کلام خود، که کلام وحی است از عبارت "نحن نقص علیک احسن القصص" استفاده کرده؛ یعنی بهترین مفاهیم و زیباترین مضامین را در قالب قصه‏ برای شما بیان می‌کنم.


حاجیان‌زاده گفت: این رویکرد اعتقادی هنر قصه‌‏گویی از یک‌سو، و آن پیوند فرهنگی و تمدنی میان قصه‌‏گویی و امر آموزش و پرورش از سوی دیگر، و بالاخره مشاهده‏ کمبودها، نیازها و الزامات امروز جامعه، ما را به این نقطه می‏‌رساند که این گردهمایی و نوزدهمین جشنواره‏ بین‌المللی قصه‌‏گویی را نه تنها امری مبارک و دلگرم‌کننده بدانیم، بلکه می‌‏تواند انگیزه‏‌ای باشد که در سال‌های پیش رو، این مسیر را با گام‌هایی استوارتر ادامه دهیم و جشنواره‏ بین‌المللی قصه‏‌گویی را به جایگاهی والاتر در جهان هدایت کنیم.

او در پایان متذکر شد: جشنواره بین‏‌المللی قصه‏‌گویی را می‏‌توان به مثابه تجلی و نمایش ابعاد این هنر در سطوح بالای افکار عمومی و جمع نخبگان حوزه‏ هنر و ادبیات کودک و نوجوان دانست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر